رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرمانده کل قوا در گفتگو با 8دی:

جریان شناسی از شاخص های مهم زندگی امام صادق (ع)/ شیعه لندنی با افراط گرایی به دنبال خنثی سازی اهداف واقعی عزاداری است

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرمانده کل قوا جریان شناسی و فرصت شناسی را از ویژگی های برجسته امام جعفر صادق (ع) دانست و گفت: امام دیده بان است و علما دیده بان هستند و باید آسیب و خطر را تشخیص دهند و تهدیدها را به جامعه هشدار بدهند.

جریان شناسی از شاخص های مهم زندگی امام صادق (ع)/ شیعه لندنی با افراط گرایی به دنبال خنثی سازی اهداف واقعی عزاداری است

حجت الاسلام علی سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با عرض تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: زمان شناسی و فرصت شناسی از ویژگی های امام صادق (ع) بود.

وی ادامه داد: در آن دوره بسیار پیچیده که قریب یه یک قرن جلوی تفسیر قرآن و نقل حدیث را گرفته بودند و در دوران سست شدن بنیان حکومت بنی امیه بخاطر سفاکی ها و جنایاتی که مرتکب شدند به خصوص در حادثه عاشورا درگیری بین جریان بنی امیه و بنی عباس به وجود آمد.

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرمانده کل قوا با بیان اینکه امام صادق (ع) در چنین شرایطی از حداکثر فرصت استفاده کردند و دو حوزه علمیه  یکی در مدینه و یکی هم در کوفه تشکیل دادند، گفت: دشمنان وقتی احساس کردند ایشان در مدینه قوت گرفته اند و جایگاهی پیدا کرده اند و شاگردانی تربیت کردند او را به عراق تبعید کردند و در کوفه مستقر شدند.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه حوزه علمیه قدرتمند امام صادق (ع) در کوفه بود، اضافه کرد: یکی از دانشمندان می گوید که من در مسجد کوفه شاهد بودم که ۹۰۰نفر “قال جعفر بن محمد(ع) ” می گفتند یعنی از ایشان سخن و حدیث نقل می کردند به گونه ای که مرحوم شیخ مفید بیش از سه هزار و ۶۰۰، ۷۰۰نفر از شاگردان امام صادق (ع) را نام می برد.

وی با تأکید بر اینکه بزرگانی از اهل سنت و شیعه در حدود چهار هزار نفر را در این رابطه ذکر می کنند، تصریح کرد: برخی دیگر هم از شاگران امام صادق (ع) چهار هزار نفر شاگرد را نام می برند که این تعداد در یک زمان نبوده است و در طول دوران امامت حضرت بوده است به گونه ای که علم را فرامی گرفتند و به وطن خود بر می گشتند.

** امروز صحنه کشور در اختیار مبلغین دین و علما است

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرمانده کل قوا با بیان اینکه یکی از شاخص های امام صادق (ع)فرصت شناسی بود، افزود: این مهم می تواند برای ما الگو و درس باشد زیرا قبل از انقلاب اسلامی علما و روحانیون و حوزه های علمیه خیلی نسبت به آنها تقاضا نبود و صرفا روحانیون به روستاها برای تبلیغ می رفتند؛ نظام طاغوت اجازه نمی داد روحانیت وارد عرصه تبلیغات دین شوند بنده اصرار کردم در آن زمان به شهری بروم و در مدرسه ای چند دقیقه صحبت کنم ولی موافقت نکردند ولی امروز صحنه کشور در اختیار مبلغین دین و علما است و این همه نیروی جوان و مستعد در اختیار علما و دانشمندان و مبلغین هستند.

وی با اشاره به اینکه باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشیم، اضافه کرد: در غیر این صورت شاید در زمانی فرصت این امر را نداشته باشیم.

حجت الاسلام سعیدی تمرکز بر روی چهره های فرهیخته خاص را بعدی از ابعاد ارزشمند شخصیت امام صادق (ع) برشمرد و تصریح کرد: بالاخره در هر دوره ای عناصر انقلابی و پاک باخته ای هستند که به شدت نسبت به امامان معصوم (ع) وفا دارند و به دستورات آنان عمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه این امر در زمان امام صادق (ع) هم بود، اضافه کرد: ایشان می فرمایند در مقطعی «هیچ کس نبود که یاد ما را احیا کند مگر ابی بصیر و محمد بن مسلم و…» و در ادامه می فرمایند: »اگر اینها نبودند آن ذخیره الهی گسترش پیدا نمی کرد».

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرمانده کل قوا با بیان اینکه امام صادق (ع) می فرمایند: «اینه ا حافظان دین خدا هستند و امینان خدا بر حلال و حرام هستند»، افزود: باز هم می فرمایند: «اینها کسانی هستند که در دنیا همراه ما هستند و در آخرت هم قطعا همراه ما خواهند بود».

وی با تأکید براینکه این افراد یک دسته از علما بودند، تصریح کرد: متأسفانه همه علما اینگونه نبودند، باید گفت بسیاری از شاگران امام صادق (ع) از اهل سنت بودند و از این میان ابوحنیفه را می توان نام برد اما در دوره ای فاصله گرفتند و مرزبندی کردند.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه عده ای از علما هم سکوت کردند و با امام صادق (ع) همراهی نکردند، اضافه کرد: این هم برای ما درس و عبرت است، علمای ما در طول مبارزه از سال ۴۲تا حیات امام راحل(ره)  و بعد از ایشان در زمان رهبری مقام معظم رهبری همراهی کردند و وفاداری شان نشان دادند و در سردی ها و گرمی ها کنار رهبری بودند.

وی ادامه داد: عده ای هم در این راستا مخالفت کردند و به تقابل برخواستند که نمونه های قابل توجه ای داشتیم و عده ای هم در قبال حرکت های انقلابی در جامعه بی تفاوت بوده وهستند.

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرمانده کل قوا جریان شناسی را مهم و از ویژگی های برجسته امام جعفر صادق (ع) دانست و افزود: امام دیده بان است و علما دیده بان هستند و باید آسیب و خطر را تشخیص دهند و تهدیدها را به جامعه هشدار بدهند.

وی با بیان اینکه در دوران امام جعفر صادق (ع) یک سری جریاناتی متأسفانه شکل گرفت، اضافه کرد: جریاناتی مانند جبر و تفویض از این دست جریانات بود که امام صادق (ع) آمدند فرموند که هی چکدام از اینها درست نیست بلکه امرٌ بین الامرین هست یعنی بخشی از امور جبری و بخشی هم اختیاری است.

حجت الاسلام سعیدی با تأکید براینکه مرحوم آیت الله فلسفی در این باره مثال می زدند که «حرکت خون در زبان جبری است ولی حرکت خون زبان اختیاری است و می تواند هم راست بگوید و هم دروغ.

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرمانده کل قوا با اشاره به اینکه یکی از جریان هایی که امام صادق (ع) با آن مقابله کرد جریان غُلات بود، اضافه کرد: یعنی کسانی که نسبت به امامان معصوم(ع) غُلو می کردند و جایگاه ربانی برای آنها اطلاق می کردند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) نسبت به این افراد می فرمایند: «این ها شر مخلوقات خدا بر روی زمین هستند مبادا به سراغ اینها بروید» امام به جوانان در این رابطه هشدار می دهند و امروز هم برای ما درس و عبرت است.

 

** جریان شیعه لندنی با ترویج افراط گرایی به دنبال خنثی سازی اهداف واقعی عزاداری است

 

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرمانده کل قوا با بیان اینکه از طرفی در این رابطه شاهدیم که جریانی تحت عنوان شیعه لندنی راه افتاده است، تصریح کرد: اینها در عزاداری افراط دارند و عزاداری را به سمت خشونت می برند تا اهداف واقعی عزاداری شود.

وی با تأکید براینکه از طرفی ابزار آلاتی در عزاداری شاهدیم که با شئونات عزاداری سازگاری ندارد، اضافه کرد: اینها هم حتما مشمول این هشدار امام صادق (ع) هستند، جملاتی مانند «من حسن اللهی ام و زینب اللهی ام» از این دست غلو ها است و این تعابیر در شأن یک جامعه انقلابی و امت هوشمند نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه