آخرین وضعیت بیمه‌شدگان قالی‌باف آستارا

خروج ۲۸۷ نفر از قالی‌بافان آستارا از چرخه بیمه‌ای / قصوری از تأمین اجتماعی صورت نگرفته است

طی سال‌های اخیر ۲۸۷ نفر از بیمه‌شدگان قالی‌باف شهرستان آستارا به دلایل مختلف از چرخه بیمه‌ای تأمین اجتماعی خارج شده‌اند که خروج از چرخه بیمه‌ای در وضعیت معیشتی و رفاهی هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان تأثیر منفی گذشته و اکثر آن‌ها نسبت به این اقدام تأمین اجتماعی گله‌مند هستند.

خروج ۲۸۷ نفر از قالی‌بافان آستارا از چرخه بیمه‌ای / قصوری از تأمین اجتماعی صورت نگرفته است

به گزارش هشت دی،صنایع‌دستی این شهرستان در هنر گلیم‌بافی، آن‌هم در روستای عنبران‌محله از توابع بخش مرکزی شهرستان آستارا خلاصه می‌شود؛ به‌طوری‌که این روستا پیش‌ازاین از سوی صندوق کارآفرینی امید در قالب «طرح یک روستا یک محصول» به‌عنوان روستای پایلوت انتخاب شده بود.

از سال ۹۰ حدود ۸۰۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان آستارا با حمایت دولت تحت‌عنوان بیمه قالی‌بافی تحت‌پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند که از ۳۰ درصد حق بیمهِ بیمه‌شدگان قالی‌باف، هفت درصد آن توسط خود قالی‌بافان و ۲۳ درصد دیگر نیز توسط دولت پرداخت می‌شد.

این اقدام دولت در تحت‌پوشش قرار دادن هنرمندان قالی‌باف و پرداخت ۲۳ درصد از حق بیمه آن‌ها که عمدتاً از قشر آسیب‌دیده و زنان خودسرپرست جامعه هستند باعث دل گرم شدن هنرمندان قالی‌باف این شهرستان به تداوم هنر قالی‌بافی و تولید نقش‌های جدید روی دار و قالی شده است.

متأسفانه طی سال‌های اخیر ۲۸۷ نفر از بیمه‌شدگان قالی‌باف شهرستان آستارا به دلایل مختلف از چرخه بیمه‌ای تأمین اجتماعی خارج شده‌اند که خروج از چرخه بیمه‌ای در وضعیت معیشتی و رفاهی هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان تأثیر منفی گذشته و اکثر آن‌ها نسبت به این اقدام تأمین اجتماعی گله‌مند هستند.

عدم‌اطلاع از زمان پرداخت حق بیمه، کافی نبودن درآمد در برخی از ماه‌های سال و فراهم نبودن شرایط حضور مداوم در شهر جهت دریافت فیش و پرداخت حق بیمه به دلیل سکونت مستمر در روستا از جمله دلایل خروج یک‌سوم از بیمه‌شدگان قالی‌باف شهرستان آستارا از چرخه بیمه تأمین اجتماعی است.

* تأمین اجتماعی قادر به پاسخ‌گویی نیست
ای‌والله فرشاد از هنرمندان بیمه‌شده قالی‌باف شهرستان آستارا ضمن‌ابراز ناراحتی از این اقدام تأمین اجتماعی اظهار کرد: سایت تأمین اجتماعی به‌خاطر عدم‌اطلاع از زمان پرداخت حق بیمه، بنده را از چرخه بیمه‌ای خود خارج کرده و بارها جهت حل این مشکل به تأمین اجتماعی مراجعه کرده‌ام که نتوانسته‌اند پاسخ‌گو باشند.

فاطمه خدامیر از دیگر هنرمندان بیمه‌شده قالی‌باف شهرستان آستارا نیز گفت: به‌خاطر مشکلات مالی نتوانسته‌ام در مهلت تعیین‌شده حق بیمه خود را پرداخت کنم، به‌همین‌دلیل سایت تأمین اجتماعی بنده را که از راه قالی‌بافی امرارمعاش می‌کنم از چرخه بیمه‌ای خود خارج کرده است.

* خروج ۲۸۷ نفر از قالی‌بافان آستارا از چرخه بیمه‌ای
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آستارا نیز ضمن‌تأیید خروج ۲۸۷ نفر از هنرمندان بیمه‌شده قالی‌باف این شهرستان از چرخه بیمه‌ای اظهار کرد: طی پنج سال اخیر سایت تأمین اجتماعی اجازه ورود و ثبت‌نام مجدد به این افراد و حتی اجازه جای‌گزینی به افراد جدید را نمی‌دهد.

داریوش ملک‌زاده قالی‌بافان تحت‌پوشش بیمه تأمین اجتماعی شهرستان آستارا را از اقشار کم‌درآمد، آسیب‌دیده و زنان خودسرپرست دانست و گفت: سایت تأمین اجتماعی به روی آن‌دسته از هنرمندانی که حتی یک روز بعد از موعدمقررِ حق بیمه، اقدام به پرداخت آن نکرده‌اند بسته شده و اجازه ورود به این افراد را نمی‌دهد.

* قصوری از تأمین اجتماعی صورت نگرفته است 
رئیس تأمین اجتماعی شعبه شهرستان آستارا نیز حق بیمه قالی‌بافان را یک رقم ناچیز و ماهی ۸۰ هزار و ۵۰۰ تومان دانست و گفت: قالی‌بافان این رقم ناچیز را در موعد مقرر پرداخت نکرده‌اند که عدم‌پرداخت حق بیمه باعث خروج آن‌ها از چرخه بیمه‌ای شده و قصوری از تأمین اجتماعی دراین‌خصوص صورت نگرفته است.

میر قوام موسوی بابیان اینکه اسامی افرادی که از چرخه بیمه‌ای خارج شده‌اند در اختیار میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفته است گفت: از طریق فرماندار و نماینده مردم در تلاش هستیم تا این تعداد افراد، دوباره وارد چرخه بیمه‌ای تأمین اجتماعی شوند، زیرا تنها راه درآمد آن‌ها همین قالی‌بافی است.

امیدواریم طبق وعده‌های داده شده از سوی رئیس تأمین اجتماعی شعبه شهرستان آستارا و پی‌گیری‌های رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان مشکل این تعداد از بیمه‌شدگان قالی‌باف شهرستان آستارا در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

منبع: فارس گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه