در چهل و نهمین جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت بیان شد

مشاهده فرد مبتلابه تب کونگو در گیلان/ بازار رشت تحت کنترل کالاهای چینی است

در چهل و نهمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای رشت درباره مشاهده و فوت یک فرد مبتلابه بیماری تب کونگو در استان گیلان هشدار داده شد.

مشاهده فرد مبتلابه تب کونگو در گیلان/ بازار رشت تحت کنترل کالاهای چینی است

به گزارش هشت دی،فاطمه شیرزاد عصر امروز در در چهل و نهمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای رشت با ابراز نگرانی از فوت یکی از هم استانی‌ها به علت ابتلا به بیماری تب کونگو اظهار کرد: متأسفانه این بیماری در استان گیلان یک قربانی گرفته و به‌منظور آگاه‌سازی شهروندان باید بنرهایی به‌منظور اطلاع‌رسانی دراین‌باره در سطح شهر نصب شود.

وی به ایجاد بازارچه‌های خصوصی در رشت اشاره کرد و گفت: برخی از بازارچه‌ها در حال حاضر نیمه تعطیل بوده و باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

شیرزاد با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال در بازارچه‌ها می‌تواند در راستای رفع بیکاری بسیار مثمر ثمر باشد افزود: با همراهی گروه‌های اقتصادی در این بازارچه‌ها می‌توانیم به‌طور بهینه از آن به‌منظور رفع مشکل بیکاری استفاده کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی بازار هفتگی در رشت بیان کرد: بسیاری از شهرهای گیلان بازار هفتگی دارند و تشکیل بازار هفتگی در رشت نیز از خواسته‌های شهروندان است.

شیرزاد با بیان اینکه تشکیل بازار هفتگی در رشت از مدت‌ها قبل مطرح‌شده است تصریح کرد: متأسفانه تاکنون این مهم اجرایی نشده و در برخی از محلات رشت ازجمله پاره بیجار حمیدیان و غیره بازارهای هفتگی بدون نظارت سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری رشت مشغول فعالیت هستند.

وی با تأکید بر اینکه از وجود بازارچه‌های خصوصی باید به‌طور بهینه استفاده شود خاطرنشان کرد: نباید فقط به افتتاح بازارچه‌ها اکتفا کنیم و باید برای رونق آن نیز برنامه‌ریزی کرده و امیدوارم بازارچه گیل بانو مختص بانوان نیز هم‌زمان با دهه کرامت راه‌اندازی و رسماً فعالیتش را آغاز کند.

شیرزاد بازارچه‌های خصوصی شهرداری رشت را یک ظرفیت مناسب به‌منظور ایجاد اشتغال دانست و افزود: متأسفانه در حوزه بازارچه‌های خصوصی به‌خوبی عمل نشده و حتی سرمایه‌گذاران این حوزه نیز ناراضی هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای رشت به  فعالیت خوب بازارچه‌های میرزا کوچک، چمران و لاکان مهر در رشت اشاره کرد و گفت: بازارچه‌ها یک سرمایه برای شهرداری رشت محسوب می‌شوند و ساختمانی که در اختیار هایپرمارکت احمدی قرار داده شده به‌طور مستقیم برای ۳۵۰ نفر در شهر اشتغال ایجاد کرده است.

شیرزاد با اشاره به بازارچه سرای آهنی رشت بیان کرد: این بازارچه در میدان بزرگ رشت واقع است و دکه‌های فرسوده و بلااستفاده در آن وجود دارد.

شیرزاد با اشاره به تعطیلی بازارچه‌های سنتی ازجمله بازار مسگران و غیره در رشت اظهار کرد:  با احیای بازار مسگران در رشت شرایط جذب گردشگر در شهر ایجاد می‌شود و ایجاد بازارچه‌های هنر و غیره نیز می‌تواند در این حوزه نقش مؤثری ایفا کند.

 رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای رشت ساماندهی دست‌فروشان را جزو وظایف اصلی شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: مطالبی که در زمینه رفع بیکاری و اشتغال‌زایی مطرح می‌شود با واقعیت فاصله فراوانی دارد و برخی از خانواده‌ها از روی ناچاری به این نوع فعالیت روی آورده‌اند.

وی با نگرانی از گستردگی وجود کالاهای چینی در رشت افزود: شرایط بیان‌کننده آن است که  بازار رشت در حال از دست دادن بافت سنتی‌اش بوده و کالاهای چینی بازار رشت را تحت کنترل خود گرفته‌اند.

شیرزاد با تأکید به شناسایی املاک مناسب به‌منظور ایجاد بازارچه در راستای ساماندهی دست‌فروشان و ایجاد فضای کسب‌وکار در رشت اظهار کرد: با تشکیل کمیته‌های تخصصی به این مهم سرعت بخشیده شود.

وی با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در راستای ایجاد بازارهای سنتی در رشت گفت: یقیناً جذب سرمایه‌گذار در شرایط مالی فعلی شهرداری رشت درروند اجرای پروژه‌های عمرانی بسیار تأثیرگذار است.

شیرزاد با ابراز گلایه از بی‌توجهی مدیران کشوری نسبت به حوزه پسماند رشت بیان کرد: پسماند رشت تبدیل به آزمایشگاه برای برخی از مدیران شده و اخیراً در سفری که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به گیلان انجام داد مباحث قابل‌تأملی مطرح کرده است.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه زنگ خطر سال‌هاست که درباره زباله سراوان به صدا درآمده است تصریح کرد: عیسی کلانتری طی سفر اخیر خود به گیلان گفته قصد دارد حالت بحرانی در شهرهای شمالی کشور اعلام کند و این در حالی است که این بحران سال‌هاست ایجادشده و بارها از طریق تریبون‌های مختلف این موضوع به وی و دیگر مدیران این حوزه گوشزد شده بود.

وی به وضعیت نامناسب تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: منشأ آلودگی تالاب انزلی از سراوان، زرجوب و گوهررود آغاز می‌شود اما متأسفانه رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در سفر خود به گیلان بازدید و اشاره‌ای به این مباحث مهم نکرده و گویا این دو رودخانه و شهر رشت به‌عنوان مرکز گیلان برای وی اهمیتی نداشته است.

شیرزاد با انتقاد از سرگردانی پرونده سرمایه‌گذاران در کمیسیون ماده پنج بیان کرد: ماه‌ها است که پرونده سرمایه‌گذاری به‌منظور احداث سرویس‌های بهداشتی در رشت به کمیسیون ماده پنج ارسال‌شده اما پس از گذشت چندین ماه تاکنون هیچ پاسخی دراین‌باره ارائه نشده و این در حالی است که برخی از مدیران ارشد استانی مدعی حمایت از سرمایه‌گذار هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر نیز با اشاره به مشاهده یک مورد فرد مبتلابه بیماری تب کونگو اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در این حوزه توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی باید با سرعت بیشتری انجام شود.

بهراد ذاکری با بیان اینکه شهروندان از مصرف گوشت پرهیز کنند گفت: شهروندان در صورت ابتلا به تب، درد شدید کمر و گرفتگی گردن به پزشک مراجعه کرده و این موارد جزو علائم بیماری تب کونگو است.

 وی با تأکید بر خرید گوشت قرمز از مراکز مجاز افزود: امیدوارم با رعایت موارد بهداشتی مطرح‌شده در این حوزه مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

 ذاکری درباره نحوه فعالیت بازارچه‌های خصوصی در رشت تصریح کرد: نوع فعالیت،  دلایل موفقیت و یا شکست بازارچه‌ها باید توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری رشت تحلیل‌شده و فقط نباید به راه‌اندازی بازارچه در شهر اکتفا کنیم.

وی با تأکید بر ایجاد بازارچه‌ها بر اساس نیازسنجی بیان کرد: ایجاد بازارچه‌های محلی در نقاط مختلف رشت ازجمله انتظارات اعضای کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورا از سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی است.

ذاکری با بیان اینکه در ارائه خدمت به شهروندان باید تعارفات را کنار بگذاریم گفت: حوزه سد معبر باید در کنار بازارچه‌ها فعال باشد و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دست‌فروشان در نقاط مشخصی مشغول فعالیت هستند.

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: از ریاست کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورا به‌منظور پیگیری  موضوع مهم نحوه فعالیت بازارچه‌ها در رشت سپاسگزارم.

محمدحسن عاقل منش با بیان اینکه باید در راستای رفع معایب و تقویت محسنات بازارچه‌ها اقدام کنیم گفت: بیش از یک کیلومتر بازار محلی در مسیر پاره بیجار حمیدیان رشت ایجادشده و باید بر نحوه فعالیت این بازارها نظارت بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه تمامی اقلام موردنیاز در بازار محلی پاره بیجار عرضه می‌شود افزود: انتظار داریم معاونت خدمات شهری شهرداری رشت به‌منظور ساماندهی بهتر به این بازار ورود کند.

عاقل منش با تأکید بر حمایت از فعالیت بازارچه‌ها بیان کرد: بسیاری از بازارچه‌ها برحسب ضرورت راه‌اندازی شده و باید شرایط به‌گونه‌ای شود که شکست نخورند و در حال حاضر بازارچه سه‌راه فلسطین و غیره از رونق برخوردار نیستند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت نیز با اشاره به بازارچه محلی در محله پاره بیجار حمیدیان اظهار کرد: بازارچه محلی پاره بیجار مورد استقبال ساکنین این منطقه است.

محمدحسن علیپور با تأکید بر الگوبرداری از بازارهای محلی کشورهای توسعه‌یافته گفت: مدیران شهرداری رشت باید در قالب سفرهای کاری  به کشورهای توسعه‌یافته از نحوه فعالیت بازارچه‌ها در آن کشورها الگوبرداری کنند.

سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری رشت نیز با اشاره به اینکه ۲۰ بازارچه در سطح شهر متعلق به شهرداری رشت است اظهار کرد: از این تعداد هفت بازارچه غیرفعال و ۱۲ بازارچه متعلق به بخش خصوصی است.

محمدرضا نظری با بیان اینکه بازارچه عینک و ساختمان وارش به بخش خصوصی واگذارشده است افزود: در راستای جمع‌آوری دست‌فروشان اقدامات خوبی انجام‌شده و حضور دست‌فروشان در حوالی بازارچه‌های شهرداری رشت موجب کسادی کسبه داخل بازارچه شده بود.

وی به احداث بازارچه محلی در ورودی رشت از سمت جاده پیر بازار اشاره کرد و گفت: قصد داریم با هدایت دست‌فروشان در زمینی که در آن منطقه وجود دارد نسبت به ایجاد بازارچه محلی اقدام کنیم.

نظری با اشاره به اینکه کسبه مستقر در بازارچه‌های خصوصی ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان بابت اجاره‌بها پرداخت می‌کنند بیان کرد: برخی از دست‌فروشان چند ماهی در بازارچه‌ها مشغول فعالیت بوده اما پس‌ازآن به دلیل نامناسب بودن شرایط اقتصادی از ادامه فعالیت منصرف شدند.

وی به راه‌اندازی بازارچه‌های موضوعی در رشت اشاره کرد و گفت: با ایجاد این بازارچه‌ها شهروندان و گردشگرانی که به رشت مراجعه می‌کنند برای خرید هر نوع کالایی به بازار خاص آن مراجعه می‌کنند.

معاون سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: جلوگیری از فعالیت دست‌فروشان در محدوده بازارچه‌ها خارج از توان سازمان است.

یاسر محجوب افزود: با همکاری‌های انجام‌شده با معاونت خدمات شهری شهرداری رشت تا حوالی ۵۰۰ متری بازارچه‌ها را از فعالیت دست‌فروشان پاک‌سازی کرده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت بازارچه‌های  هفتگی در رشت بیان کرد: در آینده نزدیک  بازارچه سنتی با همکاری هایپر مارکت احمدی به‌منظور ارائه کلیه اقلام سنتی گیلان در رشت راه‌اندازی می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت در جلسه امروز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه دست‌فروشان اظهار کرد: اقدامات در این حوزه منفعلانه بوده و هیچ‌کدام جنبه علمی ندارد.

علی مقصودی با بیان اینکه دستگاه‌های دیگر نیز در حوزه ساماندهی دست‌فروشان مسئول هستند گفت: وضعیت به‌گونه‌ای در حال پیش روی است که همه دستگاه‌ها خود را کنار کشیده و همه نگاه‌ها در این حوزه به شهرداری رشت معطوف شده است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری رشت متولی ایجاد شغل در جامعه نیست افزود: طرح جامع ساماندهی دست‌فروشان در حال تدوین است.

مقصودی به موضوع خرید پساب‌های گوهر رود و زرجوب رشت اشاره کرد و گفت:  بیش از ۸۵ درصد از آب داخل رودخانه‌ها پساب بوده و شهرداری قصد دارد با ایجاد تصفیه‌خانه بر روی رودخانه‌های رشت از ورود پساب به داخل شهر جلوگیری کرده و در صورت تحقق این مهم شرایط سرمایه‌گذاری در حاشیه رودخانه‌ها فراهم می‌شود.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری رشت نیز با اشاره به جمع‌آوری دست‌فروشان در رشت اظهار کرد: در مناطق پنج‌گانه شهر رشت نسبت به فراخوان دست‌فروشان به‌منظور شناسنامه‌دار کردن آن‌ها اقدام شده است.

مجتبی شهرستانی با اشاره به تهیه لباس فرم متحدالشکل برای مأموران سد معبر شهرداری رشت گفت: درگذشته درگیری‌هایی در سطح رشت انجام می‌شد که ارتباطی به سد معبر نداشت اما برخی با نشر فیلم در فضاهای مجازی قصد داشتند به‌نوعی حوزه سد معبر شهرداری رشت را با این مسئله درگیر کنند.

وی افزود: با تهیه لباس متحدالشکل برای مأموران سد معبر شهرداری رشت از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا با اشاره به ایجاد بازارچه‌های جنگلی و صنایع‌دستی در رشت اظهار کرد: سرمایه‌گذاران متعددی در راستای ایجاد بازارچه‌ها توسط سازمان شناسایی‌شده و باید بسته‌های سرمایه‌گذاری را به‌طور کامل تعریف و سپس از سرمایه‌گذار برای نشست دراین‌باره دعوت کنیم.

مریم گل احضار با بیان اینکه برای اجرای بازار الگویی برنج در رشت با مشکل کمبود زمین مواجه هستیم گفت: متأسفانه فقدان زمین مناسب در این حوزه مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به مدارس متعلق به شهرداری در سطح رشت افزود: بسیاری از مدارس آموزش‌وپرورش متعلق به شهرداری رشت بوده و قابلیت معاوضه برخی از مدارس متعلق به شهرداری با املاک متعلق به آموزش‌وپرورش به‌منظور ایجاد بازارچه‌های الگویی وجود دارد.

گل احضار با بیان اینکه سرای آهنی برای سرمایه‌گذار جذابیت ندارد تصریح کرد: سرمایه‌گذار تمایلی برای اینکه در حوزه جابجایی دست‌فروشان در این بخش از بازار ورود کند ندارد و انتظار دارد مقدمات توسط شهرداری به‌منظور سرمایه‌گذاری فراهم شود.

منبع: فارس گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه