سازمان انرژی اتمی اقدامات خود برای «غنی سازی ۱۹۰ هزار سو» را اعلام کند

بسیج دانشجویی ۷ دانشگاه بزرگ تهران خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی نوشتند: اگر سازمان متبوع شما اهتمامی جدی برای فراهم کردن مقدمات غنی سازی ۱۹۰ هزار سو را دارد، بگوئید چه برنامه‌هایی را تاکنون برای اجرای فرمان رهبری انجام داده‌اید؟

سازمان انرژی اتمی اقدامات خود برای «غنی سازی ۱۹۰ هزار سو» را اعلام کند

به گزارش ۸دی، بسیج دانشجویی ۷ دانشگاه بزرگ تهران طی نامه ای خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی نوشتند: اگر سازمان متبوع شما اهتمامی جدی برای فراهم کردن مقدمات غنی سازی ۱۹۰ هزار سو را دارد، صراحتا بیان بفرمائید چه برنامه‌هایی را تاکنون برای اجرای فرمان رهبری انجام داده‌اید؟ برای ایجاد ۱۹۰ هزار سو چه تعداد از هر کدام از سانتریفیوژها (IR1، IR2m، IR4، IR6 و IR8) و بر اساس کدام زمان‌بندی مشخصی قرار است تا غنی سازی ۱۹۰ هزار سوی ایران را انجام دهند؟

متن این نامه در ادامه آمده است:

« جناب آقای دکتر صالحی

ریاست محترم سازمان انرژی اتمی
سلام علیکم

مستحضر هستید پیرو دستور قاطعانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر آماده‌سازی همه امکانات لازم برای غنی سازی ۱۹۰ هزار سو در چهارچوب برجام، سازمان انرژی اتمی اقداماتی را ترتیب داده که از جانب حضرتعالی و سخنگوی محترم سازمان بیان گردیده است. قطعا بر کسی چون شما که در عرصه دیپلماسی نیز فعالیت دارید، پوشیده نیست که اجرای دستور مقام معظم رهبری در شرایط پیچیده‌ای که اکنون مذاکرات در حال جریان است، حتما در پیشبرد مذاکرات به نفع جمهوری اسلامی ایران راهگشاست.

بررسی فعالیت‌های سازمان بعد از دستور رهبری، که از سوی حضرتعالی اعلام گردیده، نشان از آن دارد که ظاهرا اهتمامی برای اجرای این دستور در سازمان وجود ندارد و بیان برخی اقدامات در تاریخ ۱۵ و ۱۶ خردادماه صرفا جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارد.

ایجاد زیرساخت تامین برق سایت نظنز، آماده‌سازی کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ و ساخت واحد اختلاط از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی بود که از سوی حضرتعالی به عنوان اقدامات سازمان در راستای اجرای دستور رهبری بیان گردید.

موارد اعلام شده ابهامات فراوانی را برای بسیاری از متخصصین و کارشناسان ایجاد کرده است. به طور دقیق‌تر، منظور سازمان از ایجاد زیرساخت تامین برق برای سایت نظنز چیست؟ کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ که به گفته خود حضرتعالی در سال ۹۳ برای ساخت آن اقدام شده، چرا آماده‌سازی آن در برهه کنونی به عنوان فعالیت سازمان بعد از فرمان رهبری اعلام گردیده است؟ یا سالن اختلاط که تاثیر مهمی بر فرآیند غنی‌سازی ندارد و در فروردین سال جاری نیز بهره‌برداری شده، چگونه به عنوان برنامه سازمان در راستای اجرای دستور رهبری بیان شده است؟!

جنابعالی خود می‌دانید فرمان رهبری مبنی بر مهیا نمودن شرایط برای غنی سازی ۱۹۰ هزار سو، به عنوان پشتوانه‌ای برای تیم مذاکره کننده است که بتوانند عزتمندانه در مقابل استعمارگران اروپایی که اکنون اهرم فشار آمریکا بر ایران هستند، ایستادگی کنند؛ اما در این بین سازمان انرژی اتمی چگونه در صدد است تا با اقدامات نمایشی، کشور و مذاکره‌کنندگان را در برهه کنونی یاری کند؟ رفتارهایی که نه تنها تاثیر خارجی ندارند و تغییری در رفتار اروپایی‌ها ایجاد نکرده، بلکه مصرف داخلی نیز ندارد!

جناب آقای دکتر صالحی! اگر سازمان متبوع شما اهتمامی جدی برای فراهم کردن مقدمات غنی سازی ۱۹۰ هزار سو را دارد، صراحتا بیان بفرمائید چه برنامه‌هایی را تاکنون برای اجرای فرمان رهبری انجام داده‌اید؟ برای ایجاد ۱۹۰ هزار سو چه تعداد از هر کدام از سانتریفیوژها (IR1، IR2m، IR4، IR6 و IR8) و بر اساس کدام زمان‌بندی مشخصی قرار است تا غنی سازی ۱۹۰ هزار سوی ایران را انجام دهند؟ در همین راستا هنوز برآورد کامل و مشخصی از میزان ظرفیت معدنی اورانیوم کشور در دست نیست، سازمان انرژی اتمی برای اکتشاف و توسعه ظرفیت استخراج اورانیوم چه اقدامی را در دستور کار داشته و در آینده در نظر دارد؟

حضرتعالی بهتر از همگان می‌دانید که صنعت هسته‌ای از آن سو “صنعت” نام دارد که ایجاد، توسعه و بهره‌برداری از آن ارتباط تنگانگی با بسیاری از حوزه‌های مهندسی دارد. روزهای پر رونق نطنز و فردو محل رفت و آمد کارشناسان و متخصصان این حوزه‌ها بود که حلقه‌های تامین کننده زنجیره تجهیزات مرتبط با غنی‌سازی به شمار می‌رفتند.

حال که قرار است مقدمات اجرای دستور رهبری در چهارچوب برجام مهیا شود، سازمان چه اقدامی برای همکاری دوباره با این متخصصین و ایجاد مجدد شبکه تامین تجهیزات مرتبط با غنی سازی به خصوص تجهیزات مکانیکی و برقی ماشین‌های سانتریفیوژ و روتورها انجام داده است؟ برای برخی از تجهیزاتی که هنوز ساخت آن بومی نشده، در چند سال اخیر که محدودیت‌های هسته‌ای اعمال شده بود، اقدامی صورت گرفته است؟ برنامه آینده سازمان در این مورد چیست؟

نیروی انسانی ماهر و متخصص سازمان که نقشی کلیدی در راه‌اندازی فرآیند غنی‌سازی هسته‌ای ایفا کردند، اما به واسطه محدودیت‌های برنامه هسته‌ای در برجام اخراج شدند، سرمایه اصلی سازمان در پیشبرد و تحقق فرمان رهبری و پس از آن برنامه‌های توسعه غنی‌سازی کشور هستند. برنامه سازمان بعد از دستور رهبری برای بکارگیری این نیروها چیست؟ برجام تنها محدودیت‌هایی را در حوزه غنی‌سازی اورانیوم ایجاد کرده است، اما کاربردهای دیگر صلح آمیز انرژی هسته‌ای در حوزه‌های کشاورزی، پزشکی، طراحی و ساخت پیشران‌های اتمی و … محدودیتی ایجاد نشده و با این وجود، فعالیت در این حوزها محدود و متوقف شده است. حال سازمان فارغ از اقدامات نمایشی چه دستاوردهایی در حوزه‌های فوق فراهم آورده و برنامه سازمان بعد از اجرای فرمان رهبری در حوزه‌های ذکر شده، چیست؟

حضرتعالی نیک می‌دانید هم اکنون که کشور در شرایط مهم و تاریخی به سر می‌برد وحدت و همدلی یاد شده از سوی مسئولین، تنها زمانی میسر خواهد شد که همگان و به ویژه مسئولین در مسیر مبارزه با استعماگران و مستکبران جهانی، تمام همت خود را به کار گیرند و در این صورت است که عموم ملت از مسئولین خود در این مسیر قاطعانه حمایت خواهند کرد.

صرف رفتارهای تبلیغاتی و نمایشی بلافاصله بعد از بیانات رهبری از سوی شما و سازمان متبوع‌تان هم حیثیت کشور را در عرصه جهانی خدشه‌دار می‌کند و هم دستاوردهای حقیقی جوانان و شهدای هسته‌ای کشور را متزلزل می‌نماید. از طرفی پشتوانه کشور را در عبور از شرایط کنونی تضعیف می‌کند.

در پایان لازم به ذکر است پاسخ به ابهامات ذکر شده می‌تواند افکار عمومی و به خصوص کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مربوطه را در مسیر تحقق فرمان رهبری اقناع کند، و مردم خود نیز بهترین قضاوت‌ها را پیرامون عملکرد شما خواهند کرد.»

منبع: افکار نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه