نماینده ویژه «پوتین» اعلام کرد:

تعیین تکلیف وضعیت حقوقی دریای خزر در نشست «آستانه»

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: رژیم حقوقی این دریا ممکن است در دیدار رؤسای جمهور کشورهای خزر در «آستانه» حل و فصل شود.

تعیین تکلیف وضعیت حقوقی دریای خزر در نشست «آستانه»

به گزارش ۸دی، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: رژیم حقوقی این دریا ممکن است در دیدار رؤسای جمهور کشورهای خزر در «آستانه» حل و فصل شود.

«رمضان عبداللطیف اف» افزود: وضعیت حقوقی دریای خزر که از سال ۱۹۹۰ موضوع اختلاف بین روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران بوده ممکن است در جلسه بعدی سران کشورهای مذکور در آستانه حل و فصل شود.

به گفته عبدالطیف‌اف، بدون این سند، بحث در مورد افزایش همکاری های اقتصادی دشوار است، بنابراین رئیس جمهور روسیه قبلا در مورد پیشنهاد های ارائه شده در این زمینه موافقت کرده است.

وی ادامه داد: تاخیرهای بیشتر در مسئله تعیین وضعیت دریای خزر منجر به تشدید مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

این مقام روس گفت: بدون اغراق بگویم در حال حاضر در برخی از مناطق مختلف دریای خزر شاهد فاجعه زیست محیطی هستیم هر چند در این زمینه توافقاتی بین کشورها صورت گرفته اما موثر نبوده است.

تا پیش از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، دریای خزر در محدوده دو کشور ایران و شوروی قرار داشت و بر اساس معاهدات ترکمنچای در سال ۱۸۲۸و عهدنامه مودت بین ایران و روسیه شوروی در سال ۱۹۲۱و کشتیرانی بین ایران و شوروی در سال ۱۹۴۰، این دریا یک دریای مشترک بین ایران و روسیه و بعدها ایران و شوروی قلمداد می‌شد.

پس از فروپاشی شوروی در حاشیه این دریا سه کشور جدید ترکمنستان و قزاقستان در شرق و آذربایجان در غرب بر مجموعه کشورهای پیشین افزوده شدند. این‌که کشورهای جدید (ترکمنستان و قزاقستان و آذربایجان) خواستار تدوین رژیم حقوقی جدید هستند، آن‌ها را از مسئولیتی که ناشی از فروپاشی اتحاد شوروی باشد مبرا نمی‌داند، زیرا مادامی که رژیم حقوقی جدیدی تدوین و از سوی پارلمان‌های کشورهای ساحلی به تصویب قانونی نرسیده باشد، رژیم حقوقی قبلی به قوت خود باقی است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه