ظریف:

اروپایی‌ها برنامه‌های خود در حوزه بانکی و نفتی را توضیح دادند/ تأکید بر اجرای برنامه‌ها پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، در نشستی با حضور خبرنگاران ایرانی به ارائه نتایج دیدارهایش در وین پرداخت.

اروپایی‌ها برنامه‌های خود در حوزه بانکی و نفتی را توضیح دادند/ تأکید بر اجرای برنامه‌ها پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا

به گزارش ۸دی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، در کنفرانسی خبری گفت: نشست بسیار جدی و سازنده‌ای داشتیم. در طول دو ماه گذشته بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام تلاشهای فراوانی از سوی اعضای باقی‌مانده برجام صورت گرفت تا ایران بتواند از منافع برجام به‌خصوص منافع اقتصادی برجام علیرغم اقدام غیرقانونی آمریکا استفاده کند. امروز هم این نشست در ادامه نشست‌های قبلی بود.

ظریف خطاب به خبرنگاران ایرانی حاضر در وین گفت:‌ بیانیه‌ای از سوی کمیسیون مشترک صادر شد، لازم است تأکید شود که این اولین جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزرا درباره برجام است. یعنی در گذشته، هیچوقت تا الان کمیسیون مشترک در سطح وزرا برگزار نشده بود و جلسات قبلی غیر رسمی و برای مذاکره وزرا بود نه نشست کمیسیون مشترک. این نشان دهنده اهمیتی است که شرایط کنونی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: ایران این حق را برای خود محفوظ داشته که در برابر تخلف رسمی و بزرگ آمریکا از برجام اقداماتی که در برجام دیده شده است را انجام دهد، [اما] به درخواست اعضای دیگر برجام، ایران این اقدامات را به تعویق انداخته تا اینکه مطمئن شود منافع مردم ایران تضمین می‌شود.

ظریف گفت: امروز در این جلسه از طرف ما بر این واقعیت تاکید شد که باید مردم ایران منافع برجام را ببینند، همه تأکید کردند، همه اعضای باقی‌مانده برجام تأکید کردند تعهدات خود را در حوزه‌های مختلفی در سطح وزرای خارجه اعضای باقی‌مانده برجام بیان کردند که این اولین بار است که این تعهدات به صورت “تعهد این کشورها” مطرح می‌شود؛ از ادامه فروش نفت ایران تا روابط بانکی، حمل و نقل، همکاری‌های تجاری و همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری و سایر موضوعاتی که در بیانیه‌ای که خانم موگرینی از طرف کمیسیون مشترک قرائت کرد، ذکر شده است و متن بیانیه در اختیار همه رسانه‌ها و به عنوان یک سند منتشر شده است و شما می‌توانید متن بیانیه را هم به انگلیسی و هم در فاصله چند دقیقه به فارسی داشته باشید.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بیانیه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه طرف‌های برجام که از سوی موگرینی خوانده شد، گفت:‌ این بیانیه در کنار اقدامات عملی است،‌ما پریروز [دو روز پیش] بسته‌ای را در تهران دریافت کردیم که آقای دکتر روحانی در مذاکراتشان گفتند این بسته کافی نیست. امروز در جلسه توضیحات بیشتری را درباره این بسته شنیدیم. برخی اقدامات در حوزه بانکی، در حوزه نفتی و سایر حوزه‌ها را بیشتر توضیح دادند. الان باید وارد مرحله اجرا بشویم. آنچه که مهم است این است که آنچه الان به عنوان تعهد و همینطور به عنوان اقدامات مطرح شده است، الزاما همه‌اش اقداماتی نیست که علنا اعلام بشود، این اقدامات باید به صورت اجرایی در بیایند و ما ببینیم که داریم [از] منافعش را [بهره] می‌بریم. البته یک زمان‌بندی ویژه‌ای هم مدنظر همه است و آن زمان‌بندی است که مطابق زمان‌بندی تحریم آمریکاست. یعنی زمانی که تحریم‌های آمریکا عملیاتی بشود، حتمال باید قبل از آن این اقدامات عملیاتی شده باشد. مثلاً آنچه که اعلام شده است، این است که قوانین مسدودکننده اتحادیه اروپا یا “Blocking Statue” تا قبل از اولین روز اجرایی‌‌شدن تحریم‌های آمریکا عملیاتی خواهد شد، همینطور فعال‌شدن بانک سرمایه‌گذاری اروپا در زمان مناسب انجام خواهد شد، تاریخ آن مشخص است. بقیه اقدامات هم باید در یک قالب زمان‌بندی باشد.

ظریف در ادامه تصریح کرد:‌ ایران همانطور که در سطوح مختلف عنوان کرده، همواره به عهد خود پایبند بوده و هم اکنون هم به عهد خودش پایبند است، اما در قالب برجام این امکان را داریم که اگر در زمانی به مصلحت کشور تشخیص داده شد به خاطر نقض آمریکا – چون نقض آمریکا هنوز موضوع حل نشده است، یعنی اینکه کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا از برجام را حل‌و‌فصل کند، به خاطر اینکه آمریکا به برجام برنگشته است،‌ تخلفات آمریکا توسط آمریکا جبران نشده است، و جمهوری اسلامی براساس برجام این حق را دارد که اقداماتی را انجام دهد،‌ البته خوب اقدامات دارای عواقب خودش هم است، لذا ما فعلا تصمیمان این است که با این تعهداتی که امروز صورت گرفته است، این تعهدات را به تهران منتقل می‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه تصمیم داریم جزئیات این تعهدات امروز طرف مقابل را به تهران منتقل کنیم، گفت: مقامات عالی کشور تصمیم لازم را درباره نحوه ادامه کار خواهند گرفت. براساس پیش‌بینی‌های که صورت گرفته است، در مرحله اول، ما این فرصت را خواهیم داد تا این تعهدات را عملیاتی بکنند. نحوه عملیاتی‌شدن آن را هم امروز برای ما توضیح دادند، اما ما باید ببینیم در صحنه اجرا چگونه عملیاتی‌اش می‌کنند و خوب اقدامات خودمان را نیز در نظر داریم که در صورتی که اینها به عملیاتی‌شدن درست تعهداتشان موفق نشدند، ما اقدام می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به صورت کلی آنچه که من با حضور در این جلسه برداشت کردم این است که تمامی اعضای برجام که لاقل سه کشور عضو برجام متحدین نزدیک آمریکا هستند، در اینکه در واقع اراده سیاسی دارند تا در برابر این اقدام آمریکا بایستند، و شاید این اولین باری است که در چنین سطحی این اقدام صورت می‌گیرد، در جلسه کاملا این تعهدشان را نشان دادند. حالا ما باید ببینیم در عمل چقدر می‌خواهند و چقدر می‌توانند این کار را انجام بدهند.

ظریف ادامه داد: آنچه ما امروز از روشهای عملیاتی [برای اجرای تعهدات طرف مقابل] شنیدیم، کاملا روش‌های عمل هست. و معتقد هستیم که اگر این اراده سیاسی که امروز اینجا نشان دادند را در سطوح مختلف اعمال کنند، می‌توان کار را بدون مشکل به پیش‌برد. آنچه که مهم بود، این بود که جزئیات این اقدامات روشن شود که البته در برخی موارد جزئیات به صورت روشن‌تری بیان شد. مهم این است که ببینیم در عمل چگونه عملیاتی می‌شود ولی من فکر می‌کنم که جلسه امروز یک گام به پیش بود و اقدامات خوبی را توافق کردیم که انجام بدهیم. و امروز جامعه بین‌المللی از این اراده سیاسی اعضای باقی‌مانده برجام در سطح وزرای خارجه مطمئن است که می‌خواهند برجام ادامه پیدا کند، می‌خواهند شرکت‌هایشان با ایران ادامه کار بدهند. آمادگی دارند که از شرکت‌هایشان حمایت کنند و آمادگی دارند منابع مالی در اختیار شرکت‌هایشان قرار بدهند، آمادگی دارند که مسیرهای تبادلات بانکی را هموار کنند و این به نظر من پیام مهمی به جامعه اقتصادی ایران است که با اطمینان برای سازندگی کشور حرکت بکنند. ما این توان را داریم، این امکان را در کشور خودمان داریم و مطمئن هستم که بقیه دنیا هم برای اعمال فشار بر ایران حتما در کنار آمریکا نیست و حتی در این زمینه در برابر آمریکا است. ما می‌توانیم با تکیه به سرمایه‌های داخلی و با استفاده از همکاری‌های بین‌المللی مسیر شکوفایی اقتصادی ایران را انشاءالله با سربلندی دنبال کنیم.

ظریف درباره تضمین اروپا درباره اقداماتش نیز گفت: آنها تعهد کردند، و در واقع بالاترین کاری که دولت‌ها می‌توانند انجام دهند این است که در سطح وزرای خارجه تعهد دهد، اما آیا اینکه این تعهد کافی است یا خیر، حتما کافی نیست. و لذا تضمین‌هایی که وجود دارد، تضمین‌های ما است، یعنی اقدامات متقابلی که ما می توانیم انجام دهیم در صورتی که آنها تعهداتشان را انجام ندهند، انجام می‌دهیم. و این یک تهدید نیست، بلکه بیان یک واقعیتی است که در داخل برجام هم به رسمیت شناخته شده است.

ظریف درباره ادامه مذاکرات با ۴+۱ درباره برجام هم گفت: در ارتباط با برجام احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلسات وزرا برگزار خواهد شد. آنچه که امروز تصمیم گرفته شد، این است که جلسات متخصصین ما که بسیار مهم هم است به صورت بسیار فشرده‌تر برای اجرایی کردن این راهکارهای عملیاتی انجام بشود تا مطمئن شویم که این راهکارهایی که امروز ارائه شد در واقع تمام جزئیات را دیده، تمامی جوانب را دیده، و راهکارهایی است که کاملا جنبه اجرایی داشته باشد و بتواند از مرحله پیشنهاد به مرحله عملیاتی تبدیل بشود.

وی درباره بسته پیشنهادی در توضیح بیشتری گفت: بسته پیشنهادی اروپا قابل اجرا بود اما اولا کافی و ثانیا دقیق نبود. امروز برخی نکاتی که در بسته اجرایی دیده نشده بود در بیانیه مطرح شد و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی‌کردن آن نکات باقی‌مانده در بسته اجرایی داده شده است. همینطور در جلسه به صورت شفاهی آقایان وزرا پیشنهادهای‌شان را به صورت جزئی‌تر و عملیاتی‌تر مطرح کردند که الان همکاران ما دارند این پیشنهادهای عملیاتی را بررسی می‌کنند. قرار شده است تا جلسات مشترکی با هرکدام‌شان داشته باشیم که ببینیم هرکدام از این پیشنهادهای عملیاتی چطور می‌تواند دقیقا با نیازهای ما در حوزه بانکی، در حوزه نفت و سایر حوزه‌ها منطبق بشود.

وی افزود:‌ مهم این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه چهانی و ایران به وجود بیاید و کارآفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند. فضای امروز حاکی از این بود که اراده سیاسی برای این مسئله وجود دارد و این اراده با اقدامات بخش خصوصی و امید به آینده می‌تواند تقویت و کسب و کار ایران را جذابتر کند. پکیج [بسته] نهایی است تاحدی،‌ یعنی تعهدات کاملا مشخص است، باید اجرایی بشود، یعنی باید عملیاتی بشود، اجرایی شدن را به تدریج همینطور که درباره هریک از این موضوعات ما به نتیجه می‌رسیم، اینها را باید اجرایی هم بکنیم. البته برخی از این اقدامات ممکن است زمان‌بر باشند و آنچه که مهم است این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه تجاری جهانی در جامعه تجاری داخل ایران ایجاد بشود و ما امیدواریم که مردم مخصوصا کار‌آفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند و این فضایی که من امروز در جلسه دیدم، فضای حاکی از این بود که اراده سیاسی وجود دارد و این اراده سیاسی با اقداماتی متقابل مخصوصا با بخش خصوص ایران مخصوصا با ایجاد فضای اطمینان و امید به آینده می‌تواند تقویت بشود و محیط کار و کسب‌وکار ایران را بسیار جذاب‌تر بکند برای خارجی‌ها.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر طرف مقابل نتوانست اقدامات لازم را انجام دهد، اقدامات ایران چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: تصمیم‌گیری در سطح عالی کشور در مورد زمان‌بندی اقدامات به صورت کلی صورت گرفته، جزئیات برای زمان‌بندی پیشنهاد شده، هیئت نظارت [بر اجرای برجام] تصمیم‌گیری لازم را درباره اصل اقدامات و نحوه ورود به اقدامات و حوزه‌های اقدامات اتخاذ کرده است. این تصمیم‌گیری‌ها حسب مورد و حسب اینکه چه زمانی نیاز است، تدبیر خواهد شد جزئی خواهد شد و انشاءالله آماده خواهد بود. امیدواریم نیازی به این اقدامات نباشد، چون ما با اراده سیاسی برای اجرای تعهداتمان وارد برجام شدیم. ما برجام را مذاکره کردیم که اجرا بکنیم، تمام اعضای دیگر برجام هم همین وضعیت را دارند. لذا هدف ما این است که برجام اجرا بشود. اما برای اینکه تضمین داشته باشیم طرف مقابل کاملاً مطلع شده است از اینکه ما اقدامات خودمان را برای تضمین اجرای برجام داریم. همانطور که عرض کردم به معنای تهدید نیست بلکه به معنای ضرورت داشتن تضمین‌هایی است که همه بتوانند تعهدت خودشان را به صورت مناسب و در زمان مناسب و با حسن نیت انجام بدهند.

ظریف در ادامه گفت: روسیه و چین هم با ما روابط خوبی دارند. در این پکیج [بسته پینشهادی] هم پکیج اروپایی نیست الان؛ آنچه که امروز مطرح شده تعهدات هر پنج عضو به اضافه اتحادیه اروپا است، لذا همه اعضای کمیسیون مشترک این تعهدات را کرده‌اند و این بیانیه از طرف همه است و این نکته مهمی است، اولین بار است که در سطح وزرای هر پنج کشور و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چنین بیانیه‌ای صادر می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه