با صدور اطلاعیه‌ای درخواست شد؛

مردم گوشت را از مراکز معتبر تهیه کنند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست، همزمان با آغاز فصل گرما و احتمال شیوع برخی بیماری‌ها از جمله بیماری تب کریمه کنگو، گوشت را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

مردم گوشت را از مراکز معتبر تهیه کنند

به گزارش ۸دی، در متن این اطلاعیه آمده است: تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.  میزان ابتلای این بیماری با گرمای هوا رابطه مستقیم دارد، بنابراین هرچقدر هوا گرم تر شود احتمال بروز آن شدت پیدا می کند. بیماری تب کریمه کنگو مرگ و میر بالای دارد اما این بیماری چنانچه زود تشخیص داده شود، قابل درمان است. به شهروندان توصیه می شود جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو موارد زیر را رعایت کنند؛

– قصاب ها و افرادی که مستقیم با دام سروکار دارند، یا در کار ذبح دام هستند، یا افرادی که دام را در منزل یا مجاورت منزل خود نگهداری می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند. بنابراین باید از تماس مستقیم با حیوان و ترشحات آن، اجنتاب کنند و افرادی که در کشتارگاه ها کار می کنند، باید از دستکش، چکمه و روپوش استفاده کنند. در واقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.
– این بیماری یا از طریق کنه یا از طریق حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود. در صورت انتشار با کنه، با کوچک‌ترین گزشی، خون آلوده از کنه به انسان منتقل می‌شود. به این ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی‌ها هستند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
– تنها عامل ابتلا به این بیماری تماس با لاشه و خون تازه حیوان بیمار و گزش کنه حامل بیماری است، لذا گوشت پخته بیماری را منتقل نمی‌کند.
– شروع علائم ناگهانی بیماری تب کریمه کنگو حدود یک تا هفت روز طول می‌کشد. تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو هستند. در برخی بیماران افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه نیز دیده می شود.
– به دلیل این که متأسفانه دام بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود. هنگام خرد کردن گوشت نیز بهتر است از دستکش استفاده شود.
– در هنگامی که فرد مراقب بیمار در معرض تماس پوستی یا پوستی مخاطی با خون، مایعات بدن و یا فضولات بیمار قرار می‌گیرد بایستی فوراً سطح آلوده را با آب و صابون بشوید.
– از خرید گوشت های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) جدا خودداری شود.
– از آنجایی که این بیماری در پرندگان دیده نمی شود، بنابراین نباید نگران مصرف گوشت پرندگان بود.
– این بیماری واکسن ندارد، اما بهترین و مؤثرترین راه درمان آن رسیدگی سریع به افراد مشکوک به این بیماری بوده و رعایت نکات ایمنی به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک می‌کند.

منبع: ایلنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه