نماینده مردم لنگرود در مجلس:

شاهد واردات کالاهای غیر ضروری با ارز دولتی هستیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت باید در بخش مدیریت ارزی دقت بیشتری داشته باشد و اکثر ارزهای موجود در کشور را صرف کالاهای ضروری مردم اعم از دارو، مواد غذایی و … نماید.

شاهد واردات کالاهای غیر ضروری با ارز دولتی هستیم

به گزارش ۸دی، مهرداد بائوج‌لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوعات پیش آمده در خصوص مباحث ارزی و آشفتگی بازار ارز را نباید براساس تحریم های اخیر دانست بلکه تنها علت آن سهل انگاری مسئولین باعث سواستفاده برخی افراد در این حوزه شده است.

وی ادامه داد: دولت موظف به مدیریت نقدینگی کشوراست اما متاسفانه با مشاهده لیست منتشر شده توسط وزیر ارتباطات متوجه می شویم دولت این وظیفه را به درستی انجام نداده است. همچنین دولت در حوزه صادرات هم مشکلاتی را برای مردم رقم زده و شاهد عدم تعادل عرضه و تقاضا در کشور هستیم. با نگاهی به آمار واردات کشور و اختصاص ارز به برخی از شرکت ها به خوبی می توان دلایل آشفتگی بازار در چند هفته اخیر را متوجه شد. در واقع عدم نظارت صحیح توسط مسئولین ذی ربط جهت چگونگی مصارف ارز اختصاص داده شده به شرکت ها و همچنین برخی رانت خواری های ایجاد شده در این حوزه موجب گردیده تا دولت در مدیریت ارز دچار بحران شود.

بائوج‌لاهوتی خاطرنشان کرد: دولت باید در بخش مدیریت ارزی دقت بیشتری داشته باشد و اکثر ارزهای موجود در کشور را صرف کالاهای ضروری مردم اعم از دارو، مواد غذایی و … نماید. به عنوان مثال در لیست منتشر شده شرکت هایی را مشاهده کردیم که میزان ارز بالایی را برای یک کالای غیرضروری مانند بخارشوی و… دریافت کرده اند. متاسفانه شاهدیم شرکت های دارویی که وظیفه اصلی آنها واردات داروی ضروری و مورد نیاز بیماران بوده، به جای واردات دارو یک جایگزین تجاری یعنی بخارشوی را انتخاب کرده اند و چنین امری مایه خجالت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: دولتی که بر جنگ اقتصادی پیش رو بسیار تاکید دارد پس چگونه با عدم مدیریت بخش عمده ای از ارز کشور، وضعیت اقتصادی را برای مردم و کشور دشوار می سازد، مسلما سهل انگاری های پیش آمده دودش در چشم مردم می‌رود.

وی تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف دانست و افزود: مجلس شورای اسلامی در نامه ای از رئیس جمهور خواستار شد تا تجدید نظر جدی در تیم اقتصادی خود انجام دهد در غیر این صورت، نمایندگان مجلس دست به کار شده و با استیضاح وزرا خود وارد عمل می شوند. طبیعتا دو حوزه پولی و مالی کشور متصدیان امر خود را دارند و باید در قبال بی مبالاتی های صورت گرفته پاسخگو باشند و در صورتی که پاسخ مناسب را به نمایندگان مردم ارائه ندهند شایستگی حضور در این جایگاه ها را ندارند. شایسته سالاری یکی از اصلی ترین اصولی است که باید در نظام جمهوری اسلامی بدان توجه شود و عدم حضور مدیران شایسته در مسئولیت های مختلف، نتیجه ای به جز ناامیدی مردم نسبت به ماهیت نظام و دولت را در پی نخواهد داشت.

به گفته بائوج‌لاهوتی، مجلس به طور کاملا جدی پیگیر انتشار لیست کامل شرکت های دریافت کننده ارز دولتی از سوی برخی از وزرا هستند. متاسفانه علیرغم فشارهای رسانه ای و همچنین تذکرهای مکرر نمایندگان مجلس، برخی از وزرا عامدانه از ارائه لیست دریافت کنندگان ارز دولتی ممانعت می ورزند که چنین امری حتما قابل پیگیری است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه