تالاب استیل در آستانه خشک شدن/ رعایت حق آبه ضروری است

استفاده بی رویه از آب تالاب استیل آستارا برای آبیاری شالیزارها، سطح آب این تالاب مهم گیلان را به شدت کاهش داده است موضوعی که باید ازسوی مسئولان و دوستداران محیط زیست جدی گرفته شود.

تالاب استیل در آستانه خشک شدن/ رعایت حق آبه ضروری است

به گزارش ۸دی، تالاب استیل شهرستان مرزی آستارا  به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری  ۱۳۸ هکتار وسعت دارد و در ۷ کیلومتری جنوب این شهرستان و در حاشیه جاده اصلی آستارا به رشت و بین دو روستای عباس آباد و دربند قرار دارد و یکی از جاذبه های  شناخته شده گردشگری و مهم آستارا، استان گیلان و کشور به شمار می رود.

ضلع غربی این تالاب پوشیده از جنگل و پوشش های سرسبز گیاهی است و در ضلع  شرقی آن درختان توسکای تالاب، طبیعت بسیار جالب توجهی را به وجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه های مهم تلقی می شود. از ویژگی های مهم این تالاب وجود ماهیانی مانند کپور، اردک ماهی و موش بزرگ تالابی به نام نوتریا و انواع مارهای آبی، لاک پشت و قورباغه است. این تالاب طبیعی که اکنون به بخش مهمی از اکوسیستم طبیعی و زیر پایه اصلی زیست بوم شمال استان گیلان مبدل شده است، جایگاه پرندگان کمیاب است که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می کنند.

ضرورت رعایت اصل ۵۰ قانون اساسی

طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ  محیط زیست یک وظیفه ملی و عمومی محسوب شده و همه مردم و همچنین سازمان های دولتی و غیردولتی باید اهمیت این موضوع را جدی بگیرند. بر اساس بررسی ها، تالاب استیل آستارا دارای گونه های مختلف  گیاهان و جانوران بومی است که به دلیل آبیاری بیش از حد مزارع کشاورزی منطقه توسط آب این تالاب، حیات برخی از آنها در کنار درختان توسکا در معرض تهدید قرار دارند.

در حال حاضر کاهش و بالا رفتن کدورت آب تالاب استیل آستارا باعث کمبود اکسیژن محلول در آب شده و پیش بینی می شود با گرم تر شدن تدریجی دمای هوا، مرگ آبزیان تالاب حتمی شود. مهمترین مشکل این تالاب عمق متوسط آن در حد متغیر ۳ الی ۴.۵ متر است که با توجه به استفاده از منابع آبی آن در امور کشاورزی بسیار زود تخلیه می شود و خشکسالی مزیدی بر بی ثباتی زیست بوم آبی آن است.

عدم رعایت حق آبه تالاب استیل

امسال به دلیل کم آبی و استفاده بی رویه از آب زیستگاه  طبیعی استیل آستارا برای آبیاری شالیزارهای منطقه توسط موتور پمپ های کشاورزان و جلوگیری از بین رفتن محصول برنج و بدون در نظر گرفتن حق آبه تالاب، از یک ماه گذشته شاهد کاهش آب تالاب استیل هستیم و  درحال حاضر متاسفانه گیاهان آبزی به راحتی در سطح آب اندک تالاب دیده می شوند و جزیره‌ های کوچکی نیز در حاشیه و وسط تالاب پدیدار شده و کاهش اکسیژن زندگی موجودات آبی تالاب را به مخاطره انداخته است.

بحران زیست محیطی تالاب در مرداد ماه

هر چند آب موجود در تالاب همه ساله در فصل کشاورزی موجب نجات شالیزارهای کشاورزی می شود، اما در عین حال موجب مرگ تالاب و نابودی زیستگاه پرندگان و انواع گونه های ماهیان این تالاب است و با ادامه این وضعیت در مرداد ماه سال جاری تالاب استیل با یک بحران زیست محیطی مواجه خواهد شد و ضروری است که مسئولان ادارات حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و دهیاری عباس آباد هر چه سریعتر برای حفظ و رعایت حق آبه این تالاب مهم استان گیلان بدون هر گونه تبعیضی نظارت بیشتری داشته باشند تا شاهد تلف شدن موجودات درون تالاب و همچنین اصل تالاب استیل شهرستان آستارا نباشیم.

آنگونه که در ماده ۲ قانون احیا، حفاظت و مدیریت تالاب ها که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، آمده است سازمان محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها را تعیین و وزارت نیرو نیز  مکلف است نسبت به تخصیص آن اقدام نماید.
 
نگرانی به حق دوستداران محیط زیست
 
 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا در گفتگو با ما با بیان اینکه به سبب کاهش بارش های جوی و استفاده کشاورزان منطقه از آب تالاب استیل، سطح آب تالاب کاهش یافته است، اظهار کرد: تالاب استیل جایی برای تامین آب ندارد و به صورت استخری است که بارش های جوی و آب های جاری حاشیه تالاب و چشمه های بالا دست در فصول مختلف سال در آن جمع می شود و رعایت حق آبه آن بسیار مهم است.

محمد رضا روشنی باتاکید بر ضرورت حفاظت از محیط زیست تالاب استیل، افزود: تالاب استیل شهرستان مرزی بندر آستارا از اهمیت خاصی برای سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین دوستداران محیط زیست برخوردار است و برای حفظ آن تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

وی نگرانی دوستداران محیط زیست از وضعیت تالاب استیل را به حق دانست و تصریح کرد: تالاب استیل شهرستان آستارا از سال ۸۴ به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان گیلان   شناخته شده است و منطقه شکار ممنوع محسوب می شود.

روشنی ادامه داد: کاهش نزولات جوی، افزایش شدید دمای هوا و تبخیر آب و در عین حال مصارف کشاورزی موجب خشک شدن بخش عمده ای از آب تالاب استیل آستارا شده است.

تالاب ها فراموش نشوند

تالاب ها منابع بسیار با اهمیتی هستند که نباید ارزش آنها را فراموش کنیم و باید با مشارکت های اجتماعی در حوزه محیط طبیعی چالش های پیش روی زیست محیطی در این زمینه را رفع کرده و ارزش واقعی این منابع مهم را درک کنیم.

امیدواریم تالاب استیل و سایر تالاب های کشور که به عنوان اکوسیستم های طبیعت و زیستگاه های حیاتی در معرض تهدیدات مختلف انسانی و طبیعی قرار دارند، با اجرای برنامه های حفاظتی و بالا بردن حساسیت جامعه نسبت به حفاظت از تالاب ها، بار دیگر احیا و شاداب شده و مامنی امن برای زیست باشکوه پرندگان  مهاجر باشند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه