عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی:

مردم باید بدانند چه کسانی وام یا ارز دولتی گرفتند

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: پایه اصلی فساد مخفی کاری است وصداقت در اعلام وضعیت اقتصادی کشور و معاملات باعث چرخش سالم اقتصاد در کشور می شود.

مردم باید بدانند چه کسانی وام یا ارز دولتی گرفتند

به گزارش ۸دی، عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل و عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی هر شهروند ایرانی حق دارد از چرخه اقتصاد و وضعیت مالی کشور در هر جا مطلع باشد افزود: مردم باید بدانند بانکهای دولتی وام های خود را با چه سودی و با چه اهدافی به چه کسانی اعطا کردند و چرا معوقات بانکی اتفاق افتاده و یا چه افرادی از چه میزان وام ها بهره‌مند شده‌اند.

نماینده آمل با تاکید بر اینکه بی اطلاعی افکار عمومی از وضعیت اقتصادی باعث بی اعتمادی در جامعه می‌شود گفت: اساس اقتصاد صداقت و اعتماد است و در قانون ارتقای سلامت اداری در ماده ۳۲ تاکید شده که اقدامات مالی دستگاهها بخصوص دستگاههای دولتی باید برای آحاد ملت قابل رویت باشد.

وی افزود: در شرایط فعلی اقتصادی، مردم باید بدانند چه کسانی و به چه میزان ارز دولتی را دریافت کردند و چه کالا هایی را به داخل کشور وارد کردند. مردم باید بدانند چه کسانی با چه مبالغی وام گرفتند و چه اتفاقی بعد از گرفتن ارز دولتی در سیستم اقتصادی اتفاق افتاده است.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد:وقتی محرمانه با مسائل مالی برخورد می شود این بدان معنا است که اقداماتی صورت می‌گیرد تا مردم در بی اطلاعی بسر ببرند.

وی با بیان اینکه مطالبه مردمی وقتی صورت می گیرد که اطلاع از گردش مالی کشور وجود نداشته باشد تاکید کرد:طبق قانون اساسی مردم باید از طریق رسانه از امور کشور مطلع باشند و حتی تاکید شده که تصمیماتی که برای کشور گرفته می‌شود باید از رسانه های گروهی مثل صدا و سیما پخش شود تا مردم بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است لذا شفاف سازی باعث اعتماد عمومی و مردمی به دستگاههای حکومتی است.

وی در خصوص مقاومت های صورت گرفته در مقابل افشای نام افرادی که دلار ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالا دریافت کردند گفت:برخی دوست ندارند گردش مالی آنها را کسی بداند ،‌چون اظهارنامه‌های مالیاتی آنها می تواند همه چیز را مشخص کند و درآمدهایشان را علنی کند.لذا کسانی که مقاومت می کنند حتماً مشکلات و مسائلی دارند و گرنه هیچ دلیلی وجود ندارد که کسی مخفی کاری کند.

وی اقدام دولت در افشای نام کسانی را که بیش از حد معمول سکه خریدند و یا افرادی که از ارز دولتی استفاده کردند را قابل تقدیر دانست وافزود:اگر کسی اطلاعی از واردات کالای خود ندهد قطعا یا می‌خواهد کالا را مخفی کند و یا اینکه با قیمت بالا تر آنرا به فروش برساند و نمی خواهد حساب و کتاب ارزی خود را مشخص کند.اما وقتی در این زمینه شفاف سازی شود بلافاصله مردم می فهمند چه کسی با چه میزان از چه مبادی خریدهای کلان انجام داده است.

وی انتشار برخی اسامی از طرف برخی دستگاههای دولتی برای شفاف سازی مالی را، اقدامی پیشرو عنوان کرد و گفت:همین که مشخص می شود چه کسانی فامیل چه کسانی هستند و رابطه ها مشخص می شود نشان می دهد که قدم های خوبی از شفاف‌سازی برداشته شده است.

یوسفیان با اشاره به اینکه شفافیت مالی در مبارزه با مفاسد اقتصادی نقش مهمی دارد گفت:وقتی بدانیم چه میزان عوارض دریافت شده و یا چه مقدار ارز خارج و یا وارد کشور می شود می توانیم به صورت شفاف از عملیات بانکی اطلاع پیدا کنیم و این منجر به سلامت اقتصادی و شفافیت مالی دستگاهها می شود چون پایه اصلی فساد مخفی کاری است.

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه