وزیر آموزش و پرورش:

مهر امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم نخواهد بود

وزیر آموزش و پرورش از اجرای آزمایشی ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در اواخر تیرماه خبر داد و گفت: تمام‌ کلاس‌های درس در مهر امسال، معلم خواهند داشت.

مهر امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم نخواهد بود

به گزارش ۸دی، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و وضعیت مدارس در مهر امسال، اظهار کرد: ان‌شاءالله برای مهر ماه امسال، هیچ مشکلی از نظر کمبود نیروی انسانی نداریم و ساماندهی نیروی انسانی نیز در حال انجام شدن است.

وی از اجرای پایلوت نیروی انسانی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در اواخر این ماه، به صورت آزمایشی یک‌مرتبه ساماندهی نیروی انسانی را انجام می‌دهیم تا تمام کاستی‌ها و مشکلات را پیش‌بینی و حل کنیم.

بطحایی ادامه داد: سمیناری نیز در هفته آینده با مدیران کل آموزش و پرورش برگزار می‌شود که محور اصلی آن، ساماندهی نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در مهر امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم نخواهد بود.

به گزارش فارس، ۱۸ فروردین ماه امسال وزیر آموزش و پرورش طی نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عنوان کرد: «با عنایت به اینکه در طول سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ بیش از ۳۸۰ هزار نفر بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی به عنوان معلم در وزارت آموزش و پرورش استخدام شده‌اند، پدیده بازنشستگی بیش از ۳۷۰ هزار نفر از کارکنان آموزشی طی پنج سال پیش رو (۱۳۶۷ الی ۱۴۰۰) ادامه فعالیت بزرگترین دستگاه اجرایی کشور را به طور جدّی مورد تهدید قرار می‌دهد.

بر اساس منابع آماری موثق درحالی که تعداد دانش‌آموزان کشور از ۱۴ میلیون نفر در سال ۱۳۹۷ به ۱۵.۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد، تعداد کارکنان آموزشی وزارت آموزش و پرورش با خروج بازنشستگان از ۷۵۸۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ به ۴۲۸۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش خواهد یافت که این تعداد فقط ۵۵ درصد نیاز این وزارتخانه را تأمین خواهد کرد.

از آنجا که تأمین و تربیت معلم امری زمان‌بر و میان مدت است، درحال حاضر نیز به دلیل تأخیرهای طولانی‌مدت در انجام اقدامات لازم به منظور جبران کمبود معلم، نگرانی‌های جدی برای بازگشایی مدارس در مهر ماه سال جاری وجود دارد.

در سال تحصیلی آتی با استقرار کامل ساختار ۱۲ ساله نظام جدید آموزشی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر دانش‌آموز در دوره ابتدایی و شاخه های فنی وحرفه ای و کاردانش به دانش آموزان اضافه خواهد شد که این افزایش نیاز به ۲۴ هزار نفر معلم جدید را به همراه دارد؛ علاوه برآن با احتساب بازنشستگی ۶۰ هزار نفر از کارکنان آموزشی، کمبود حدود ۸۴ هزار نفر معلم قطعی است که این وضعیت، چالش‌هایی جدی برای آموزش و پرورش در مهرماه ۹۷ ایجاد خواهد کرد».

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه