۳۴ میلیون نفر در دایره تنش آبی

براساس ارزیابی صورت گرفته در سال جاری از میان ۱۱۵۷ شهر کشور حدود ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴ میلیون نفر در شرایط تنش آبی هستند که از این ۳۴ میلیون نفر حدود ۱۷ میلیون نفر در وضعیت قرمز تنش آبی قرار دارند که با مصوبه هفته گذشته دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر کشور به منظور کاهش تنش آبی در نظر گرفته شده است.

۳۴ میلیون نفر در دایره تنش آبی

به گزارش هشت دی، در حال حاضر ۴۴ درصد جمعیت کشور بدون تنش آبی، ۱۷.۱ درصد درمحدوده تنش آبی زرد، ۱۱ درصد در محدوده تنش نارنجی و ۲۷.۹ درصد نیز در وضعیت تنش آبی قرمز قرار دارند.حال اگر بخواهیم این عدد را براساس تعداد شهرها بگوییم باید گفت تعداد شهرهایی که دارای تنش آبی هستند زیاد نیست؛ چراکه ۷۱.۱ درصد از شهرها (به لحاظ تعداد) هیچ تنش آبی ندارند، اما شهرهایی که دچار تنش آبی هستند ۶۶ درصد جمعیت شهرها را تشکیل می‌دهند.

مجموعاً در سه محور زرد، نارنجی و قرمز از ۱۱۵۷ شهر، ۳۳۴ شهر تنش آبی دارند که بیشتر آنها در محور زرد و قرمز قرار گرفته‌اند و کار شرکت‌های آب و فاضلاب این است که این شرایط را در فصل تابستان مدیریت کنند که البته برای این مسئله نیز راهکارهایی درنظر گرفته شده است.

به طور کلی شهرهایی که بیشترین تنش آبی برای آن ها پیش بینی شده اصفهان،بندر عباس ،بوشهر،شیراز،کرمان،مشهد و تقریبا تمام شهرهای استان اصفهان و یزد است که به نظر می‌رسد در فصل تابستان با چالش‌های بزرگ آبی مواجه شوند.

برنامه نخست وزارت نیرو در این بین مربوط به اجرای ۱۰۱ پروژه در ۱۶۴ شهر با اعتباری بالغ بر ۴۳۲ میلیارد تومان برای اجرای پروژه های تامین آب شرب اضطراری است که خرید چاه های کشاورزی، اجرای خطوط انتقال در کرمان، حفر و تجهیز چاه و ارتقای تصفیه خانه ها در مشهد، ارتقای وضعیت تصفیه خانه‌ها در شهر میناب، طرح های آبرسانی به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان و… پیش بینی شده است.

همچنین برنامه دوم این طرح اجرای ۵۴ پروژه در ۵۷ شهر به منظور بهبود کیفیت آب شرب با اختصاص اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان  و طرح سوم این برنامه نیز به موضوع آبرسانی روستایی و سیار در میان پنج تا ۶۰۰۰ روستای کشور با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

علاوه بر این تکمیل ۴۰ پروژه در ۵۹ شهر با اختصاص ۲۸۸ میلیارد تومان از محل اعتبار مصوب شده از سوی دولت چهارمین برنامه ای است که برای کاهش تنش آبی در کشور در نظر گرفته شده است بر این اساس در مجموع ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر کشور و آبرسانی به بیش از ۵۰۰۰ روستای کشور به منظور کاهش تنش آبی در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس گفته های شاهین پاکروح، معاون هماهنگی و پشتیانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور امسال شرایط منابع آبی کشور به واسطه کاهش جدی بارندگی چه در قالب باران و چه در قالب پوشش برفی شرایط سختی پیش بینی می شود و در تمام حوزه‌های آبی به ویژه در حوزه آبریز فلات مرکزی شرایطی را تجربه می‌کنیم که طی ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف آب شرب در بخش خانگی ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است، تصریح کرد: با توجه به سرانه مصرف مشترکان در شهرها و روستاها معتقدیم که اگر تنها ۲۰ درصد سرانه مصرف در بخش خانگی  کاهش یابد می‌توانیم تابستان را به راحتی پشت سر بگذاریم.

بحران آب امسال در ایران نه تنها مشکلاتی را  در حوزه تامین آب بوجود آورده بلکه پیش بینی می شود در حوزه تامین برق نیز با مشکلاتی مواجه شویم چرا که سال قبل ۹۳۰۰ مگاوات از سدها تولید برق صورت گرفت اما پیش‌بینی می‌شود امسال در بهترین حالت این عدد به پنج هزار مگاوات هم نرسد  چراکه از یک سو نصب حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه در کشور مطرح است و از طرفی ۳۰۰۰ مگاوات تولید برق آبی به دلیل نبود آب در سدها کم می‌شود و رشد حدود ۷ تا ۱۲ درصد برق آبی امسال صفر است که این کاهش احتمال خاموشی پراکنده در برخی نقاط را ایجاد خواهد کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه