قلیان کشیدن لب ساخل ممنوع است!

رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: هموطنان در صورت مشاهده هرگونه نقص و تخلف بهداشتی و زیست محیطی موضوع را به صورت تلفنی به سامانه بهداشت ۱۹۰ اطلاع دهند.

قلیان کشیدن لب ساخل ممنوع است!

به گزارش ۸دی، غلامرضا شقاقی – رییس گروه بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اظهار داشت: شنا به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی از نظر جسمی و روحی مفید بوده و توجه به جوانب بهداشتی محل‌های شنا برای تامین سلامت و رفاه شناگران بسیار مهم است. کیفیت آب یکی از موضوعات مهم در این زمینه است. به طوری‌که آب محل شنا باید دارای ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مناسب بوده و در طول استفاده از آب، این ویژگی‌ها در حد مطلوب حفظ شود.

شقاقی افزود: در صورت آلودگی شیمیایی و میکروبی آب محل شنا، با توجه به تماس مستقیم بدن انسان با آب، همچنین امکان ورود آب به دهان، بینی، گوش و چشم احتمال انتقال بیماری زیاد است. لذا کنترل بهداشتی آب شناگاههای طبیعی برای حفظ سلامت شناگران و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه بازرسین بهداشت محیط شناگاههای موجود در استان‌های ساحلی کشور را نظارت می‌کنند، تصریح کرد: بازرسین بهداشت محیط، به صورت مستمر در تمام ایام هفته وضعیت کیفی آب‌های آشامیدنی لوله کشی داخل طرح‌ها، کنترل میکروبی آب دریا (قسمت شناگاهها)، وضعیت سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب‌ها، کنترل بهداشتی مراکز تولید و عرضه مواد غذایی، معرفی متخلفین عرضه کننده مواد غذایی غیر بهداشتی به مراجع قضایی، تعطیلی مراکز عرضه مواد غذایی غیربهداشتی، نمونه برداری از مواد غذایی غیر بهداشتی، جمع آوری و دفع فاضلاب و پسماند، وضعیت بهداشتی سرویس‌های بهداشتی و دوش‌های شناگاههای طبیعی را کنترل و پایش می‌کنند.

وی تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: به منظور ارتقای وضعیت بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی شناگاههای طبیعی، تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امضا و ابلاغ شده و پرچم گذاری سواحل جهت اعلام وضعیت شناگاهها اجرا خواهد شد.

شقاقی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی بررسی‌های میدانی و نمونه برداری از آب‌های مناطق محدوده طرح‌های سالم سازی دریا و بازرسی بهداشتی انجام می‌شود و شناگاههایی که رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی را انجام دهند، پرچم آبی و مراکزی که نیاز به اصلاحات دارند، پرچم زرد دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: نظارت و مراقبت بهداشتی از طرح‌های سالم سازی دریا از نظر حفظ بهداشت عمومی اهمیت زیادی دارد، لذا باید مدیران طرح‌های مذکور در جهت کنترل و اجرای دقیق مقررات بهداشتی و زیست محیطی، نهایت کوشش و مراقبت را داشته باشند.

سامانه بهداشت ۱۹۰ و ثبت شکایت های مردمی
وی همچنین خاطرنشان کرد: برای کمک به ارتقای وضعیت بهداشتی شناگاهها هموطنان در صورت مشاهده هرگونه نقص و تخلف بهداشتی از قبیل آلودگی آب شناگاه، وضعیت نامطلوب جمع آوری و دفع فاضلاب، وضعیت نامطلوب جمع آوری زباله و پسماند، عدم دسترسی به آب آشامیدنی، عدم دسترسی به توالت بهداشتی، عدم دسترسی به دوش بهداشتی، وجود حشرات و جوندگان و حیوانات، وضعیت غیربهداشتی مراکز تهیه، نگهداری، توزیع و فروش مواد غذایی، استعمال قلیان، موضوع را به صورت تلفنی به سامانه بهداشت ۱۹۰ اطلاع دهند.

منبع: تسنیم

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه