نهاد بازار و سرمایه‌گذاری استان گیلان:

بخش کشاورزی یکی از رهاشده‌ترین بخش‌ها در کشور است

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیلان گفت: بخش کشاورزی یکی از رهاشده‌ترین بخش‌ها در کشور است و وزارت جهاد کشاورزی از کوچک‌ترین اهرم تبیهی یا تشویقی برای رونق بخش حوزه کشاورزی استفاده نمی‌کند.

بخش کشاورزی یکی از رهاشده‌ترین بخش‌ها در کشور است

به گزارش ۸دی، فرهاد نیری صبح امروز در جلسه نهاد بازار و سرمایه‌گذاری استان گیلان با اشاره به اینکه تولید زیتون شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت است اظهار داشت: مرحله کاشت زیتون به‌منظور تولید زیتون با کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه محصول زیتون نیازمند فرآوری است و به شیوه خام‌خواری قابل مصرف نیست تصریح کرد: درخت زیتون از محصولات بسیار مقاوم محسوب می‌شود و در شرایط نامساعد محیطی قابلیت رشد و تولید را داشته و یک محصول مدیترانه‌ای است.

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیلان با بیان اینکه زیتون یکی از مستعدترین درختان است که در شرایط سخت پرورش می‌یابد تاکید کرد: به دلیل شرایط خاص آب و هوایی شهرستان رودبار این محصول از مهم‌ترین و عمده‌ترین محصولات کشاورزی این شهرستان محسوب می‌شود.

نیری با تاکید بر اینکه این درخت به‌دلیل دارا بودن سیستم ریشه‌ای گسترده و فیزیولوژی برگ در مقابل شرایط کم آبی مقاوم است بیان کرد: مصرف آب در درخت زیتون نسبت به سایر درختان کمتر است و این محصول به دو روش سنتی و مدرن آبیاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در روش مدرن قطره‌ای راندمان مصرف آب در کشت زیتون بیش از ۸۰ درصد کاهش می‌یابد تصریح کرد: فرآیند تغذیه درخت زیتون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت امساک در کودکی میزان تولید این محصول به‌صورت چشمگیر کاهش می‌یابد.

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیلان با بیان اینکه در حال حاضر یارانه‌ای برای بخش تغذیه باغات زیتون وجود ندارد و این امر نیازمند توجه مراجع حمایتی است افزود: کیفیت کود شیمیایی مصرفی در باغات زیتون در سال‌های اخیر از مشکلات عمده این حوزه بوده است.

نیری با تاکید بر اینکه مهترین آفات محصول زیتون مگس زیتون، شپشک سیاه و پسیل است خاطرنشان کرد: سال‌های اخیر آفت مگس زیتون مشکلات گسترده‌ای را برای باغات زیتون رودبار به بار آورده و این آفت موجب کاهش کیفیت زیتون و روغن زیتون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری ورتیسیلیوم از مشکلات رایج در باغات زیتون بوده است تصریح کرد: در حال حاضر سم مورد نیاز برای مبارزه با این بیماری تهیه شده و با استفاده از سم بیماری ورتیسیلیوم که یکی از رایج‌ترین آفات باغات زیتون بود این بیماری در استان گیلان قابل کنترل است.

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیلان با بیان اینکه مدیریت در کف باغ از مهم‌ترین عوامل تولید با کیفیت محصول زیتون است و مبارزه با امراض و آفات در این حوزه اهمیت ویژه دارد گفت: کمبود حضور و مراجع مروجین زیتون در باغات زیتون یکی از مهمترین مشکلات در باغات زیتون است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت خاک نیازمند توجه ویژه در باغات است و خاک از ارزشمندترین سرمایه یک باغدار زیتون محسوب می‌شود افزود: تعامل بیشتر خوشه زیتون با باغداران، حضور پررنگ مروجین در باغات، کنترل بیشتر بر کیفیت کود و سم با نمونه‌گیری توسط جهاد کشاورزی در باغات از نیازمندی‌های این حوزه است.

نیری بازنگری در روش‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از باغداران‌، ایجاد ارتباط بین باغداران با صنعت فرآوری و بسته بندی و فعال کرد اتحادیه باغداران زیتون را از دیگر نیازمندی‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: ایجاد اهرم‌های تشویقی و تنبیهی موثر در حوزه تولید زیتون موجب افزایش کیفیت و تولید این محصول است.

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیلان با اشاره به اینکه وسعت اراضی زیر نظر مجتمع کشت و صنعت گیلان ۵۰۰ هکتار در شهر منجیل و ۱۰۰ هکتار در شهرستان خرم‌آباد است تصریح کرد: این مجتمع مراحل کاشت، داشت و برداشت زیتون را به صورت پیمانکاری مدیریت می‌کند.

نیری با بیان اینکه با گذشت ۸ سال از تشکیل خوشه زیتون در استان گیلان تاکنون این خوشه هیچ فعالیت و نقشی در مجتمع کشت و صنعت گیلان نداشته و برای این حوزه تعریف شده نیست گفت: تاکنون ماموریت‌ها و اهداف این خوشه برای مجتمع کشت و صنعت گیلان مشخص نشده است.

وی با تاکید بر اینکه این مجتمع تاکنون در هیچ جلسه و برنامه‌ای از خوشه زیتون حضور نداشته است افزود: بخش کشاورزی یکی از رها شده‌ترین بخش‌ها در کشور است و وزارت جهاد کشاورزی از کوچک‌ترین اهرم تنبیهی یا تشویقی برای رونق بخش حوزه کشاورزی استفاده نمی‌کند.

نیری با اشاره به اینکه این مجتمع به صورت تخصصی مدیریت باغات زیتون شرکت هندلینگ کشاورزی و دامپروری مزارع نوین ایرانیان را در دو واحد منجیل و خرم آباد دنبال می‌کند گفت: این مجتمع مدیریت برنامه‌های کشاورزی و دامپروری شرکت مزارع ایرانیان را در استان گیلان را برعهده دارد.

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیلان با بیان اینکه واحد باغداری و فرآوری زیتون منجیل و واحد باغداری خرم آباد از واحد‌های زیر مجموعه این مجتمع است خاطرنشان کرد: باغداری، فرآوری زیتون و بازرگانی از زمینه‌های فعالیت این مجموعه محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه