مبنای نظریه‌های علمی، ارزش ها و بینش‌های خود ماست/ باورهای کلیشه ای ویرانگر پژوهش است

استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه مبنای نظریه ی علمی ارزش ها وبینش‌های خود ماست، گفت: بنا به گفته یکی از فیلسوفان آنچه باید علم نامیده شود وآنکه عالم نامیده می شود، قرار دادی است وخواهد بود.

مبنای نظریه‌های علمی، ارزش ها و بینش‌های خود ماست/ باورهای کلیشه ای ویرانگر پژوهش است

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و دانشگاه ۸دی نیوز، سعید زیبا کلام درکارگاه فلسفه علم که توسط سازمان بسیج اساتید استان گیلان،  در دانشگاه گیلان برگزار شد، با بیان اینکه در مجامع و آثار دانشگاهی از اقتضاء و حکم علمی صحبت می شود، اظهارکرد: این ما هستیم که دعوی نظریه ویا گفتگوی علمی داریم و خودعلم چیزی نمی گوید و ارزش ها وبینش‌هایمان ، مبنای حرف ماست.

 وی با تاکید براینکه ما براساس ارزش‌ها وبینش‌هایمان درحوزه‌ ‌های جدید نظرمی دهیم بیان کرد: صحیح نیست این نظر، به نام نظر علمی مطرح شود وعلم چیزی جز نظریه پردازی‌های عالمان نیست.

استاد دانشگاه تهران، با اشاره به غلط اندازی در شیوه‌های مطرح کردن ونوشتن نظریه های علمی گفت: ما حداکثر می توانیم بگوئیم  نظر جامعه علمی این است نه اینکه از خود علم ونظر علم صحبت کنیم.

سعیدزیبا کلام به گفته یکی از فیلسوفان در مورد علم وعالم اشاره کرد وافزود: طبق نظر این فیلسوف، آنچه باید علم نامیده شود وآنکه عالم نامیده می شود، قرار دادی است وخواهد بود.

وی با بیان اینکه عالمانی که از نظرات علمی صحبت می کنند، توجهی ندارند که حرف خودشان را بیان می کنند وعلم صحبت نمی کند،‌ تصریح کرد: مبنای تمایز علم وغیر علم نیاز و بینش‌هاست و از دهه ۷۰تا ۹۰ میلادی می بینیم که ارزش‌ها یی که مبنای نگاه دانشمندان غربی بود علم وغیر علم را جدا می کند.

عضوهیئت علمی دانشگاه تهران، به وقوع انقلاب علمی در قرن ۱۷ در غرب اشاره کرد وگفت: بعد از انتشار کتاب نیوتن، همه فیلسوفان علوم طبیعی این کتاب را مورد حمله وتمسخر قرار دادند.

145263

سعید زیبا کلام با بیان این پرسش که چگونه تمایز علم از غیر علم بی اهمیت شد، خاطر نشان کرد: نیوتن هیچ گاه به این انتقاد‌ها پاسخ نداد و بعد از آن به دانشگاه برنگشت.

وی برخی از باورهای کلیشه ای را ویرانگرپژوهش عنوان کرد وافزود: در قرن ۱۸ میلادی، انقلاب روشنفکری در اروپا رخ داد که اتفاق بسیار مهمی در تاریخ بشر است.

استاد دانشگاه تهران، انقلاب روشنفکری را برخلاف رنسانس که مباحث فرهنگی گذشته را احیا می کند، مخالف با مبانی فکری گذشتگان عنوان کرد وگفت: انقلاب روشنفکری با مواریث گذشته و مبانی علمی افلاطونی وارسطویی وهمچنین با آموزه‌های دینی مسیحیت  وداع می کند.

سعید زیبا کلام، با اشاره به جایگزین کردن عقل وتجربه در مبانی فکری جدید دوره انقلاب روشنفکری اعلام کرد: بزرگان روشنفکری می گویند که ما  قبل از این دوره در ظلمت به سر می بردیم.

وی با بیان اینکه دراواخر قرن ۱۹ با پوزتیویست‌ها رو برو می شویم، تاکید کرد: در قرن نوزدهم،  انقلاب ضد روشنفکری در غرب رخ می دهد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه انقلاب ضد روشنفکری بر احساس و عواطف انسان تاکید می کند،‌ ابراز کرد: این انقلاب، برخلاف  انقلاب روشنفکری انسان را موجودی فقط حسابگر نمی بیند و دانشمندی مانند مارکس با اینکه وام دار انقلاب روشنفکری است اما ویژگی های جنبش ضد روشنفکری را دارد.

سعید زیبا کلام با تاکید براینکه مطالعه تاریخ علم بسیار مهم است، افزود: تاریخ علم  در دانشگاه‌های ما مغفول مانده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محسن پور
چه طو چه طو ایسه؟! صادق زیباکلام اوطو اوطو گویه سعید زیباکلام ایطو ایطو بگفته. مگه کس به کس نیه بره؟! صادق آیه گیلان بچه های [...] با [...] لشگر کشن و راش ندن به برنامه درون اونوقت سعید آیه گیلان خود [...]بشون استقبال و خوش آمدگویی و بگن قوربان شیمی قدمات شم. با این چیزا فیلسوف انزلی چی آیه تو ذهن آدم.
مالی
قیافش به بسیجیا نمیخوره که. چطور رفته تو برنامه بسیجیا؟
حجت
عکس مدعوین رو نذاشتین
در حاشیه