خزانه تدبیر و امید با جریمه ۸ میلیون نفر پر می‌شود؟!

دولت مدعی شناسایی ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد شده بود. اما آمار انصرافی‌های یارانه بسیار پایین‌تر از این رقم است. آیا دولت تهدید خود برای جریمه سه برابری را عملی می‌کند؟

خزانه تدبیر و امید با جریمه ۸ میلیون نفر پر می‌شود؟!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، گذشت سه روز از پایان مهلت ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی، دولت تدبیر و امید هنوز آمار رسمی تعداد ثبت نام کنندگان و نیز سیاست خود برای تعیین یارانه بگیران جدید را اعلام نکرده است.

سکوت دولت و نیز صحبت های متناقض مسئولین در خصوص یارانه، باعث سردرگمی مردم شده و بازار شایعات را همچنان داغ نگاه داشته است.

در این میان برخی از اظهارات مسئولین می توان به ارقامی تقریبی در خصوص میزان انصراف دهندگان از یارانه دست یافت. محمد شریعتمداری معاون اجرایی حسن روحانی به صراحت از رقم نهایی انصراف دهندگان گلایه کرده بود و همین امر نشان می دهد مردم به انتظارات دولت در خصوص یارانه، پاسخ منفی داده اند.

در همین حال، محمد باقر نوبخت، گفته است که از محل یارانه انصرافی ها، مبلغ هزار میلیارد تومان برای دولت ایجاد درآمد شده است. منابع مختلف با در نظر گرفتن این عدد، آمار انصرافی ها را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برآورد کرده اند.

به این ترتیب هنوز حدود ۷۵ میلیون نفر خواستار دریافت یارانه هستند. این در حالی است که علی طیب نیا، وزیر اقتصاد پیش از این از شناسایی ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد خبر داده و گفته بود “اگر این افراد برای دریافت یارانه ثبت کنند زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم شده است.”

گفتنی است رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رقم انصراف‌دهندگان ناچیز است، گفته است: بالای ۷۰ میلیون ثبت‌نام کردند و بیش از ۶۰ درصد ثبت‌نام کنندگان اعلام کردند که درآمدشان در ماه کمتر از ۶۰۰ هزار تومان است.

کمی قبل تر مسئولین اقتصادی دولت تدبیر و امید، در چند نوبت با لحن تهدیدآمیز از جریمه سه برابری کسانی که اطلاعات غلط در سامانه رفاهی وارد کنند خبر داده بودند.

ادعای دولت درباره تعداد ثروتمندان شناسایی شده:
۱۰ میلیون نفر
برآورد تقریبی تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه:
۱.۸ میلیون نفر
برآورد حداقل تعداد افرادی که به “زعم دولت تدبیر و امید” باید به سه برابر یارانه جریمه شوند:
۸.۲ میلیون نفر

کنار هم گذاشتن این اطلاعات و تهدیدات دولت، بدان معناست که به زعم مسئولین دولت تدبیر و امید، میلیون ها نفر – با محاسبات فوق، دست کم بیش از ۸ میلیون نفر – از افراد واجد دریافت یارانه نیستند اما در سامانه رفاهی ثبت نام کرده اند و باید به سه برابر یارانه نقدی جریمه شوند!

حال باید منتظر ماند و دید دولت تدبیر چگونه تهدید خود را عملی می کند(!) و در صورت عقب نشینی از آن، چگونه ادبیات تهدیدآمیز و موهن گذشته در خصوص یارانه را توجیه خواهد کرد؟

به نظر می رسد مسئولین دولت تدبیر و امید اطمینان داشتند که درصد زیادی از مردم از دریافت یارانه انصراف خواهند داد، اما به دلایل متعددی از جمله مشخص نبودن برنامه دولت در خصوص یارانه ها، مشخص شد که این انتظار، انتظار بیهوده ای بوده است و آمار ثبت نام کنندگان به قدری باعث سردرگمی دولتی ها شده که آنها حتی از اعلام رقم رسمی آن نیز تا کنون سر باز زده اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه