سعدالله زارعی در سخنرانی پیش از خطبه‌ها:

جان ۸ میلیون یمنی درخطر است/ تمام زیرساخت‌های یمن رانابود کرده‌اند

کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه جان هشت میلیون یمنی در خطر است، گفت: در جنگ ۴۰ روزه یمن تمام زیر ساخت‌های این کشور را با بمباران از بین بردند و مختصر امکانات موجود را تخریب کردند.

جان ۸ میلیون یمنی درخطر است/ تمام زیرساخت‌های یمن رانابود کرده‌اند

به گزارش ۸دی، سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی – سیاسی جمعه اظهار داشت: جنگی که در حال حاضر در یمن راه افتاده است ظالمانه و بی‌رحمانه علیه مردم یمن اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در یک جغرافیایی دولت و رئیس جمهور را برکنار و دولت دیگری بر سر کار آمد یعنی حق طبیعی یک ملت را با پررویی برکنار کردند و جنگ طاقت‌فرسایی به نفع خودشان راه انداختند.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: سازمان ملل و شورای امنیت که به لحاظ ادعاهایی که مطرح می‌کنند مبنی بر حقوق بشر و حمایت از آن و در اصل باید حافظ و منافع ملتی مانند یمن شوند، با صدور قطعنامه‌ای مجوز جنگ ظالمانه علیه این ملت را صادر کردند و سرگرم به کرسی نشاندن اهداف خود هستند.

زارعی ادامه داد: پیامد جنگ ۴۰ ماهه‌ای که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها، عربستان و اماراتی‌ها علیه مردم مظلوم یمن به پا کردند را می‌توان در چند عنوان تفسیر کرد.

وی یکی از پیامدهای جنگ علیه مردم مظلوم یمن را این مسأله عنوان کرد که تمام زیرساخت‌هایی که مردم یمن داشتند را جنایتکاران از بین برده‌اند و به اعتراف خودشان ۸ میلیون و ۲۰۰ یمنی را در قحطی کامل قرار دادند البته همین مطلب در روزنامه گاردین هم قید شده است.

این کارشناس مسائل منطقه بر همین اساس اضافه کرد: متأسفانه از دیگر پیامدهای این جنگ می‌توان به شیوع بیماری‌های مسری در جامعه یمن نام برد، بیماری‌های مهلکی که روزانه جان کودکان، سالخوردگان و ضعفای یمنی را می‌گیرد.

زارعی با بیان اینکه متأسفانه جنگ جنایتکاران علیه یمنی‌ها مرگ خاموشی را در آنجا حاکم کرده است، گفت: در حال حاضر شاهد یک نوع نسل‌کشی در یمن هستیم.

وی با طرح این سؤال که حال باید دید عملیات نظامی را با چه تحلیلی آغاز کرده‌اند، گفت: مگر این جنایتکاران در عملیات گذشته شکست نخورده بودند. برخلاف مواردی چون لبنان، فلسطین، سوریه و عراق که ایران یا اتصال سرزمینی با آنها داشت و یا امکان رفت‌وآمد وجود داشت به ادعای اینها در سرزمین یمن زمانی که محاصره شکل بگیرد امکان اینکه از ایران کمکی به مردم یمن برسد وجود ندارد.

کارشناس مسائل منطقه با بیان دیگر تحلیل‌های آمریکایی‌ها و عربستان سعودی برای علت اصلی این جنگ گفت: به ظن خودشان انصارالله سلاح محدودی در اختیار دارد و این جنگ می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا انصارالله سلاح محدود خود را خرج کند و در واقع به گمان آنها می‌توانند انصارالله را خلع‌سلاح کنند.

زارعی یکی دیگر از توجیهات و اهداف جنایتکاران در جنگ یمن را این مسأله دانست که یمن یک ترکیب سنی، شیعه دارد و با اتفاق افتادن این جنگ در یمن در حالی که محور انصارالله زیدی‌های یمن است می‌تواند یک نوع جنگ شیعه، سنی را در آنجا به راه بیاندازد.

زارعی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در واقع اینها می‌گفتند فقدان توانمندی هواپیمایی و پدافندی یمنی‌ها آسمان را به طور مطلق در اختیار ما قرار می‌دهند و جنگ یک میدان یک طرفه به نفع سعودی‌ها و آمریکایی‌ها رقم می‌زند.

وی همچنین عنوان کرد: به زعم خودشان می‌گفتند ما سعودی‌ها و آمریکایی‌ها می‌توانیم یک ائتلاف بین‌المللی شکل دهیم و با نفوذ آمریکایی‌ها جنگ در یمن مشروعیت پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل منطقه‌ای با تشریح روند جنگ عربستان و آمریکا علیه یمنی‌ها عنوان کرد: جنگ یمن تاکنون سه مرحله عملیات طوفانی، بازگرداندن امید و گرفتن عملیات سرپل‌گیری را به گفته جنایتکاران پشت‌سر گذاشته است.

وی افزود: آمریکایی‌ها و سعودی‌ها ناچار شدند هدف جنگ را در مرحله عملیات سرپل‌گیری تغییر دهند و همین یعنی اعتراف شکست در عملیات نظامی.

زارعی بر همین اضافه کرد: اینها سه مرحله عملیات سرپل‌گیری را دنبال کردند اما در نهایت شکست خوردند و در واقع برای اینکه در عملیات سرپل‌گیری به نتیجه برسند فکر می‌کردند می‌توانند پرونده سیاسی منطقه را هم به نفع خود پیش ببرند.

کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به همکاری پنهانی آمریکا، عربستان سعودی، امارات ، فرانسه و اسرائیل علیه مردم یمن عنوان کرد: یکی از شگردها و اقدامات جدیدشان این بود که این همکاری پنهان را علنی کردند، علنی کردن این همکاری عملاً یعنی اینکه سعودی‌ها به تنهایی هیچ کاری نتوانستند بکنند.

وی با اشاره به اهداف شوم جنایتکاران در پروسه جنگ علیه مردم مظلوم یمن عنوان کرد: اینها می‌گفتند ما با استفاده از مدل جنگ عراق می‌توانیم حدیده را هم بگیریم. لذا شش لشکر آموزش‌دیده را وارد این مسأله کردند همچنین ناوهای نظامی آنها در دریای سرخ مردم یمن را گلوله‌باران کردند. اینها فکر می‌کردند با این حجم از گلوله‌باران انصارالله را خواهند ترساند.

زارعی همچنین تصریح کرد: فرماندهی عملیات یمن علیه حدیده را در دست گرفتند اما نتیجه این شد انصارالله هوشمند به اینها میدان داد و جنایتکاران را وارد میدان کرد و در نهایت با ضربات پی‌درپی امید آنها را سلب کرد.

کارشناس مسائل منطقه‌ ای گفت: انصارالله در واقع از طریق وارد کردن شافعی‌ها سعودی‌ها را با شکست مواجه کرد در حقیقت جنگ شافعی‌ها با انگلیسی‌ها، سعودی‌ها، فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها سبب به شکست کشاندن توطئه سنی‌های متحد انصارالله در یمن شد و نهایتاً انصارالله گرفتن تلفات را در دستور کار خود قرار داد.

زارعی ادامه داد: انصارالله با محاصره کردن نیروها توانست عملیات خود را پیش برده و هراس در دل جنایتکاران ایجاد کند. امروز وقتی آمریکایی‌ها بمباران می‌کنند بیش از اینکه انصارالله شهید دهند خودشان کشته می‌دهند.

«انصارالله در واقع مغلوب نشد و شرایط میدانی را به طرز درخشانی هدایت کرد و ضربات بی‌سابقه‌ای به آمریکا وارد کرد و نهایتاً ظرف دو هفته تعداد بسیار زیادی از آمریکایی‌ها تلفات گرفت.

وی در بخش‌های پایانی سخنانش با تشریح مواردی درباره انتظار یمنی‌ها از جمهوری اسلامی ایران گفت: از جمله توطئه جنایتکاران این بود می‌گفتند چون دسترسی ما ایرانی‌ها به یمنی‌ها آسان نیست بنابراین می‌توانند اهداف خود را پیاده کنند اما ما باید همواره ضمن همدردی با یمنی‌ها در روزنامه‌ها و رسانه‌هایمان از آنها حمایت کنیم.

کارشناس مسائل منطقه‌ای افزود: پشتیبانی ما از یمنی‌ها برای آنها دلگرم‌کننده است همچنین در سطح مجامع تصمیم‌گیری هم دستوری برای به خاک مالیدن پوزه کثیف سعودی‌ها و آمریکایی‌ها باید شکل بگیرد.

زارعی در خاتمه عنوان کرد: یمن نباید در حاشیه‌تر برود بلکه باید به متن بازگردد بنابراین مردم می‌توانند از طریق سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد برای نهضت کمک‌رسانی به مردم یمن وارد شوند و از آنها حمایت کنند.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه