ایران و افغانستان بر ارتقای کیفیت مدیریت مرزی توافق کردند

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شامگاه چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای افغان خود در کابل از توافق دو کشور برای ارتقای کیفیت مدیریت مرزی مشترک و ارایه الگوی پیش رو در تعامل دو سویه خبر داد.

ایران و افغانستان بر ارتقای کیفیت مدیریت مرزی توافق کردند

به گزارش هشت دی، «قاسم رضایی» در مورد نتایج مذاکرات فشرده دو روزه هیات ایرانی با مقامات وزارت دفاع و وزارت کشور افغانستان گفت، با مسئولان حوزه مرزبانی افغانستان توافق شد تا با همکاری نزدیک و مدیریت یکپارچه بر ۹۴۵ کیلومترمرز مشترک به شیوه ای عمل شود تا در پایان سال جاری شاهد مرز مشترک نمونه در تعاملات باشیم.
وی به اشتراکات فرهنگی، زبانی و مذهبی مردم دو کشور اشاره کرد و افزود : در ۲ سال گذشته با توجه به مسایل داخلی افغانستان روند همکاری ها در حوزه مرز دچار وقفه شد، اما با پیگیری طرف افغان این تعاملات از سرگرفته شد و در این راستا نقطه عطف جدیدی در حوزه مرزبانی آغاز شده است.
وی گفت: نیروهای ایران در بیش از ۵۰۰ نقطه مرز مشترک با افغانستان مسقر هستند و با توجه به پروتکل های تعریف شده و معاهدات مرزی باید این خطوط با مشارکت دو طرف مدیریت شود که در همین راستا بر افزایش نیرو و افزایش امکانات توافق شد.
فرمانده مرزبانی ایران عملکرد سال های اخیر مرزبانان افغانستان را خوب ارزیابی کرد و افزود، این همکاری و مدیریت خوب به شکلی سبب شده که ورود میزان مواد مخدر به ایران به حداقل برسد اما بازهم نیاز است که این تعاملات و مدیریت های میدانی افزایش یابد.
رضایی از انطباق دیدگاه های فرماندهان مرزبانی دو کشور سخن گفت و این هماهنگی را برآمده از شناخت عمیق دو طرف از مسائل مرزی و ماموریت های تعریف شده دانست.
وی گفت، برای دوطرف مشخص شد که باید با جدیدت این دو سال وقفه ای که در سطح ارتباط ملی پیدا شده است را جبران کنیم تا بتوانیم مرزهای مشترک را بهتر مدیریت کنیم.
او از تبادل اخبار و اطلاعات، اجرای گشت های هم زمان در دو سوی مرز؛ تعریف خطوط ارتباط مستقیم در سطوح مختلف و انجام رفت و آمدهای مستمر مقامات میان تهران و کابل و فرماندهان مرزی در شهرهای حوزه مسئولیت شان به عنوان دیگر توافقات انجام شده در این سفر نامبرد.
به گفته رضایی، مقرر شد اولین نشست مسئولان مرزبانی ایران و افغانستان پس از این سفر در یکی از شهرهای مرزی در استان سیستان و بلوچستان ایران برگزار شود تا به صورت میدانی و مستقیم موضوعات و مسائل مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
فرماندهی مرزبانی ایران همچنین به مذاکرات صبح چهارشنبه خود با مقامات وزارت کشور و مسئولان امور مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شد برای مقابله با ریشه مشکل در مرز پیرامون قاچاق مواد مخدر که آثار نامطلوب آن جهان را تهدید می کند طرح جامعی با مدیریت و دبیری افغانستان با هدف کاهش کشت و تولید از طریق فراخوانی فراگیر تهیه شود.
رضایی بر همراهی و کمک ایران در تدوین و اجرای چنین طرح جامعی تاکید کرد و افزود: مناسب است به جای تخصیص توان دو کشور برای مبارزه با محصول این ظرفیت بر مقابله با کشت و تولید مواد مخدر متمرکز شود.
وی به باز بودن سه دروازه مرزی برای فعالیت بازارچه های مرزی اشاره کرد و گفت، این فعالیت های اقتصادی در راستای منافع ملی دو کشور است و منافع مرزنشینان را نیز تامین می کند.
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در مورد مذاکرات دو طرف برای نظارت موثر بر مرزها در برابر تروریست ها گفت که در راستای مدیریت مرز مشترک قرار شد تبادل اطلاعات، رصد تحرکات، مدیریت لحظه ای و میدانی انجام شود و اگر اخباری در حوزه مرزها به دو طرف رسید آن را سریع به هم اطلاع رسانی کنند.
رضایی افزود: مقرر شد با به بروزرسانی فرایندهای مرزبانی، تسهیلات بیشتری ایجاد شود و دستگاه های ذیربط مانند وزارت امورخارجه و وزارت کشور دو طرف برای ساماندهی میله های مرزی در اسرع وقت اقدام کنند.
فرماندهی مرزبانی ایران گفت، در گذرگاههای مرزی باید تسهیلات فراهم و زیر ساخت ها و ابنیه هایی که برای خدمات دهی به مراجعان لازم است در هر دو سوی مرز ایجاد شود.
ژنرال «حمید گل همت» فرمانده سرحدات وزارت دفاع افغانستان نیز در این نشست خبری تصریح کرد: ما مصمم به رفع خلاء های موجود در امتداد مرز مشترک با ایران هستیم و تصمیم داریم با تفاهم و همکاری دو طرف نسبت به رفع این کاستی ها به شکل دقیق اقدام کنیم.
وی با اشاره به این که به تازگی بخش زیادی از نیروهای مرزبانی افغانستان زیر مجموعه وزارت دفاع این کشور قرار گرفته است گفت، هر دو طرف تلاش دارند طبق تعهدات خود که از گذشته بر آن توافق شده، سطح تعاملات خود را در حوزه حراست از مرزها افزایش دهند.
«عبدالله حازم» رئیس پلیس مرزی وزارت کشور افغانستان نیز به حجم تردد مسافران از سه گذرگاه مرزی در غرب افغانستان با ایران اشاره کرد و گفت که در آینده اگر لازم شود این تعداد گذرگاه رسمی افزایش خواهد یافت.
وی افزود: خطوط مرزی دو کشور منافع و زمینه های اقتصادی کشورها را تعریف و بر مناسبات خارجی تاثیر می گذارد و برای تعمیق دوستی دو ملت نقش ایفا می کند و خوشبختانه در این حوزه قوانین خوب ملی وجود دارد که افغانستان تلاش می کند روابطش با ایران را در همین چارچوب توسعه دهد.
او جلوگیری از تردد غیر قانونی اتباع و ممانعت از ورود و خروج کالاهای ممنوع را که برای هر دو کشور خطر آفرین است به عنوان محور همکاری نامبرد.
هیات ایرانی که فرماندهان مرزبانی استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز آن را همراهی می کردند صبح سه شنبه وارد کابل شد و بامداد روز پنجشنبه پایتخت افغانستان را به مقصد ایران ترک کرد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه