دبیر کمیسیون بهداشت مجلس: گرایش جوانان تحصیلکرده به ‌مواد مخدر ‌صنعتی افزایش پیدا کرده است‌

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه افزایش اعتبارات درمانی ‌به حل ریشه‌ای معضل اعتیاد نمی‌انجامد گفت: گرایش جوانان تحصیلکرده به سمت مواد سنتی و به‌ویژه مخدرهای صنعتی افزایش پیدا کرده است.

دبیر کمیسیون بهداشت مجلس: گرایش جوانان تحصیلکرده به ‌مواد مخدر ‌صنعتی افزایش پیدا کرده است‌

به گزارشهشت دی، منوچهر جمالی  اظهار داشت:‌ مشکلات فرهنگی و نبود فرصت اشتغال جولانگاه مناسبی در جامعه برای آفتی نظیر اعتیاد فراهم می‌آورد به طوری که دیگر نمی‌توان به تنهایی با افزایش اعتبارات و امکانات درمانی به مقابله ریشه‌ای با آن پرداخت.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزایش تخت‌های بیمارستانی و مسائلی از این دست را برای کنترل اعتیاد ناکافی دانست و افزود: در حال حاضر با کاهش سن مصرف مواد مخدر و افزایش شمار مبتلایان در جامعه مواجه‌ایم که علت بسیاری از آن‌ها به فقر فرهنگی و اقتصادی بر‌می‌گردد.

عضو فراکسیون امید مجلس به چرخه ناکارآمد بین تحصیل،‌ شغل،‌ مسکن و تشکیل خانواده اشاره کرد و بیان داشت:‌ تمام این موارد به هم وابسته هستند به طوری‌که اخلال در روند هر کدام از آن‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده در آن حوزه از جامعه،‌ به شیوع پدیده‌های ضداجتماعی نظیر اعتیاد می‌انجامد.

نماینده مردم رودبار در مجلس نبود فضای کسب‌و‌کار و اشتغال برای جوانان را خطری بزرگ برای کشور دانست و تصریح کرد:‌ در حال حاضر طبق آمارهای ارائه شده میزان گرایش جوانان تحصیلکرده به سمت مواد سنتی و به‌ویژه مخدرهای صنعتی افزایش پیدا کرده است.

عضو فراکسیون امید مجلس جذب بدون ضابطه دانشجو در مراکز دانشگاهی بدون نیازسنجی در بخش‌های مختلف کشور را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد:‌ در اکثر کشورهای توسعه‌یافته برخلاف کشور ما فرایند جذب دانشجو به هیچ عنوان بدون پیش‌بینی حوزه‌های اشتغال برای آنان انجام نمی‌شود.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بلاتکلیفی نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها اشاره کرد و ابراز داشت:‌ زمانی که یک جوان آمادگی کامل جهت ازدواج،‌ تشکیل خانواده و اشتغال را داشته اما فرصت برای وی فراهم نیست زمینه گسترش اعتیاد در وی روز به روز تقویت می‌شود.

جمالی مسئله مقابله با اعتیاد را بسیار فراتر از افزایش تخت‌های بیمارستانی اعلام کرد و اظهار داشت:‌ البته این به آن معنا نیست که هیچ اقدامی در جهت ارتقای سطح خدمات‌رسانی به این افراد انجام نشود اما افزایش بودجه‌های درمانی به‌تنهایی برای کاهش جامعه معتادان کشور کافی نیست.

نماینده مردم رودبار در مجلس به برخی از ریشه‌های اعتیاد در جامعه اشاره کرد و بیان داشت:‌ معضل گسست خانواده‌ها و فرزندان به‌جا مانده از پدیده طلاق،‌ افزایش جرم، جنایت‌،‌ خشونت و یا سرقت از مواردی هستند که با افزایش مصرف اعتیاد رابطه‌ای دوطرفه و تنگاتنگی دارند.

وی با تأکید بر این مسئله که تمام دستگاه‌ها باید در جهت ریشه‌کنی اعتیاد به تکالیف خود عمل کنند عنوان کرد:‌ به اعتقاد بنده تا وقتی معضل بزرگی نظیر اشتغال در جامعه حل و فصل نشود نمی‌توان به مقابله و مبارزه اثرگذار با اعتیاد و مصرف مواد مخدر آنچنان امیدوار بود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه