تناقض‌گویی‌های یارانه‌ای در کابینه راستگویان پس از “نه” بزرگ مردم به دولت

نوبخت، طیب‌نیا، ترکان و شریعتمداری هر کدام یک چیز می‌گویند. “نه” یارانه ای مردم دولت راستگویان را به تناقض‌گویی انداخته است.

تناقض‌گویی‌های یارانه‌ای در کابینه راستگویان پس از “نه” بزرگ مردم به دولت

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ۷ اسفند سال گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: یارانه نقدی تنها به نیازمندان پرداخت می‌شود.

او ۲۷ خرداد نیز در مورد نحوه تشخیص افراد غنی و فقیر گفته بود: تا حد قابل توجهی می توان افراد فقیر و غنی را از یکدیگر تشخیص داد، کار خوشه بندی ها نیز قبلاً انجام شده که می تواند بر این امر کمک کند در راهبرد بازتوزیع، توزیع عادلانه ثروت ملی در دستور کار قرار می گیرد.

به گفته او، روحانی از نخستین روزهای آغاز کار خود یک بانک اطلاعاتی کامل در این زمینه خواهد داشت و این موضوع در دستور کار جدی قرار دارد، در غیر این صورت تخصیص بهینه منابع نخواهیم داشت و محرومین از این موقعیت محروم خواهند شد.

نوبخت ۲۵ فروردین امسال در جریان ثبت نام مردم برای دریافت یارانه نقدی هم گفت که اززمان ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی تاکنون میلیون‌ها نفر ترجیح دادند به جای دریافت منابع به صورت نقدی آن را از طریق ارتقای سطح بهداشت و درمان تولید استفاده کنند.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی هم ۲۶ فروردین در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون از افراد پردرآمد شناسایی شده اند گفت: اگر این افراد برای دریافت یارانه ثبت کنند زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم شده است.
طیب نیا اضافه کرد: دولت تلاش کرده فرایند حذف پردرآمدها با حداقل تنش صورت گیرد تا اهداف مجلس نیز محقق شود.

این در حالی است که اکبر ترکان مشاور ارشد حسن روحانی دیروز در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب اعتماد مطالب متناقضی را به زبان آورد و گفت: «همه افرادی که سرپرستان آنها برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند از این پس یارانه دریافت خواهند کرد.»
ترکان که درباره شرایط روز و چگونگی تعامل دولت با مردم از مسیر فعالیت‌های اقتصادی و راه‌های بهتر شدن این تعامل گفت‌وگو می‌کرد درباره دلایل روش اتخاذ شده گفت: این کاری بود که باید انجام می‌شد. دولت مطابق مصوبه مجلس باید به کسانی یارانه دهد که نیازمند و خواستار دریافت یارانه باشند.دولت چه کاری می‌توانست کند؟ واقعیت این است که دولت آمار دقیقی از میزان و شمار خانوارهای فقیر دراختیار ندارد.آنچه دولت در اختیارش بود آمارهای مربوط به هفت میلیون نفر از افراد خیلی ضعیف از نظر درآمدی است که تحت نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی‌اند. این هفت میلیون نفر از کمک‌های دو نهاد یاد شده استفاده می‌‌کنند. همچنین هفت میلیون نفر افراد ضعیف نیز شناسایی شده‌اند که کمیته امداد و بهزیستی منابع کافی برای پرداخت به آنها ندارند.

ترکان درباره اینکه آیا توانایی شناخت افراد پردرآمد هم وجود نداشت، گفت: در این باره اختلاف‌نظر وجودداشت. به طور مثال وقتی در دولت گفته شد که صاحبان درآمدهای سه میلیون تومان در ماه جزو گروه‌های پردرآمد محسوب شوند، معاون اجرایی گفت شاید این افراد بدهی و قسط داشته باشند و یا آنها مستاجرند و فقط درآمدشان این رقم است.

این اظهارات متناقض در حالی است که محمد شریعتمداری معاون اجرایی روحانی هم اظهارات نوبخت و طیب نیا را به چالش کشیده و با اشاره به اینکه روزانه به طور میانگین ۲ تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: بخش اندکی از ثبت‌نام کنندگان بودند که درآمد خود را بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کردند و آمار به دست آمده از میزان انصرافی ها خوشایند نیست.

با این وصف، دولت راستگویان که با وجود تبلیغات همه جانبه اولین نه بزرگ را از سوی مردم شنیده به مسیر تناقض گویی درباره یارانه افتاده و معلوم نیست چه کسی راست می گوید و مسیر آینده دولت درباره یارانه نقدی چیست؟

سه تناقض اصلی در گفتار دولتی ها در زمینه یارانه – آن هم قبل از آغاز فاز دوم هدفمندی – به شرح زیر است:

آیا همه ثبت نام کنندگان یارانه دریافت خواهند کرد یا بخشی از آنها حذف خواهند شد؟
ترکان: همه یارانه دریافت می کنند
نوبخت: فقط نیازمندان دریافت می کنند/ طیب نیا: ۱۰ میلیون نفر شناسایی شده اند که اگر ثبت نام کنند حذف می شوند

آیا آمار انصراف از یارانه رضایت بخش بوده و یا ناامیدکننده؟
نوبخت: میلیون ها نفر ترجیح دادند یارانه نقدی نگیرند
شریعتمداری: آمار به دست آمده از میزان انصرافی ها خوشایند نیست

آیا بانک اطلاعاتی جامعی درباره میزان درآمد خانوارها دارد یا خیر؟
نوبخت: روحانی یک بانک اطلاعاتی کامل در این زمینه خواهد داشت/ طیب نیا: ۱۰ میلیون از افراد پردرآمد شناسایی شده اند
ترکان: دولت آمار دقیقی از میزان و شمار خانوارهای فقیر دراختیار ندارد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه