زنگ خطر جهش تابستانی مصرف بنزین به صدا درآمد

متوسط مصرف سه ماهه نخست بنزین ایران درحالی از مرز ۸۵ میلیون لیتر در روز گذشته که پیش‌بینی می‌شود با آغاز سفرهای تابستانی در صورت عدم اجرای طرح‌های مدیریت مصرف، تابستان امسال شاهد جهش بیش از ۱۰ درصدی در مصرف این فرآورده باشیم.

زنگ خطر جهش تابستانی مصرف بنزین به صدا درآمد

به گزارش هشت دی، بنزین هرچند یک محصول نفتی بوده اما در طول چند دهه گذشته نقشی در حد و اندازه دماسنج برای اقتصاد کشور را بازی کرده و حتی برخی از تحلیگران داخلی پا را فراتر می‌گذارند و از قیمت بنزین به‌عنوان یک معیار تاثیرگذار در تعیین نرخ تورم یاد می‌کنند.

 این حساسیت‌ها درباره قیمت بنزین موجب شده که همواره دولت‌ها برای تعیین قیمت این فرآورده پرطرفدار نفتی حداکثر احتیاط و محافظه کاری را در دستور کار قرار بدهند تا شوک و آثار روانی قیمت‌گذاری بنزین بر وضعیت اقتصادی کشور را به نوعی مهار کنند.

بر این اساس پس از تعیین قیمت تک نرخی بنزین ۱۰۰۰ تومانی در خرداد ماه ۱۳۹۴ و با گذشت بیش از سه سال با وجود افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی اما دولت تاکنون اقدامی برای افزایش قیمت بنزین نکرده که تثبیت قیمت بنزین از یک سو و عدم اجرای طرح‌های جدید مدیریت مصرف همچون از سرگیری سهمیه‌بندی سوخت از طرف دیگر موجب شده که در طول دو سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران افزایش یا به تعبیری جهشی سالانه حدود ۱۰ درصدی را تجربه کند.

آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می‌دهد که در طول سه ماهه نخست امسال، متوسط مصرف روزانه بنزین با ثبت جهشی حدود ۱۰ درصدی از ۷۷٫۴ میلیون لیتر در مدت مشابه پارسال، امسال به رقم بی‌سابقه ۸۵ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر در روز افزایش یابد.

از سوی دیگر همزمان با آغاز تابستان و افزایش سفرهای برون شهری در فصل تعطیلی مدارس هم پیش بینی می‌شود متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به وضعیت رو به جهش خود ادامه بدهد و برای روزهای گرم تابستانی شاهد ثبت رکوردهای مصرف بنزین در کشور باشیم.

در این بین تثبیت قیمت دلار در محدوده لیتری ۱۰۰۰ تومان و از طرف دیگر افزایش افسارگسیخته نرخ انواع ارز به ویژه دلار و یورو، جاذبه و انگیزه قاچاق و انحراف فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین به کشورهای همسایه را دو چندان کرده است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه