استاندار در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی گیلان:

افزایش تعداد پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی نگران کننده است

استاندار گیلان با اشاره به اینکه توفیق مسئولان در خدمت موجب توفیق نظام جمهوری اسلامی است گفت: انسجام نهادهای مختلف و حرکت در مسیر مشترک می‌تواند باعث ایجاد تحول در گیلان شود.

افزایش تعداد پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی نگران کننده است

به گزارش ۸دی؛  مصطفی سالاری ظهر امروز در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضاییه در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت ا… بهشتی و یاران باوفایش و تبریک این هفته افزود: شغل قضاوت تنها شغلی است که در قانون اساسی از آن حمایت شده و بر استقلال، عزل و نصب و جابجایی محل خدمت تأکید و به رسمیت شناخته شده است.

وی به وجود احادیث و روایات در مبانی فقهی و دینی درخصوص شغل قضاوت اشاره و خاطر نشان کرد: این نشان از اهمیت این شغل در شرع مقدس و قانون است.

وی مرجع قضایی را آخرین پناهگاه مردم برای حل و فصل خصومت و اختلافات دانست و اظهار داشت: نهاد مستقل و بی‌طرف قضایی می‌تواند مشکلات دیگران را با آرامش برطرف کند و در این صورت امنیت نیز برقرار می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان افزایش تعداد پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی را نگران کننده دانست و اظهار داشت: در افزایش تعداد پرونده‌ها، دستگاه قضایی مسئول نیست بلکه آثار آن به این نهاد باز میگردد.

وی با اشاره به اینکه توجه به نهادهای تخصصی موجود در رسیدگی به پرونده‌ها به عنوان بازوی دستگاه قضایی می‌تواند در کاهش اختلافات و رسیدگی به پرونده‌ها مؤثر باشد گفت: یکی از نهادهای مؤثر در کاهش اختلافات، نهاد قانون‌گذاری است که می‌تواند گام‌های مؤثری در مسیر شفاف سازی قوانین داشته باشد.

وی تقویت نهاد داوری را یکی دیگر از اقدامات در جهت کاهش پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی عنوان و خاطر نشان کرد: تقویت شورای حل اختلاف نیز می‌تواند به رسیدگی پرونده‌ها سرعت بخشد.

وی بر لزوم بازنگری در برخی از قوانین تأکید و تصریح کرد: بررسی مجدد برخی از قوانین می‌تواند محاسن و نواقص آنرا مشخص و منجر به تقویت یا اصلاح شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه حاکمیت در کشور ما به صورت واحده است گفت: بدون وجود وحدت در اقدامات نمی‌توانیم گام‌های مؤثری در مسیر توسعه کشور برداریم و در این مسیر استقلال ذاتی هر دستگاه باید رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه معتقد به استقلال قضایی هستیم و آنرا شأن دستگاه قضایی می‌دانیم افزود: مکلف هستیم در مرحله تقنین، کاهش و حل اختلاف مردمی به دستگاه قضایی کمک کنیم تا باری از دوش این دستگاه برداشته شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه هیئت‌های حل اختلاف اداری به دلیل جنس کار شبه قضایی باعث شده تا بالاترین مقام دستگاه اداری نیز حق دخل و تصرف در احکام صادره نداشته باشد افزود: تقویت این نهادها باعث تخصصی‌تر شدن رسیدگی به تخلفات می‌شود.

وی اظهار داشت: توجه به دادسرا، بازرسی، داوری، وکالت، کارشناسان رسمی، بازپرسی، امنیتی، بنگاه‌داری بخش خصوصی، سیاست‌گذاری، تقنین، و تقویت نهادهای خیریه می‌تواند به دستگاه قضایی کمک شایان توجهی کنند.

دکتر سالاری با بیان اینکه هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند عملکرد موفقی ارائه کند افزود: به عنوان یک کارگزار نظام اسلامی و حتی شخص حقیقی باید از دستگاه قضایی حمایت کنیم.

وی افزود: مردم از همه ما انتظار دارند تا در خدمت‌رسانی به آنان به صورت واحد حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مسیر توسعه نهادهای اجرایی، نظارتی، امنیتی و قضایی مکمل یکدیگر هستند گفت: سرمایه‌گذاران به استانی می‌روند که امنیت به طور کامل برقرار باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان مواهب الهی موجود در این استان را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: گیلان برای اشتغالزایی و رفاه مردم این استان نعمت‌های بسیاری دارد.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد منافع در بخش‌های کشاورزی، تجارت و گردشگری به استان گیلان و مردم می‌رسد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه آب، هوا، زیبایی و ساحلی بودن این استان باعث افزایش حضور گردشگر و مسافر می‌شود گفت: برنامه‌ریزی صحیح و هدایت‌های گردشگران می‌تواند برای اقتصاد و ایجاد اشتغال استان بسیار مثبت باشد.

وی حرکت جمعی مدیران را منتهی به حصول نتیجه دانست و گفت: ساماندهی آب‌بندان‌های استان یکی از اقداماتی بود که در جلسات مکرر با حضور مدیران دستگاه‌های مختلف از جمله مسئولان قضایی استان به نتیجه رسید.

نماینده عالی دولت در گیلان به تشکیل کارگروه ساماندهی و تسهیل سرمایه‌گذاری در استان اشاره و خاطر نشان کرد: در این کارگروه که نمایندگان نهادهای مختلف در آن حضور دارند پس از تصویب پروژه سرمایه‌گذاری همه دستگاه‌ها به صورت کامل حمایت می‌کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه