فومن آماده برگزاری بزرگداشت آیت الله اریب فومنی است

اقشار مختلف مردم شهرستان فومن در غرب گیلان آماده برگزاری بزرگداشت آیت‌الله اریب فومنی(ره) از مجتهدین جهان تشیع هستند.

فومن آماده برگزاری بزرگداشت آیت الله اریب فومنی است

به گزارش ۸دی نیوز، آیت الله حاج سید ابوالقاسم علوی ( آیت الله اریب فومنی) فرزند مرحوم حاج سید محمد علوی  سید شریعتمدار در سال ۱۲۶۹در شهر فومن به دنیا آمد.

ایشان پس از دوران کودکی دوره ابتدایی را در مکتب خانه مرحوم ملاعلی کوکبی به پایان رسانید پس از آن به تشویق پدر  و مادر محترمه اش مرحومه  سیده سلطان  خانم که از زنان مومنه و متدین دوران خود بود به حوزه  علمیه  رشت و سپس به تهران و در مدرسه های علوم دینی فیلسوف و حوزه علمیه چیذر  به تحصیل مشغول گردید و دوره سطح و فقه و اصول را در آنجا فرا گرفت.

آیت‌الله اریب فومنی بعد از آن به حوزه علمیه قم و برای  ادامه تحصیلات  عالیه به نجف اشرف که در آن زمان بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام بود و زیر نظر آیت الله قاضی اداره می‌شد  عزیمت  و پس از اتمام تحصیلات با رتبه عالی و اخذ درجه اجتهاد در سال ۱۳۱۵ در سن ۳۶ سالگی به فومن باز گشت.

وی  با خانم مرحومه فاطمه مجتبایی ازدواج کرد که متاسفانه فرزندی از این وصلت به یادگار نمانده است، آیت الله اریب شخصی با تقوا و مهربان و سیدی جلیل  القدر مورد احترام و علاقه همه فومنی  و فومناتی‌ها بود.

هر کس که در کارش گره‌ای پیدا می‌شد دست به دامن ایشان می زد و او با خلوص نیت ذاتی خود برای آن شخص دعا می‌کرد و همیشه گره کار ملتمسین دعا باز می‌شد.

بیماران صعب العلاج برای شفای بیماری خود به جد آن حضرت نذر کرده و دخیل می‌شدند بارها مردم فومن شاهد معجزات  و شفای بیمارانی  را که به آن مرحوم توسل جسته و  آقا در حق آنها دعا کرده بود، بودند.

آیت الله اریب در زمان زندگی خود برای ارشاد و تعلیم و نشر احکام اسلامی و شیعه  تلاش زیادی کرد و منزل ایشان واقع در خیابان شهدا اول کوچه شهید افتخاری فعلی کوچه ممتاز یا نور دانش قدیم دارالشفای دردمندان و نیازمندان منطقه بود.

در ایام ماه های محرم و صفر تمامی  هیئت‌های بالامحله و پایین محله، دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی شهری و روستایی الزاما خود را به منزل ایشان می‌رساندند  آن حضرت با دست خود با پاشیدن گلاب و دادن شربت و کمک مالی از آنها پذیرایی می نمود و همچنین درب حسینیه ایشان ( تکیه آیت الله اریب) واقع در میدان شهرداری فومن همیشه برای مراجعان و  پاسخگویی به سوالات شرعی و یا مسافرین باز بود.

مردم فومنات بزرگ اعتقاد خاصی به ایشان داشتند تا جایی که آخرین  قسمشان  به جد آقای اریب بود ایشان  علاوه بر این امام جماعت مسجد جامع و مسجد بالا محله نیز بودند.

زنده یاد آیت الله اریب علاوه بر علوم دینی مطلع به امور سیاسی و اجتماعی عصر خود نیز بود قابل ذکر اینکه ایشان به چند زبان خارجی از جمله عربی و انگلیسی و تا حدودی فرانسه  نیز تسلط داشت ایشان از جمله روحانیون مبارز دوران قبل از انقلاب بود که همیشه با بیدادگری های پهلوی اول و پهلوی دوم در ستیز بود.

اکثر فراری های بلند پایه مخالف رژیم را در منزل خود پناه می داد از جمله آیت اله سید ابوالقاسم  کاشانی که از رهبران سیاسی مذهبی آن زمان بود مدتی در منزل ایشان اقامت گزیده بود.

آیت الله اریب در اواخر  عمر پر برکتش به علت کهولت سن و ناراحتی  جسمی و جراحی چشم در منزل ماندگار شد و سر انجام در روز چهارشنبه  هشتم اردیبهشت ماه سال۶۱ در سن ۹۲ سالگی دعوت حق را لبیک و به اجداد طیبه اش پیوست و او را در وادی امام زاده میرزای فومن بالاسر  مزار شهدا به خاک سپردند.

مردم قدرشناس فومن ۳ روز را عزای عمومی اعلام و همه بازاریان با بستن مغازه خود تشیع جنازه  باشکوهی برای آن فقید انجام دادند که تا آن زمان نظیر نداشت. زن و مرد و پیر و جوان همه اشکبار  و ماتم زده در مراسمات سوم و هفتم آن حضرت شرکت کردند.

با اینکه سال‌ها از رحلت ایشان گذشته هنوز مزارش زیارت  گاه اهل دل و گرفتاران و بیماران  است و مردم با روشن کردن شمع و پارچه سبز بر روی مزارش به جد ایشان دخیل شده و التماس دعا دارند، روحش شاد و یادش گرامی

 

فومن آماده برگزاری باشکوه دومین بزرگداشت آیت‌الله اریب فومنی

فرماندار فومن با بیان اینکه  دومین بزرگداشت آیت‌الله اریب عصر امروز چهارم اردیبهشت ماه امسال ساعت ۱۶ در مسجد بالامحله با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سید عباس صفوی نخستین امام جمعه شهرستان فومن در سال ۱۳۶۰ برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم اقشار مختلف فومن و شفت شرکت میکنند.

اسماعیل قربان‌زاده  با تقدیر از جوانان هیئت انصار که مسئولیت این بزرگداشت را بر عهده گرفتند، افزود: شهر فومن شهر مذهبی و گردشگری است پس آنچه برای ما اولویت دارد چهره شهر و نام شهر است که باید مذهبی نگهداشته شود.

وی با اشاره به این که فومن به قم گیلان معروف است، تصریح کرد:کارهایی که در این شهر انجام شده کافی نیست و از همه می‌خواهم وارد عرصه شوند.

امام جمعه فومن  با گرامیداشت یاد و خاطره اریب ، اظهار کرد: آیت‌الله اریب از شخصیت‌های بود که در زمان حیات خود منشاء خدمات و مورد احترام همگان بوده و از رو حانیون پرهیزکار و با تقوا و شخصیت ممتاز است.

حجت‌الاسلام سید محمدحسین صفوی افزود: بنا به فرمایش مقام رهبری به نام سال فرهنگ ما سعی می‌کنیم که کارهای فرهنگی را در شهر فومن داشته باشیم و یکی از این کارهای فرهنگی معرفی علماء و چهره‌های فرهنگی شهر است./ تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه