با تلاش محققان دانشگاهی محقق شد

تولید آب‌شیرین‌کن‌های متحرک برای تصفیه آب در حد آشامیدن/عرضه نسل جدید باتری‌های خودرو در کشور

یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز نوآوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آب شیرین‌کن‌های پرتابلی را با استفاده از پنل‌های خورشیدی تولید کرده‌اند که قادر است در هر منطقه حمل شده و آب را در حد آشامیدن تصفیه کند.

تولید آب‌شیرین‌کن‌های متحرک برای تصفیه آب در حد آشامیدن/عرضه نسل جدید باتری‌های خودرو در کشور

به گزارش ۸دی، فرشاد ترابی، مجری طرح و استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر، زمینه تحقیقاتی این شرکت را تولید سیستم‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بادی و انواع باتری‌های فعال دانست و گفت: این شرکت با همکاری یک شرکت فناور در حوزه انرژی در شهرک صنعتی مامونیه استان مرکزی فعالیت‌های تحقیقاتی خود را آغاز کرده است.

وی پنل‌های خورشیدی را از جمله دستاوردهای این شرکت نام برد و ادامه داد: آب شیرین‌کن‌های خورشیدی از دیگر دستاوردهای ما است، ضمن آنکه توسعه باتری‌های metal- air (فلز- هوا) را نیز در دستور کار قرار دادیم.

ترابی، از اجرای طرح ایستگاه شارژ خورشیدی برای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد و گفت: این طرح را به طور کامل پیاده‌سازی کردیم و درصدد هستیم تا این طرح را در این دانشگاه اجرایی کنیم، ولی تاکنون اعتبارات آن تامین نشده است.

مجری طرح به بیان جزئیات سیستم‌های آب شیرین‌کن خورشیدی پرداخت و یادآور شد: آب شیرین‌کن‌ها را به طور پرتابل (قابل حمل‌ونقل) طراحی کردیم که این قابلیت موجب می‌شود به صورت پرتابل آب مورد نیاز را تصفیه کند.

به گفته این محقق، آب تصفیه شده توسط این دستگاه در حد آشامیدن و کاملا شیرین است و انرژی آن نیز توسط پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به باتری‌های فلز- هوای تولید شده در این شرکت فناور اشاره کرد و افزود: باتری‌ها انواع مختلفی چون باتری‌های “زینک- روی” یا “فلز- هوا” دارند. در باتری‌های فلز- هوا یک طرف فلز و طرف دیگر هوا است و این باتری‌ها آینده باتری‌های خودرو را تشکیل می‌دهند.

وی باتری‌های لیتیوم- هوا را آخرین فناوری باتری‌های لیتیومی دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها اکنون بر روی باتری‌های لیتیومی متمرکز شده‌اند تا باتری‌های لیتیوم- هوای قابل شارژ آنها به نتیجه برسد تا بتوانند محصولی قابل عرضه برای کاربرد در خودروها شوند.

مجری طرح دلیل اقبال باتری‌های فلز- هوا را کم بودن وزن آنها و کاستن از وزن خودرو و همچنین صرفه‌جویی زیادی در مصرف بنزین ذکر کرد و یادآور شد: ما در این شرکت در حال توسعه این نوع باتری‌ها هستیم. پایه باتری‌های فلز-هوا به این صورت است که یک طرف باتری، هوا و طرف دیگر فلز قرار دارد.

ترابی در عین حال از دستیابی به نمونه اولیه باتری‌های زینک-هوا خبر داد و اظهار کرد: ما روی باتری “زینک- هوا” در حال تحقیق هستیم و به نمونه اولیه (پروتوتایپ) اصلی نزدیک شدیم و قصد داریم آن را تجاری‌سازی کنیم.

استادیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از تحقیقات بر روی باتری “اسید- ژل” و “سرب- اسید” خبر داد و گفت: این باتری‌ها برای ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی کاربرد زیادی دارد؛ چراکه در سیستم‌های خورشیدی یکی از گزینه‌ها سرب- اسیدها هستند که تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌ایم.

وی در خصوص استفاده از زینک در باتری‌های زینک- هوا توضیح داد: استفاده از زینک چند مزیت دارد. در این باتری‌ها یک طرف هوا است که نیازی به ذخیره‌سازی آن نیست. درباره سرب نیز در باتری‌های مختلف حتی در باتری سرب- اسید نیز هم از سرب و هم از اسید به صورت فشرده استفاده می‌شود.

ترابی ادامه داد: این امر موجب افزایش وزن باتری‌ها و در نتیجه تحمیل بار بیشتر به خودرو می‌شود که این مساله مصرف انرژی در خودروها را افزایش خواهد داد، ولی در باتری زینک- هوا یکی از مواد مورد نیاز آن که هوا است، از محیط خارج تامین می‌شود و نیازی به ذخیره سازی آن نیست؛ در نتیجه چگالی انرژی این باتری بالا است.

وی ایمنی بالا و عملکرد مناسب را از مزایای باتری‌های روی -هوا عنوان و خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ایران دارای معادن غنی “روی” است، ضمن آنکه فلز “روی” قابلیت بازیافت را دارد؛ از این رو وقتی این فلز مصرف شود، قابلیت آب کردن و استفاده مجدد را دارد. این امر از نظر زیست محیطی بسیار با اهمیت است.

ترابی تولید شبیه‌ساز نرم‌افزار باتری را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: این نرم‌افزار کمک می‌کند باتری را پیش از ساخت آزمایش کنیم. تست‌های انجام شده قبل از تولید کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد. استفاده از این نرم‌افزار قطعا نتیجه ۱۰۰ درصدی آزمایش باتری واقعی را ندارد، ولی حداقل ۹۰ درصد موفقیت آمیز است.

به گفته وی، این نرم افزار در حال طراحی است و مرداد امسال به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه