نوبخت: آن‌قدر ارز نداریم که مردم همه ریال‌شان را به دلار و سکه تبدیل کنند

نوبخت گفت: اکنون به‌هردلیلی از جمله وجود نقدینگی، خیلی‌ها تلاش می‌کنند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند، قطعاً ما این مقدار دلار نداریم که افراد بتوانند ریال‌هایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند.

نوبخت: آن‌قدر ارز نداریم که مردم همه ریال‌شان را به دلار و سکه تبدیل کنند

به گزارش ۸دی، محمدباقر نوبخت در حاشیه حضور در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تمهیدات دولت درخصوص بازار ارز ابراز کرد: از نظر تراز منابع و مصارف مشکلی نداریم، منابع از دو محل فروش نفت و صادرات غیرنفتی تأمین می‌شود.

وی گفت: منابع از فروش نفت حدود ۵۳ ــ ۵۲ میلیارد دلار، و همچنین منابع از صادرات غیرنفتی که بخش عمده آن پتروشیمی و فولاد و بخش دیگر آن از خرده‌صادرات است، حدود ۴۵ میلیارد دلار است.

نوبخت افزود: ما صادرات غیرنفتی را به دو بخش ۸۰ و ۲۰ درصد تقسیم کرده ایم که ۸۰ درصد شامل صادرات پتروشیمی و فولاد و ۲۰ درصد شامل خرده‌صادرات است.

سخنگوی دولت گفت: ما از بخش صادرات نفتی و غیرنفتی در مجموع حدود ۹۵ میلیارد دلار درآمد‌ها یا دریافت‌های ارزی داریم، در حالی که مصارف ما که عمدتاً در بخش واردات است از ۷۵ تا ۷۶ میلیارد دلار بیشتر نیست.

وی یادآور شد: واردات کالا هیچ وقت فراتر از ۴۷ تا ۵۰ میلیارد دلار نرفته است، اگر حدود ۲۰ میلیارد دلار واردات خدمات را هم اضافه کنیم، واردات ما از ۷۵ تا ۷۶ میلیارد دلار بیشتر نیست.

سخنگوی دولت گفت: اکنون منابع ارزی از مصارف بیشتر است، اما مشکلی که وجود دارد و در ۵ تا ۶ هفته گذشته شدت گرفت، یک اشتیاق و گرایش برای تبدیل موجودی ریال به ارز بود.

وی اذعان کرد: ما برای خدمات و کالا‌ها ارز داریم، اما اینکه بتوانیم نوعی سرمایه خارج از کشور را تأمین کنیم ارز نداریم، باید واقعیت را به مردم بگوییم این مقدار در توانایی ما نیست.

نوبخت گفت: اکنون به هر دلیلی از جمله وجود نقدینگی، خیلی‌ها تلاش می‌کنند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند، قطعاً ما این مقدار دلار نداریم که افراد بتوانند ریال‌هایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند.

وی اضافه کرد: امسال بیش از ۷ میلیون قطعه سکه فروختیم، آیا سال گذشته نیز همین‌گونه بود؟ تا حدی می‌توانیم سکه تأمین کنیم، اما اگر قرار باشد که همه ریال‌هایشان را به سکه تبدیل کنند، نمی‌شود.

سخنگوی دولت گفت: برای آنکه بتوانیم به نیاز‌های اساسی و ضروری کشور پاسخ بدهیم، منابع داریم، اما اگر همه بخواهند این‌همه بار روی طلا، سکه و ارز بگذارند نمی‌شود، هیچ کشوری قادر به چنین کاری نیست.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی که بی‌جهت قیمت ارز بالا می‌رود و پول ملی تضعیف می‌شود، انتظار شاید این باشد که اگر کسی ارزی هم دارد آن ارز مختصر خود را نیز عرضه کند.

نوبخت گفت: ملت‌هایی که در طول تاریخ توانستند درقبال منابع و پول ملی‌شان اقدام مثبت انجام دهند، همه همدست و همراه شدند، از این جهت ضمن سپاس فراوان از همه مردم، این انتظار را داریم که کنار دولت باشند و به خودمان کمک کنیم.

وی اظهار کرد: البته دولت برای اینکه مردم با این افزایشی که در بازار‌های غیررسمی و غیرقانونی برای ارز وجود دارد گرفتار نشوند، اعلام آمادگی کرد همه کالا‌های مورد نیاز جامعه را با ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین کند.

سخنگوی دولت گفت: دولت حتی حاضر شد به یک بخش ۳۰۰۰ میلیارد تومان یارانه بدهد تا نیاز‌های آن بخش را با ارز ۳۸۰۰ تومان تأمین کند، آیا انصاف است اکنون که دولت از ابتدای سال تا ۲۵ خرداد بالغ بر ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز پرداخته، نه ثبت سفارش و نه تخصیص بلکه پرداخت کرده و با زحمت ارز را با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات تأمین کرده است تا مردم زیر فشار گرانی نباشند، عده‌ای بگویند که، چون در یک بازار غیررسمی ارز با بیش از ۴۲۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود پس هرچند ما با ارز ۴۲۰۰ تومان این را وارد کردیم، مبنای محاسبه‌مان آن ارز غیررسمی باشد؟ البته این افراد تعدادشان محدود است.

وی تأکید کرد: اینجاست که دستگاه‌های نظارتی باید قاطعانه از مردم حمایت کنند و کنار مردم باشند، آنچه را دولت برای مایحتاج مردم موظف است به‌ قیمت متعارف و متناسب تأمین کند، در هر شرایطی تأمین خواهد کرد.

نوبخت گفت: برای آنکه نظمی ببخشیم، کالاهایمان را به سه گروه تقسیم کردیم؛ کالا‌های گروه اول آن‌هایی هستند که از ارز نفتی استفاده می‌کنند، کالا‌های گروه دوم از آن ۸۰ درصد ارز صادرات غیرنفتی استفاده می‌کنند و کالا‌های گروه سوم از آن ۲۰درصدی که به‌عنوان خرده‌صادرات محسوب می‌شود، استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: برای اینکه نظام بیشتری بدهیم و ارز به نیاز‌ها و کالا‌های اساسی اختصاص پیدا کند، جدولی تهیه شده است و ۱۳۳۹ قلم کالا هست که ما، چون مشابه آن را در داخل داریم و در داخل قدرت تأمین و عرضه آن کالا‌ها را داریم، واردات آن‌ها را ممنوع اعلام کردیم تا واقعاً از این ارقامی که در اختیارمان هست به‌نحو شایسته‌ای استفاده کنیم.

سخنگوی دولت گفت: برای شرایط بدبینانه سه بودجه تعیین کرده‌ایم، غیر از بودجه‌ای که اکنون قانون بودجه در اختیار ما گذاشته است؛ ما سه بودجه اضطراری داریم به‌تناسب هر اتفاقی که بیفتد از آن بودجه‌هایمان استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: با اطمینان عرض می‌کنم که دولت عزم این را دارد و با همه وجود تلاش خواهد کرد تا آنچه موردنیاز اساسی کشور هست، با قیمت مناسب تهیه کند و در اختیار مردم قرار دهد.

نوبخت تأکید کرد: برخی‌ها کالا‌ها را با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌کنند، اما در مبنای محاسبه بدون آنکه پول ارز غیررسمی را پرداخت کرده باشند، ارز غیررسمی را محاسبه می‌کنند که این گرانفروشی است و از دستگاه‌های نظارتی دقت و پیگیری مجدانه‌ای را در این زمینه انتظار داریم.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه