پرفروش‌های بهار بازار نشر/ چهره‌ها همچنان می‌فروشند

نگاهی اجمالی به پرفروش‌های بازار کتاب در فصل بهار نشان‌ می‌دهد اگر کتاب یا نویسنده‌ای در ذهن مخاطبان باقی مانده و تبدیل به برند بشوند، فروش‌شان در فصل بعدی نیز ادامه پیدا می‌کند.

پرفروش‌های بهار بازار نشر/ چهره‌ها همچنان می‌فروشند

به گزارش ۸دی، اوضاع اقتصادی نگران‌کننده است؛ اخبار متناقض درباره واردات و قیمت کاغذ کماکان شنیده می‌شود و تعطیلی حداقل ۳ فروشگاه کتاب در ماه‌های جاری، بازار نحیف کتاب در ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. فصل بهار سپری شده است و در اولین روزهای تابستانی داغ که وضعیت اقتصادی در آن هرگز قابل‌پیش‌بینی نیست؛ کتابفروشی‌ها و مراکز چاپ و نشر کتاب در تهران روزگار خوشی ندارند.  تیراژ کتاب‌ها به رقم غیرقابل‌باور ۱۰۰ نسخه در یک چاپ رسیده است؛ قیمت‌ها افزایش یافته است و چاپ‌های قدیمی بعضا با برچسب‌ قیمت‌هایی جدید روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند؛ شاید مرهمی بر زخم بی‌بهبود نشر کتاب در ایران.

نام‌ها اما همچنان خوب می‌فروشند که در فضای هیجان‌زده اجتماعی و فرهنگی امروز، پرچمداران راه سلبریتی‌ها هستند.مطالعه در مورد پرفروش‌های فصل‌های مختلف نشان می‌دهد که جدا از نام ناشر، اگر کتاب یا نویسنده و مترجمی تبدیل به برند و ویترین بشوند، در فصل‌های بعدی هم در فهرست پرفروش‌های یک ناشر قرار خواهند گرفت.حالا دیگر به نظر می‌رسد شروع فصلی خاص و عاملی مانند زمان شروع دانشگاه‌ها و مدارس تاثیر چندانی در پرفروش‌شدن آثار ادبی و دیگر ژانرهای کتاب ندارند. تحولات سیاسی نیز ممکن است در یک فصل موجب استقبال از یک عنوان بشوند، اما امکان فروکش کردن موج توجه به چنین کتاب‌هایی در فصل‌های بعدی،‌ زیاد است.

گزارش پیش‌رو، روایتی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فصل بهار ۲۰ انتشارات مختلف است.با ذکر این نکته که طبیعی استکه کتاب‌های پرفروش ناشرانی که در این گزارش از آن‌ها صحبت می‌شود، بیشترین فروش خود را به طور مشخص در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشته‌اند و به نوعی ویترین این ناشران محسوب می‌شوند و مخاطبانی که به نمایشگاه یا کتابفروشی می‌روند، در جست‌وجوی این عناوین هستند.

مرور نام کتاب‌ها، نشان می‌دهد که آثار داستانی و مستند که دربرگیرنده اطلاعات تاریخی باشند، بین مخاطبان بازار کتاب کشور، طرفداران بیشتری دارند. در ادامه، گزارش کتاب‌های پرفروش بازار نشر را در بهار ۹۷ از نظر می‌گذرانیم:

انتشارات آفرینگان بخش مربوط به کتاب‌های کودک و نوجوان مجموعه انتشاراتی ققنوس است که ۳ کتاب اول جدول پرفروش‌های خود را این‌چنین معرفی می‌کند: رمان «ماجراهای اُربی» نوشته توماس کریستوس با ترجمه الهه رمضانی، «غبار اتمی» نوشته تاد استراسر با ترجمه مژگان بدریان و مجموعه ۲ جلدی «فلسفه برای نوآموزان» نوشته شارون ام.کای و پل تامسون با ترجمه حوریه هوشیدری فراهانی.

نشر آموتیکی از ناشرانی است که طی سال‌های گذشته با چاپ عناوین داستانی ایرانی و خارجی، بین مخاطبان ادبیات داستانی کشور، جایی باز کرده و موفق شده عناوینی را هم به عنوان برند و پرفروش‌های خود در ویترین داشته باشد. طی روال چند گزارش پیشین که کارهای این ناشر را دنبال کردیم، در این گزارش هم می‌توانیم عناوینی از رمان‌های جوجو مویز نویسنده انگلیسی را بین پرفروش‌های بهاری این ناشر مشاهده کنیم. این نویسنده طی چند سال گذشته تبدیل به یک برند شده و ظاهرا ناشرانی که به سمت ترجمه آثارش بروند، از نظر اقتصادی برد خواهند کرد. میزان فروش نشر آموت از کتاب‌های این نویسنده در نمایشگاه کتاب امسال، بیان‌کننده همین موضوع بود.

جایگاه اول و دوم پرفروش‌های بهاری آموت از eآن دو رمان «من پیش از تو» و «پس از تو» نوشته جوجو مویز است که توسط مریم مفتاحی ترجمه شده‌اند. جایگاه سوم از آن رمان «خاما» نوشته یوسف علیخانی است و سپس این عناوین در ادامه فهرست قرار گرفته‌اند: رمان «ما تمامش می‌کنیم» نوشته کالین هوور، رمان‌های «اسب رقصان»، «میوه خارجی» و «یک بعلاوه یک» نوشته جوجو مویز با ترجمه مریم مفتاحی، رمان «نحسی ستاره‌های بخت ما» نوشته جان گرین با ترجمه آرمان آیت‌اللهی، رمان «اتاق» نوشته اما دون‌اهو با ترجمه علی قانع و رمان «غریبه‌ای در خانه» نوشته شاری لاپنا با ترجمه عباس زارعی.

جوجو مویز از جمله نویسندگانی است که طی چند سال گذشته تبدیل به برند شده و ترجمه آثارش به خوبی در ایران به فروش می‌روند.

بین کتاب‌های انتشارات افراز که بیشتر به عنوان یک ناشر ادبیات نمایشی شناخته می‌شود، کتاب‌های «دیالوگ» اثر رابرت مک‌کی با ترجمه مهتاب صفدری، «سیاره آقای سملر» نوشته سال بلو با ترجمه منصوره وحدتی، «مامورهای اعدام» نوشته مارتین مک‌دونا در مقام اول تا سوم قرار دارند. در رتبه بعدی، کتابی از اریک امانوئل اشمیت قرار دارد؛ «زمانی که یک اثر هنری بودم» با ترجمه مشترک فرامرز ویسی و آسیه حیدری.

«فرهنگ موسیقی بختیاری» نوشته سریا داوودی حموله، نمایشنامه «مرد بالشی» اثر مارتین مک‌دونا با ترجمه زهرا جواهری، «کله‌پوک‌ها» از نیل سایمون با بازگردانی شهرام زرگر، «مده‌آ» نوشته اوریپید با ترجمه امیرحسن ندایی، «هیچستان» نوشته یاسمینا رضا با ترجمه بردیا تابع، «موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن» نوشته دیگری از اریک امانوئل اشمیت با ترجمه علیرضا کوشک جلالی، «همچون در یک آینه» نوشته پرویز جاهد و «معماری نمایشنامه» نوشته دیوید لتوین با ترجمه پدرام لعل‌بخش دیگر پرفروش‌های این ناشر در بهار امسال هستند.

مسئولان نشر افق، پرفروش‌های خود را در ۴ گروه طبقه‌بندی کرده و نام می‌برند. اولین گروهی که صحبت از پرفروش‌هایش در بهار ۹۷ می‌شود، کتاب‌های «خردسالان» است. نکته جالب درباره عناوین پرفروش کتاب‌های خردسال افق این است که بیشتر، مجموعه‌کتاب‌های این بخش به عنوان پرفروش‌ها معرف می‌شوند. افق عناوین‌ خوش‌اقبالش خردسال خود را با این ترتیب نام می‌برد: مجموعه‌کتاب‌های ترانه‌های می‌می‌نی سروده ناصر کشاورز، مجموعه‌کتاب‌های «شغل آینده من» که توسط رونه رندل و مندی راس نوشته شده‌اند،‌ کتاب شعر «اسمش چیه» اثر جعفر ابراهیمی شاهد، مجموعه ۵ جلدی «اتل‌متل ترانه» اثر ناصر کشاورز، مجموعه کتاب‌های «با سر بریم توی کتاب» اثر نیلوفر بهاری، مجموعه «قصه‌های شیرین جنگل» که نوشته‌های رونه رندل، مندی راس و ملانی جویس را در بر می‌گیرد و مجموعه «وگی ورجه» اثر جاناتان لاندن شاعر و نویسنده‌ آمریکایی.

گروه دوم، کتاب‌های کودک هستند که این ناشر پرفروش‌هایش را در این گروه، به این ترتیب معرفی می‌کند: مجموعه کتاب‌های «جودی دمدمی» نوشته مگان مک‌دونالد، «ماتیلدا» نوشته روآل دال با ترجمه پروین علی‌پور، مجموعه کتاب‌های «استینک» نوشته مگان مک‌دونالد و همین‌طور مجموعه کتاب‌های «جودی‌ ‌دمدمی و استینک» از همین نویسنده، رمان «هرکول‌خانم ۲۰ درصدی» اثر فریبا کلهر، «مامان کله‌دوشی» نوشته الهام مزارعی و «نوربرت خرگردن» نوشته میشائیل انده با ترجمه کتایون سلطانی. در این باره توضیح این نکته ضروری است که جودی دمدمی، یکی از شخصیت‌های داستانی مخلوق مگان‌ مک‌دونالد است که چند سالی است بچه‌های ایرانی با او آشنا شده‌اند. مک دونالد چندی پس از خلق جودی، برادرش استینک را هم وارد داستان‌های خود کرد و سپس مجموعه مستقلی را به او اختصاص داد. کمی بعد هم مجموعه‌ای کتاب نوشت که هر دو شخصیت در آن‌ها حضور داشتند.

اما بین کتاب‌های نوجوان نشر افق می‌توان این عناوین را در فهرست‌ پرفروش‌های بهار امسال مشاهده کرد: مجموعه‌شعر «بی‌بال پریدن» سروده قیصر امین‌پور، رمان«ته کلاس، ردیف آخر، صندلی آخر» نوشته لوئیس سکر با ترجمه پروین علی‌پور، مجموعه کتاب‌های «تام گیتس» اثر لیز پیشون با ترجمه آتوسا صالحی، مجموعه رمان «جنگاوران جوان» نوشته جان فلنگن، مجموعه رمان ۳ جلدی «دونده هزارتو» نوشته جیمز دشنر با ترجمه مینا موسوی، رمان «شگفتی» نوشته آر. جی. پالاسیو با ترجمه پروین علی‌پور و مجموعه رمان «آخرین شاگرد» نوشته جوزف دیلینی با ترجمه مریم منتصرالدوله.

چهارمین مجموعه از طبقه‌بندی این ناشر، مربوط به کتاب‌های گروه سنی جوان است که پرفروش‌هایش در فصلی که گذشت، بیشتر مربوط به مجموعه «عاشقانه‌های کلاسیک» این ناشر هستند: رمان «غرور و تعصب» نوشته جین آستین با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی، «بابا لنگ دراز» نوشته جین وبستر با ترجمه محسن سلیمانی، «زنان کوچک» نوشته لوییزا می‌آلکوت با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی، «قصر آبی» اثر لوسی ماد مونتگومری با ترجمه مریم حاجی‌علیرضا، «بی‌نوایان» نوشته ویکتور هوگو با ترجمه محسن سلیمانی، «قلعه حیوانات» نوشته جورج اورول با ترجمه شهرزاد لولاچی و «دزیره» نوشته آنه‌ماری سلینکو با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی.

بین کتاب‌های گروه بزرگسال این ناشر هم ابتدا نام ۵ کتاب رضا امیرخانی به چشم می‌خورد و سپس چند رمان خارجی و ایرانی قرار دارند. سر و صدا کردن رمان جدید امیرخانی با عنوان «رهش» بین منتقدان و رسانه‌ها در فروش این اثر و شنیده شدن دوباره نام امیرخانی بین مخاطبان بازار کتاب بی‌تاثیر نبود. به همین دلیل در نمایشگاه کتاب امسال، تعداد زیادی از کتاب‌های او و همچنین «رهش» به فروش رفت. بین عناوین بالای فهرست پرفروش‌های بزرگسال افق، خبری از نوشته‌های ویلیام فاکنر نیست چون به تعبیر مسئولان این نشر، کتاب‌های فاکنر به دلیل متفاوت بودن سبک‌شان چندان پرفروش نیستند. بنابراین کتاب‌های پرفروش بزرگسال افق در بهار ۹۷ به این ترتیب اند: «رهش»، «من او»، «قیدار»، «ارمیا» و «نفحات نفت» از رضا امیرخانی، «هرگز ترکم نکن» نوشته کازئو ایشی‌گورو با ترجمه مهدی غبرایی، «پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی با ترجمه نازی عظیما، «داستان‌های ماشین تحریر» نوشته تام هنکس با ترجمه محمد جوادی، مجموعه‌داستان «هفت گنبد» نوشته محمد طلوعی و رمان «شوراب» نوشته کیوان ارزاقی.

سر و صدا کردن رمان جدید امیرخانی با عنوان «رهش» بین منتقدان و رسانه‌ها در فروش این اثر و شنیده شدن دوباره نام امیرخانی بین مخاطبان بازار کتاب بی‌تاثیر نبود.

پرفروش‌های انتشارات به‌نگار در بهار ۹۷ و نمایشگاه کتاب تهران، تفاوت چندانی با عناوین موفق این ناشر در پاییز و زمستان ۹۶ ندارند. «پیرمرد صد ساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» و «قاتلی که در آرزوی جایی در بهشت بود» نوشته یوناس یوناسون با ترجمه شادی حامدی خواه و ابوالفضل الله‌دادی، «آدم‌های خوشبخت کتاب می‌خوانند و قهوه می‌نوشند»، «زندگی آسان است نگران نباش» هر دو از آنیِس مارتن لوگان و هر دو با ترجمه ابوالفضل الله دادی، «برای این لحظه متشکرم» شامل ترجمه خاطرات والری تریرویلر بانوی اول سابق فرانسه که این کتاب هم توسط الله‌دادی ترجمه شده پرفروش‌های این ناشر در فصل بهار هستند.کتاب‌های «آن رسید لعنتی»، «سفر به سرزمین فرشتگان» و «سفرنامه پاریس، عوج کلاب» اثر داریوش مهرجویی هم در این فصل فروش بدی نداشته‌اند. این ناشر به چاپ کتاب‌های کودک هم مبادرت کرده که یکی از آن‌ها در فصل بهار، فروش خوبی داشته است. این کتاب «کاپیتان زیرشلواری» نوشته دیو پیلکی است که انسیه بهبهانی آن را ترجمه کرده است.

مسئولان نشر ثالث هم درباره پرفروش‌های بهار ۹۷ خود، کتاب‌های «دختر استالین» و «حرمسرای قذافی» با ترجمه بیژن اشتری را به عنوان اولی و دومی معرفی می‌کنند. این دو کتاب به قلم رزماری سالیوان و آنیک کوژان نوشته شده‌اند. کتاب «حسرت نمی‌خوریم» نوشته باربارا دمیک با ترجمه زینب کاظم‌خواه سومین عنوان پرفروش این ناشر است. این کتاب، یک اثر سیاسی و درباره یک پناهجو است که از کره‌شمالی فرار کرده و در کره‌جنوبی زندگی می‌کند. نویسنده در این اثر، روایتی مستند از زندگی امروز مردم کره‌شمالی ارائه داده است.

رمان ایرانی «یک روز از تمام زندگی» نوشته رویا مرادی بیرگانی(شهرزاد) هم دیگر کتاب پرفروش این ناشر است.

نشر چشمه هم از جمله ناشرانی است که در چند گزارش فصلی قبلی، پیگیر پرفروش‌هایش بوده‌ایم. «طریق بسمل‌شدن» نوشته محمود دولت‌آبادی که در نمایشگاه کتاب امسال استقبال خوبی از آن به عمل آمد، «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زندگی کردن» که توسط عادل فردوسی‌پور ترجمه شده‌اند و رمان‌های «جزء از کل» نوشته استیو تولتز با ترجمه پیمان خاکسار و «پاییز فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی صدرنشین‌های جدول پرفروش‌های این ناشر در بهار اند.

«عقاید یک دلقک» نوشته هاینریش بل با ترجمه محمد اسماعیل‌زاده، «مردی به نام اوِه» اثر فردریک بکمن با ترجمه حسین تهرانی، «عشق و چیزهای دیگر» نوشته مصطفی مستور، «عامه پسند» از چارلز بوکوفسکی با ترجمه پیمان خاکسار، «ریگ روان» نوشته استیو تولتز با ترجمه همین مترجم، «هرس» رمان دوم نسیم مرعشی، «جای خالی سلوچ» از محمود دولت‌آبادی، «جنگ چهره زنانه ندارد» نوشته سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ با ترجمه عبدالمجید احمدی از دیگر عناوین پرفروش این نشر در بهار امسال هستند. کتاب تازه چاپ «مغازه خودکشی» نوشته ژان تولی با ترجمه احسان کرم‌ویسی و «مثل خون در رگ‌های من» اثر احمد شاملو هم از جمله کتاب‌های این ناشر بوده‌اند که در بهار فروش بدی نداشته‌اند.

کتاب‌های «جن‌زدگان» نوشته فئودور داستایوفسکی با ترجمه نسرین مجیدی، «قوی سیاه و سبز» نوشته دیوید میچل با ترجمه آرش خوش‌صفا و «کانادا» نوشته ریچارد فورد با بازگردانی همین مترجم، سه عنوان اول پرفروش‌هایانتشارات روزگارهستند. «زنان با مردان» از ریچارد فورد با ترجمه خوش‌صفا و «بیگانه» اثر آلبر کامو با ترجمه پریسا قبادی اصل هم از دیگر پرفروش‌های این ناشر اند.

بین کتاب‌های انتشارات روزگار نو هم این عناوین پرفروش بوده‌اند: «کتاب‌ها و سیگارها» نوشته جورج اورول با ترجمه مونا جعفری‌پور، «روزهای مطالعه» اثر مارسل پروست با ترجمه مرضیه خسروی، «شبگردی‌ها» نوشته چارلز دیکنز، «سعادت بشری» نوشته بلز پاسکال و «ماهیت جنگ» نوشته کارل فون کلاویتس با ترجمه همین مترجم.

انتشارات سایان هم که به کار چاپ دایره‌المعارف‌ و دانشنامه‌های مصور اشتغال دارد، «دایره‌المعارف مصور بدن انسان» را به عنوان پرفروش‌ترین کتاب خود در فصل بهار معرفی می‌کند. رتبه‌های دوم و سوم این ناشر هم متعلق به دانشنامه‌های مصور «جنگ جهانی اول» و «جنگ جهانی دوم» است.

این ناشر دانشنامه‌های مصوری را هم درباره شخصیت‌های مهم تاریخ معاصر ایران منتشر می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد. بین این آثار که تاریخ صد سال گذشته ایران را با تحقیق و قلم جعفر شیرعلی‌نیا شامل می‌شوند، کتاب روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای پیشتاز بوده و پس از آن کتاب کتاب روایتی از زندگی و زمانه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی(از ولادت تا ارتحال) قرار دارد. دو کتاب «دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی» و «دایره‌المعارف مصور جنگ ایران و عراق» هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پرس‌وجو از مسئولان انتشارات سوره مهر هم به این نتیجه درباره پرفروش‌های بهار می‌رسد: «خاطرات سفیر» شامل خاطرات نیلوفر شادمهری دانشجوی ایرانی در فرانسه، «دختر شینا» شامل خاطرات قدم خیر محمدی کنعان همسر حاج ستار ابراهیمی از فرماندهان دفاع مقدس به قلم بهناز ضرابی‌زاده و «وقتی مهتاب گم شد» دربرگیرنده خاطرات جانباز شهید علی خوش‌لفظ نوشته حمید حسام سه عنوان پرفروش اول در فهرست فصل بهار هستند.

«آن بیست و سه نفر» شامل مجموعه خاطرات دوران اسارت احمد یوسف‌زاده، کتاب‌های شعر فاضل نظری،‌ «آبنبات هل‌دار»، «فیلشاه»، «آخرین نشان مردی»، «سالیان»، «پایی که جا ماند» و «رسول مولتان» شامل زندگینامه شهید سید محمد علی رحیمی به روایت همسرش دیگر عناوینی هستند که در ادامه فهرست پرفروش‌های سوره مهر قرار گرفته‌اند.

طبق روال گزارش‌های گذشته پرفروش‌های بازار نشر، ناشر بعدی، انتشارات فاتحان است که به چاپ کتاب‌های ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اشتغال دارد. کتاب موفق «عباس‌طلا» همچنان به عنوان پرفروش‌ترین کتاب این ناشر در فصل بهار معرفی می‌شود. کتاب بعدی، «دخترم ناهید» درباره ناهید فاتحی کرجو دختر جوانی است که در سال ۶۱ به دست منافقین ربوده شده و پس از تحمل شکنجه‌هایشان در سنندج زنده‌به‌گور شد. «سرباز سال‌های ابری» شامل خاطرات دوران دفاع‌مقدس عبدالحسین بنادری هم سومین عنوان پرفروش این ناشر در مدت مورد نظر است.

«عباس دست طلا» پس از چند فصل همچنان از پرفروش‌های انتشارات فاتحان است.

کتاب زندگی و خاطرات شهید مریم فراهانیان که با عنوان «دختری کنار شط» منتشر شده و همچنین «بچه‌های ممد گره» شامل خاطرات دوران دفاع مقدس دیده‌بان‌های لشگر انصارالحسین که به قلم حمید حسام نوشته شده، عناوین چهارم و پنجم پرفروش این ناشر هستند.

گفتگو با مسئولان انتشارات ققنوس برای پرس‌وجو درباره عناوین پرفروش به نام تعداد زیادی کتاب می‌رسد. چراکه مسئولان این نشر نیز مانند نشر افق دست به طبقه‌بندی عناوین می‌زنند البته نه از حیث گروه سنی مخاطبان چون مخاطبان ققنوس، بزرگسال هستند. اما این ناشر کتاب‌های پرفروش بهاری‌اش را با در نظر گرفتن موضوعی رمان‌های ایرانی و خارجی و همچنین علوم اجتماعی معرفی و برای هرگروه ۱۰ عنوان برگزیده دارد.

در بخش رمان‌های ایرانی و خارجی، فهرست ۱۰ تایی این ناشر به این ترتیب است: «ملت عشق»، «روح گریان من»،‌ «رهبر عزیز»، «هرگز رهایم نکن»، «پدرم» از مجموعه پانوراما، «سمفونی مردگان»، «سال بلوا»، «آن مادران این دختران»، «انگار خودم نیستم» و «مزخرفات فارسی».

در زمینه کتاب‌های علوم اجتماعی هم پرفروش‌های ققنوس به این ترتیب‌اند: «تسلی‌بخشی‌های فلسفه»، «هنر همیشه برحق بودن»، «تاملات»، «فلسفه‌ای برای زندگی»، «الفبای فلسفه»، «وحدت اشیا»،‌ «متافیزیک»، «برتری خفیف»، «مغزتان را دوباره سیم‌کشی کنید» و «انسان موجودی یک روزه».

انتشارات کتابسرای تندیس از جمله ناشرانی است که به چاپ آثار داستانی ایرانی و خارجی مشغول است و در گزارش‌های پیشین هم حضور داشته است. مسئولان این نشر، «هری‌پاتر و سنگ جادو» نوشته جی‌.کی‌.رولینگ را با ترجمه سعید کبریایی را به عنوان پرفروش‌ترین کتاب بهاری خود معرفی می‌کنند. رمان‌های «دختر پرتقالی» نوشته یوستین گردر با ترجمه مهوش خرمی‌پور و «راز داوینچی» نوشته دن براون با ترجمه حسین شهرابی هم در جایگاه دوم و سوم این ناشر قرار دارند.

چهارمین عنوان پرفروش این ناشر هم رمان دیگر دن براون با همان حال و هوای نشانه‌شناسی و تاریخ مسیحیت است که آن را با نام «فرشتگان و شیاطین» می‌شناسیم و توسط شهرابی ترجمه شده است. ترجمه محمد عباس‌آبادی از رمان «مردی به نام اووه» هم دیگر پرفروش کتابسرای تندیس است. ۳ عنوان دیگری هم که بین آثار این ناشر با استقبال خوبی در بهار روبرو بوده‌اند، این کتاب‌ها هستند: «اتاقی برای تو» نوشته بث اهمان با ترجمه رضوان خرمیان، «آرتمیس» نوشته اندی بییر با ترجمه حسین شهرابی و «بلبل» نوشته کریستن هانا با بازگردانی آفاق زرگریان.

نشر مرکز هم از ناشران فعال و شناخته‌شده بازار نشر است که در گزارش‌های پیشین حضور داشته و به دلیل شناخته‌شده بودن عناوین‌اش به ذکر نام و نوبت چاپشان بسنده می‌کنیم. بنابراین پرفروش‌های مرکز در بهار ۹۷ به این ترتیب‌اند:

چاپ بیست و چهارم «تصرف عدوانی»، چاپ نود و یکم «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم»، چاپ هفتادوهفتم «روی ماه خداوند را ببوس»، چاپ پنجاه و نهم «عادت می‌کنیم»، چاپ دهم «فرمین موش کتابخوان»، چاپ چهاردهم «تاریخ عشق»، چاپ سی و نهم «کوری»، چاپ بیست و سوم «ترلان»، چاپ بیست و هفتم «بیگانه» و چاپ اول «پیدایش ناسیونالیسم ایرانی».

زویا پیرزاد از جمله نویسندگان ایرانی است که آثارش هنوز تجدیدچاپ شده و فروش خوبی دارند. آثار او این فصل هم در فهرست پرفروش‌ها جا داشتند.

بین کتاب‌های انتشارات معین هم که برای اولین بار در این گزارش شرکت داده شده، این کتاب‌ها به عنوان آثار پرفروش بهاری معرفی شدند: مجموعه دوجلدی «آن‌سال‌ها» شامل خاطرات محمدجعفر یاحقی که فروردین امسال چاپ شد و اردیبهشت به چاپ دوم رسید، رمان «زمین سوخته» نوشته احمد محمود که یک نوبت چاپ آن در نمایشگاه کتاب امسال تمام شد و «درخت انجیر معابد» دیگر رمان احمد محمود که این رمان هم یک نوبت چاپش در نمایشگاه به پایان رسید و قرار است هفته آینده با کاغذ بالک به چاپ برسد.

«ته خیار» و «شما که غریبه نیستید» از هوشنگ مرادی کرمانی و ترجمه میرجلال‌الدین کزازی از «کمدی الهی» اثر دانته دیگر پرفروش‌های معین هستند.

با رسیدن به انتشارات نگاه، مجموعه آثار هانریش بل در صدر جدول پرفروش‌ها خودنمایی می‌کند. این ناشر قصد دارد ترجمه مجموعه‌آثار این مولف آلمانی را به چاپ برساند که تا به حال ۵ جلد از آن‌ها منتشر شده و در مجموع ۱۲ عنوان آماده چاپ هم دارد. آن‌طور که مسئولان نگاه می‌گویند، قرار است شمار عناوین این مجموعه به ۲۲ یا ۲۳ برسد. برای کتاب‌های این مجموعه قطع خاصی در نظر گرفته شده است. پس از مجموعه ۵ جلدی هانریش بل که در نمایشگاه کتاب هم مورد استقبال زیادی قرار گرفت، کتاب «تاریخ تلخ» شامل روایت تاریخ زندگی احمد شاملو براساس اشعارش که به چاپ دوم رسیده، در جایگاه دوم معرف می‌شود. رتبه سوم پرفروش‌ها هم از آن رمان «۲۴ ساعت از زندگی یک زن» نوشته اشتفن تسوایک با ترجمه عبدالله توکل و رضا سیدحسینی قرار دارد. این رمان هم به چاپ دوم رسیده است.

رمان «شبگرد» نوشته نجیب محفوظ با ترجمه صادق دارابی و «آن روی سکه (پژوهشی در تاریخ نگاری ایران)» اثر عباسقلی غفاری فرد دو عنوان دیگر پرفروش نگاه هستند که پس از ۳ کتاب بالایی قرار دارند.

گفتگو با مسئولان و دست‌اندرکاران نشر نو نیز باعث می‌شود که با نام کتاب‌های «انسان خردمند»، مجموعه ۲ جلدی «داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز»، رمان «درک یک پایان» نوشته جولین بارنز با ترجمه حسن کامشاد و «در جست و جوی طبیعت (غریزه زیست‌گرایی)» نوشته ادوارد ویلسون با ترجمه کاوه فیض‌اللهی به عنوان پرفروش‌های بهاری این ناشر روبرو شویم.

انتشارات هیلا هم که بخش مربوط به گروه سنی بزرگسال و آثار تالیفی و ایرانی ادبیات داستانی مجموعه انتشاراتی ققنوس است، برای پرفروش‌های بهاری خود، تنها به ذکر نام رمان «مرداد دیوانه» نوشته محمدحسن شهسواری بسنده می‌کند. این کتاب یکی از عناوین مجموعه «رمان ژانر» است که با هدف احیای ژانرهای فراموش شده رمان فارسی با دبیری شهسواری توسط این ناشر چاپ می‌شوند و در ژانر تریلر نوشته شده است.

مسئولان انتشارات هرمسهم فهرست عناوین پرفروش خود را به این ترتیب معرفی کردند: «کیمیا پرورده حرم مولانا» نوشته غلامرضا خاکی، «سال رویاهای خطرناک» نوشته اسلاوی ژیژک با ترجمه صالح نجفی و رحمان بوذری، «ذهن اخلاقی (چگونه طبیعت فهم خوب و بد را پدید آورد؟)» نوشته مارک هاوزر با ترجمه محمد فرخی یکتا، «بی‌دلیلی باور» نوشته مینو حجت، «روان‌شناسی برای فیلمنامه‌نویسان» نوشته ویلیام ایندیک با ترجمه محمد گذرآبادی و «فلسفه پسین ویتگنشتاین» نوشته اسوالت هنفلینگ با ترجمه مینو حجت.

در پایان این گزارش، مانند گزارش‌های پرفروش‌های فصلی، جدول کتاب‌ها را به ترتیب نام الفبایی ناشرانشان مرور می‌کنیم. در این جدول، به غیر از انتشارات هیلا که یک عنوان پرفروش داشت، نام سه عنوان اول هر ناشر درج شده است.

نام ناشر عناوین پرفروش
آفرینگان ماجرای اربی، غبار اتمی، فلسفه برای نوآموزان
آموت من پیش از تو، پس از تو، خاما
افراز دیالوگ، سیاره آقای سملر، مامورهای اعدام
افق ترانه‌های می‌می‌نی، جودی دمدمی، بی‌بال پریدن، غرور و تعصب، رهش
به‌نگار پیرمرد صدساله‌ای که…، قاتلی که در آرزوی…، زندگی آسان است…
ثالث دختر استالین، حرمسرای قذافی، حسرت نمی‌خوریم
چشمه طریق بسمل شدن، هنر شفاف اندیشیدن، هنر خوب زندگی کردن
روزگار جن‌زدگان، قوی سیاه و سبز، کانادا
روزگار نو کتاب‌ها و سیگارها، روزهای مطالعه، شبگردی‌ها
سایان دایره‌المعارف مصور بدن انسان، دانشنامه‌های جنگ جهانی اول و دوم، زندگی و زمانه رهبر انقلاب،
سوره مهر خاطرات سفیر، دختر شینا، وقتی مهتاب گم شد
فاتحان عباس دست‌طلا، دخترم ناهید، سرباز سال‌های ابری
ققنوس ملت عشق‌، روح گریان من، تسلی‌بخشی‌های فلسفه
کتابسرای تندیس هری پاتر و سنگ جادو، دختر پرتقالی، راز داوینچی
مرکز تصرف عدوانی، چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم، روی ماه خداوند را ببوس
معین آن روزها، زمین سوخته، درخت انجیر معابد
نگاه مجموعه هانریش بل، تاریخ تلخ، ۲۴ ساعت از زندگی یک زن
نشر نو انسان خردمند، داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز۱ و۲، درک یک پایان،
هرمس کیمیا پرورده حرم مولانا، سال رویاهای خطرناک، ذهن اخلاقی
هیلا مرداد دیوانه

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه