با شمارش بیش از ۹۸ درصد آرا اعلام شد

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در اولین سخنان خود پس از اعلام نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، خود را پیروز رقابت انتخاباتی امروز اعلام کرد.

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

به گزارش ۸دی،اردوغان در سخنان خود که از شبکه های مختلف این کشور پخش شد، از مردم ترکیه به خاطر حضور گسترده در انتخابات تقدیر کرد و انتخابات جاری را یک پیروزی دموکراتیک دانست.

وی بیان کرد: نتایج غیررسمی انتخابات مشخص شده و بر اساس نتایج به دست آمده، مردم ترکیه مسئولیت ریاست جمهوری و قوه مجریه را به بنده اعطا کرده است.

وی با اشاره به مشارکت حدود ۹۰ درصدی مردم ترکیه در انتخابات اظهار کرد: مردم با این مشارکت به تمام دنیا درس دموکراسی دادند.

وی حفاظت از صندوق‌های رای و آزادی انتخاب را نشان دهنده نیروی دموکراسی ترکیه دانست و اضافه کرد: تلاش خود را در راستای دستیابی به اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ ترکیه به کار خواهیم بست.

وی ادامه داد: دیگر وقت آن است که تنش و بحث های صورت گرفته در طول دوره انتخابات را پشت سر بگذاریم و بر روی آینده کشور تمرکز کنیم.

اردوغان همچنین گفت: بدون شک قدمی از دستاوردهای اقتصادی و دموکراتیک ترکیه که طی ۱۶ سال مبارزه با محافل قدرت، کودتاچیان و فرصت طلبان سیاسی و اقتصادی به دست آمده، عقب نشینی نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: شهروندان ترکیه که در گذشته به هر دلیلی مورد تبعیض قرار گرفته اند، به عنوان شهروند درجه یک این کشور به بهره مندی از تمام امکانات، از دموکراسی گرفته تا اقتصاد، ادامه خواهند داد.

وی اضافه کرد: از کسانی که مشارکت در انتخابات کشور آنها به ۵۰ درصد هم نمی رسد ولی آن را دموکراتیک می دانند و نتایج انتخابات ما را با حیرت دنبال می کنند، می خواهم این امر را با دقت مطالعه کنند.

رییس جمهوری ترکیه بیان کرد: به توهین و محدود کردن آزادی هیچ شهروند ترکیه به خاطر نحوه پوشش و زندگی و اندیشه آنها را هرگز اجازه نخواهیم داد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که ترکیه را از چنگال قیم مآبان، کودتاچیان، سوءاستفاده گران سیاسی- اقتصادی، دسته های تبهکار خیابانی و گروههای تروریستی آزاد کرده و آن را به یکی از ۱۰ کشور بزرگ جهان تبدیل نکنیم، توقف و استراحتی نخواهیم کرد.

اردوغان همچنین افزود: در راستای پیامی که ملت ترکیه بار دیگر در این انتخابات تایید کردند، به همراه تمام سازمان‌ها و نهادها، تعهد خود به دمکراسی و عزم برای توسعه حقوق و آزادی ها را در آینده با تقویتی بیش از پیش ادامه خواهیم داد.

 انتخابات همزمان ریاست جمهوری با حضور ۶ نامزد و مجلس ترکیه با حضور هشت حزب در روز سوم تیرماه و با مشارکت گسترده نزدیک ۹۰ درصدی مردم ترکیه برگزار شد.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که تاکنون حدود ۹۰ درصد صندوق های رای شمارش شده، رجب طیب اردوغان با کسب حدود ۵۴ درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است.

محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق و نزدیک ترین رقیب اردوغان نیز حدود ۳۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

ائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی نیز در انتخابات پارلمانی بیش از ۵۶ درصد آرا را کسب کرده است.

حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، حزب سعادت و حزب نیک نیز با ائتلاف ملت در انتخابات پارلمانی کشور حدود ۳۳ درصد آرا را کسب کرده اند و حزب دموکراتیک خلق ها نیز ۱۰.۷۵ درصد آرا را به دست آورده است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه