رییس کل دادگستری گیلان:

نقش کمرنگ بخشش و گذشت مردم در پرونده ها مستلزم کار فرهنگی است

رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه مردم سعی کنند از نهاد داوری یا شورای حل اختلافات استفاده کنند، گفت: مردم گیلان متاسفانه در گذشت و بخشش پرونده های قضایی بسیار سخت هستند که این کار مستلزم کارهای فرهنگی است.

نقش کمرنگ بخشش و گذشت مردم در پرونده ها مستلزم کار فرهنگی است

به گزارش خبرنگار هشت دی، احمد سیاوش پور پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن شهید بهشتی دادگستری گیلان با اشاره به اینکه خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم و دستگاه های دولتی هستند، اظهار کرد: مطبوعات و نشریات گیلان از نظر تعامل و تعادل غنی است.

وی با بیان اینکه پس از شهادت شهدای بزرگ ۷ تیر انقلاب پربار تر و مصمم تر در مسیر اصلی خود توسط معمار انقلاب امام خمینی(ره) حرکت کرد، گفت: زمانی که انقلاب پیروز شد دشمنان دچار ترس شدند و قصد تغییر مسیر انقلاب را داشتند اما امام با استقامت و مقاومت، پایداری کردند.

** مظلومیت شهید بهشتی پس از شهادتش نمایان شد

 

رییس کل دادگستری گیلان اولین گام انقلاب اسلامی را قانون اساسی دانست و گفت: شهید بهشتی شخص تاثیر گذاری در این زمینه بودند اما استکبار احساس خطر کرد و تصمیم به ترور این وزنه های سنگین در انقلاب گرفت.

سیاوش پور از شهید بهشتی به عنوان معمار دستگاه قضایی یاد کرد و افزود: حضور اشخاصی مثل شهید بهشتی در جامعه کنونی بسیار مفید است.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه شهید بهشتی اولین رئیس دیوان نظامی کشور بود، بیان کرد: مظلومیت شهید بهشتی پس از شهادتش نمایان شد.

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین کار دستگاه قضایی، مبحث قضاوت و عدالت است، گفت: این رسالتی است که قانون اساسی به قوه قضاییه  داده است.

سیاوش پور بخش نظارت را یک پیوست و حمایت برای اجرای عدالت در جامعه دانست و افزود: مجموعه ای از کار دستگاه قضایی پیشگیری، دستگیری و تعقیب مجرمین است.

رئیس کل دادگستری گیلان از وجود  ۶۱۲هزار پرونده در دادگستری گیلان خبر داد و اذعان کرد: خروجی پرونده ها نیز در همین حدود است و گاهی به علت کمبود نیرو کمتر از این عدد می شود.

وی پرونده های سال ۹۵ را به اصطلاح مسن و پرونده های سال ۹۶ و سال جاری را پرونده های جوان خواند و بیان کرد: خوشبختانه پرونده های مسن اندک هستند که درحال پیگیری آنان هستیم.

 

** کاهش جمعیت کیفری زندان های گیلان

سیاوش پور با اشاره به کاهش جمعیت کیفری زندان ها، اظهار کرد: مجازات ها را باید به سویی برد که حکم ورود به زندان کمتر صادر شود مگر کسانی که امنیت جانی مردم را به خطر می اندازند.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه حدود ۸ هزار نفر زندانی در زندان های گیلان است که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش ورودی داشته است، گفت: سال گذشته تعداد زندانیان ۷۴۰۰ نفر بود که الان حدود ۷هزار و ۹۰۰ نفر می باشند و این در حالی است که ۴۸ درصد از زندانیان ارتباط مستقیم با مواد مخدر دارند.

وی از خبرنگاران خواستار انجام رسالت خود در زمینه خبررسانی درباره معضل بزرگ اعتیاد در جامعه شد و اذعان کرد: اعتیاد یک معضل اجتماعی در جامعه است و متاسفانه گاهی در دستگاه های دولتی شاهد کارمندانی هستیم که گرفتار اعتیاد می شوند.

سیاوش پور با اشاره به حقوق عامه یا بیت المال نظیر جنگل ها یا مراتع افزود: رسانه ها در این زمینه باید خبررسانی کنند چرا که اگر اراده جمعی نباشد این فضای سبز از بین خواهد رفت.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه باید کاری کنیم که ریشه های نزاع ها و اختلافات از بین برود و مردم به سمت تبعیت از قانون و رعایت حقوق یگدیگر سوق داده شوند، گفت: مردم سعی کنند از نهاد داوری یا شورای حل اختلافات استفاده کنند.

 

** نقش کمرنگ بخشش و گذشت مردم در پرونده ها مستلزم کار فرهنگی است

 

وی با اشاره به شورای حل اختلاف که اکنون در همه جا مستقر است و مردم می توانند برای پرونده هایی که جای بخشش دارد به آنجا مراجعه کنند، افزود: مردم گیلان متاسفانه در گذشت و بخشش پرونده های قضایی بسیار سخت هستند که این کار مستلزم کارهای فرهنگی است.

سیاوش پور با بیان اینکه سزاوار نیست با مصاحبه و سروصدا همه را در معرض اتهام قرار بدهیم، بیان کرد: قوه قضاییه باید عدالت و صلابت خود را حفظ کند که در گیلان نیز تاکنون اینطور بوده است.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه شماره ۱۵۸۰ همیشه پاسخگو و آماده گرفتن خبر است، اظهار کرد: با این شماره تاکنون ۲۹ دلالی که در اطراف دادگستری مردم را فریب می دهند شناسایی شده اند.

 

** در هیچ استانی به اندازه گیلان سرکشی به دستگاه قضایی وجود ندارد

 

وی در رابطه با سالم یا ناسالم بودن آب شرب شهر رشت و ورود قوه قضاییه به این موضوع افزود: هرجایی که حقوق عامه باشد بدون شکایت یا گزارش دادستان حق ورود دارد و برای چنین مسئله ای حتما پیگیری هایی انجام می شود.

سیاوش پور با اشاره به شعار نویسی در دیوار ساختمان قدیمی شهرداری بیان کرد: یقینا در این رابطه با اینگونه مسائل تصمیم گیری هایی می شود اما علنی نیست.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه در هیچ استانی به اندازه گیلان سرکشی به دستگاه قضایی وجود ندارد، گفت: بنده شخصا و سرزده، دستگاه قضایی را مورد بازرسی قرار داده و تشویق ها و تنبیه های لازم انجام می شود.

 

تصاویر این خبر را از اینجا بخوانید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه