نوار ساحلی گیلان با همکاری سپاه قدس استان پاک سازی می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از پاکسازی نوار ساحلی گیلان با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تشکلهای مردم نهاد به مناست هفته زمین پاک خبرداد و گفت: همزمان با روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کلیه بانوان سپاه پاسداران گیلان در پاکسازی نوارساحلی ،محیط زیست گیلان را همراهی می کنند.

نوار ساحلی گیلان با همکاری سپاه قدس استان پاک سازی می شود

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی ۸دی نیوز محمدرضا برجی در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته زمین پاک با بیان اینکه اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی راهبرد زیست محیطی است که باید مورد توجه همه دست اندکاران مدیریت کشور قرار گیرد،اظهار کرد: زمانی این شعار قابل تحقق است که براساس توان و ظرفیت تحمل زمین تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید بهره برداری از منابع طبیعی و زمین بیشتر از توان اکولوژی سرزمین باشد،افزود: بهره برداری بیش از توان زمین برخلاف توسعه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه هرگاه در اقتصاد ملاحظات زیست محیطی لحاظ شود اقتصاد پایداری خواهیم داشت،بیان کرد: درتوسعه اقتصادی اگر الزامات زیست محیطی لحاظ نشود در دراز مدت موجب خسارت و اتلاف سرمایه می شود.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظت از محیط زیست وظیفه همگانی است و یک عزم ملی را می طلبد،گفت: مدیریت جهادی مدیریت رها شده و بی نظم نیست

برجی تاکید کرد: مدیریت جهادی این است که ما از زمان ،مکان و فرصت ها حداکثر استفاده را با دقت و سرعت داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به دوره تخریب گذرانده شده در محیط زیست گیلان افزود: سالانه ۹۰ هزار تن کود در گیلان توزیع می‌شود که به همین اندازه و یا بیشتر سم وارد اکوسیستم استان می‌شود و آن را آلوده می‌کند.

برجی با تاکید بر اینکه جنگلهای گیلان به خاطر بهره برداری غیر منطقی و علمی و قطع یکسره درختان به طرز فاجعه آمیزی از بین رفته است،تصریح کرد: سیل های گیلان به دلیل قطع یکسره درختان است.

وی با اشاره به قطع یکسره درختان در حوزه آبخیز بالادست ماسوله ،خاطرنشان کرد: خلاء فرهنگی در حوزه زباله باید با اطلاع رسانی و آموزش در استان حل شود.

وس با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از هزینه هایی که صرف تفکیک زباله می شود با فرهنگ سازی از بین می رودافزود: در تالاب انزلی از انبوه از زباله های مبل و صندلی و اهن و پلاستیگ پیدا می شود یکی از عواملی که موجب خشک شدن تالاب ها این است که انباشته زباله مانند یک لایه عمل می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلاناز پاکسازی نوار ساحلی گیلان با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تشکلهای مردم نهاد خبرداد و افزود: همزمان با روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کلیه بانوان سپاه پاسداران گیلان در پاکسازی نوارساحلی محیط زیست گیلان را همراهی می کنند.

برجی برگزاری همایش ائمه جمعه کل استان،هم اندیشی با وکلای دادگستری حامی محیط زیست،همایش پیاده روی خانواذدگی ،تشکیل کارگروه مدیریت پسماند در استانداری با محوریت پسماندهای کشاورزی ، فتتاح سیستم پایش آنلاین کارخانه سیمان خزر و کارخانه شیر پگاه، بهره‌برداری سیستم تصفیه فاضلاب انسانی و کارخانه فولاد شهر صنعتی رشت را از دیگر برنامه های محیط زیست در هفته زمین پاک عنوان کرد.

۱.۸میلیارد دلار استان گیلان قابلیت اکو توریسم دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست اقتصاد ضعیف و مشکلات اشتغال و بیکاری را در تخریب محیط زیست بسیار موثر عنوان کرد و گفت: ۱.۸میلیارد دلار استان گیلان قابلیت اکو توریسم دارد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از پرندگان ایران به گیلان مهاجرت می کنند تصریح کرد: اگر از ظرفیت های اکو سیستم خزر، نوار ساحلی ،تالاب و جنگلها بهره درست گرفته شود رشد اقتصادی قابل توجهی در گردشگری استان ایجاد می شود

برخی افزود:نظرخواهی از مردم وامضاء طومار درباره  محیط زیست در همه شهرهای گیلان، دیگر برنامه محیط زیست در هفته زمین پاک است.

وی با بیان اینکه استفاده درست از منابع طبیعی، صرفه جویی و پرهیز از اسراف،‌ آموزش تفکیک زباله ازمبدا، فرهنگ تولید زباله کمتر و بازیافت منابع  و مدیریت مصرف از مواردی است که باید که در فرهنگ زیست محیطی رعایت شود گفت:اگر در بخش سوسن چلچراغ گیلان اطلاع رسانی درست شود در بخش اکو توریسم میلیاردهادلار سرمایه تولید می شود.

برجی با اشاره به دلیل تلفات ماهیان کفال در حاشیه ساحلی دریای خزر,دلیل مرگ ومیر این ماهیان را آلودگی به ویروس عنوان کرد و گفت: این نگرانی وجود دارد به دلیل اینکه ویروس جهش پذیر است این ویروس به دیگر ماهیان نیز منتقل شود

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه