تقلبی بودن طلا را تشخیص دهید

تقلبی بودن طلا، آن هم با توجه به قیمت بالای طلا بسیار خطرناک است. فرض کنید که طلا خریداری کرده اید و بعد متوجه تقلبی بودن آن می شوید.

تقلبی بودن طلا را تشخیص دهید

به گزارش ۸دی، تقلبی بودن طلا می تواند یک کابوس جدی باشد. اما گروهی از پژوهشگران موفق شده اند با کمک لیزر مشکل تشخیص تقلبی بودن طلا را حل کنند و بنابراین دیگر نیاز به روش های پیچیده نیست.

درواقع پژوهشگران موفق به ساخت دستگاهی شدند که مجهز به یکی از فناوریهای پیشرفته دنیا در زمینه‌ اندازه‌گیری فوق دقیق بوده و به کمک نفوذ اشعه‌های پرانرژی الکترومغناطیسی در درون نمونه‌های طلای قرار داده شده در داخل آن، اطلاعاتی از درون جسم آنها همچون ساختار و جنس عناصر بکار رفته در آنها را استخراج می‌کند.

در مرحله بعدی نیز در چند ثانیه کوتاه با پردازش و تحلیل این اطلاعات به‌دست‌آمده، نوع و درصد تک‌تک عناصر تشکیل‌دهنده‌ آن نمونه را با دقتی بالا تعیین کرده و در نهایت عیار طلای به‌کار رفته در ساخت آن نمونه را با دقتی در حد هزارم درصد به کاربر ارائه می‌دهد.

اما این دستگاه صرفا مختص سنجش عیار طلا نیست. این دستگاه قابلیت آن را دارد تا به تحلیل و عیارسنجی قطعات ساخته شده از سایر فلزات گران‌بها همچون نقره، پلاتین، پلادیوم و رودیوم پرداخته و عیار دقیق آنها را نیز تعیین کند.

دستگاه های آنالایزر برای اندازه‌گیری خواص شیمیایی و فیزیکی سیالات فرآیندی به کار می‌روند و از لحاظ عملکرد به دودسته online و offline تقسیم می‌شوند.

این دستگاه‌ها عمدتاً به صورت پیوسته کمیت مورد نظر را اندازه‌گیری می‌کنند و اطلاعات حاصله توسط یک ترانس دیوسر به اتاق کنترل برای رؤیت اپراتور انتقال می‌یابد.
به نظر می رسد جواهر سازها نیز دیگر دردسر چندانی ندارند، چرا که فناوری و فرآیندی که آنالایزر بر مبنای آن عیار طلا را تعیین می‌کند؛ مطمئن، سریع و کاملاً غیر مخرب است همچنین علاوه بر طلا، آنا لیزر قابلیت تحلیل و عیارسنجی قطعات ساخته‌ شده از سایز فلزات گران‌بها همچون نقره، پلاتین، پلادیوم و رودیوم را دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه