معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور:

طرح «مجتمع باغ و کارخانه» از سال آینده اجرا می شود/ ۸۰ درصد چای تولید امسال فروخته شده است

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور با بیان اینکه طرح «مجتمع باغ و کارخانه» که در سال آینده اجرا می شود، گفت: با ادغام طرح بوم گردی و گردشگری در این مجتمع میتوان درآمد حاصل از این طرح را در اختیار کشاورزان قرار داد.

طرح «مجتمع باغ و کارخانه» از سال آینده اجرا می شود/ ۸۰ درصد چای تولید امسال فروخته شده است

به گزارش خبرنگار هشت دی، گودرز خرداد پور معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های مطالبه گری تخصصی دانشجویی با عنوان اقتصاد کشاورزی استان گیلان، با بیان اینکه چای یک کالای اساسی در کشور است، اظهار کرد: چای در تمام جوانب و بخش ها یک مکمل در وعده غذایی صبحانه است و میتوان از آن به عنوان یک دمنوش با خواص طبی یاد کرد که در تمام کشور مورد استفاده قرار میگیرد.

وی با اشاره به تولید  ۲۵ هزار تن چای خشک در کشور میزان واردات و صادرات را ۵۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: اگر چای مصرفی داخل کشور تولید نشود، ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات باید هزینه شود.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور با بیان اینکه ۹۳ درصد چای کشور در استان گیلان و حدود ۱۰ درصد آن در مازندران تولید می شود افزود: چای سیاه از نظر استاندارد مورد تایید و چای سالم و طبیعی و عاری از مواد شیمیایی است.

خرداد پور درباره کاهش هزینه ها اشاره کرد: صندوق تخصصی چای در اواخر سال ۹۳ اجرا شد و از این طریق توانستیم به کشاورزان و کارخانه ها تسهیلات و خدمات بدهیم که در این راستا حدود ۹ میلیارد تومان به کارخانجات تسهیلات تعلق گرفت.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور جرقه انحلال سازمان چای را از سال ۶۸ دانست و گفت: کل پروسه تولید، تبدیل و فناوری و بازار زیر نظر وزارت فناوری بود و سپس بخش تولید زیر نظر جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی با اشاره به مقدار چایی که در سال های ۷۲ تا ۸۸ به فروش نرفت، تصریح کرد: سازمان استاندارد، تولید چایی که بیش از ۳ سال از تولیدش بگذرد را غیر قابل استفاده می داند، که بر این اساس چای در طی آن سال ها به فروش نرفت به عنوان چای سنوات تاریخ مصرف گذشته معرفی شد.

خرداد پور با بیان اینکه تعرفه چای ۳۰ درصد می باشد اما به دلیل ایجاد انگیزه برای خریدار فقط عوارض ۴ درصدی را بیان کردند، اظهار کرد: چه در سال های ۸۲ تا ۹۲ که تعرفه داده میشد و چه در این سال ها که بحث تعرفه وارد نمی شود، یک کیلو چای هم در انبار ها باقی نمانده است.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور درباره قیمت چای با توجه به شرایط و کیفیت متفاوت، بیان کرد: چای ایرانی به عنوان چای ممتاز کیلویی ۳۸ تومان است که برای ایجاد انگیزه و درآمد و توان حداقل امرار معاش کشاورز، قیمت می تواند از این بالاتر شود.

 

** افزایش ۲ درصدی قیمت چای در سال جاری

وی با بیان اینکه خرید تضمینی برگ سبز چای توسط دولت در چای درجه ۱، ۴۱ درصد و درجه ۲، ۴۴ درصد می باشد گفت: قیمت برگ سبز چای باید افزایش پیدا کند که امسال با افزایش ۲ درصدی قیمت چای مواجه شدیم.

خرداد پور با اشاره به طرح مجتمع باغ و کارخانه که در سال آینده اجرا می شود و به معنای ایجاد خدمات برای کشاورزان و کارخانه ها است، افزود: با ادغام طرح بوم گردی و گردشگری در این مجتمع میتوان درآمد حاصل از این طرح را در اختیار کشاورزان قرار داد.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که علاوه بر‌ افزایش درآمد چایکاران، سطوح زیر کشت نیز باید افزایش یابد.

خرداد پور اشاره کرد: امسال تا هزار ماشین برداشت تک نفره و دونفره با استفاده از وام های تسهیلات وارد بازار شده است.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور به طرح آبیاری قطره ای که از طریق پژوهشکده چای پیشنهاد شده است خبر داد و بیان کرد: با استفاده از این طرح که در حال اقدام است، میتوان در مصرف آب صرفه جویی کرد و بحران آب را گذراند.

 

** ۸۰ درصد چای  امسال فروخته شده است

وی با بیان اینکه از تولید سال گذشته چیزی نمانده و چای  امسال نیز تا حدود ۸۰ درصد فروخته شده است گفت: در سال جاری تا روز گذشته ۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به کشاورزان پرداخت شده است.

خرداد پور با اشاره به افزایش ۴ درصدی محصول نسبت به سال گذشته تصریح کرد: ارزش ریالی برگ سبز چای ۱۱۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه