روشی جذاب برای تشویق کودکان به کتاب خواندن

به گزارش ۸دی، همه ما دوست داریم که فرزندانمان عاشق کتاب خواندن باشند، ولى آیا هیچ وقت فکر کرده اید که چگونه میتوانیم در این زمینه به آنها کمک کنیم و عادت کتاب خواندن را تبدیل به یک بخش خوشایند از زندگى آنها کنیم؟ وظیفه ما به عنوان پدر و مادر این است که فرزندانمان […]

روشی جذاب برای تشویق کودکان به کتاب خواندن

به گزارش ۸دی، همه ما دوست داریم که فرزندانمان عاشق کتاب خواندن باشند، ولى آیا هیچ وقت فکر کرده اید که چگونه میتوانیم در این زمینه به آنها کمک کنیم و عادت کتاب خواندن را تبدیل به یک بخش خوشایند از زندگى آنها کنیم؟ وظیفه ما به عنوان پدر و مادر این است که فرزندانمان را تشویق کنیم که خواندن را از خانه شروع کنند و چقدر ایده آل است اگر بتوانیم براى اینکار یک فضاى راحت وسوسه انگیز در گوشه دنجى از خانه و یا اتاقشان درست کنیم. شما با درست کردن یک کتابخانه کوچک براى آنها در منزل، به کودکان یاد میدهید که کتاب خواندن فقط مخصوص کتابخانه و مدرسه نیست بلکه یک قسمت مهم از زندگى خانوادگى شماست!

کتابخانه بچه ها فضاى زیادى از منزل شما را اشغال نمیکند، حتى یک گوشه از اتاق فرزندتان میتواند یک فضاى ایده آل براى اینکار باشد. تنها چیزى که به آن نیاز دارید قفسه کتاب، کتاب و ایده است. پیشنهادهاى زیر به شما کمک میکند تا بتوانید فضایى را ایجاد کنید که نه تنها براى خواندن و مطالعه فرزندتان مفید باشد بلکه او را تشویق کند در مورد آنچه که میخواند فکر کند و خلاقیت و قدرت تخیلش را بالا ببرد.

۱ ) مکان مناسب انتخاب کنید
یک فضاى خوشایند و وسوسه انگیز طراحى کنید. حتما یک جای مخصوص براى نشستن کودک در نظر بگیرید و مطمئن باشید که نور این فضا براى خواندن مناسب است.

۲ ) کتابها را در دسترس آنها قرار بدهید
طبقه بندیهاى کتابخانه را به گونه اى قرار دهید که قد فرزندتان به آنها برسد و بدون نیاز به شما، بتواند از آنجا کتاب بردارد. براى اینکه انتخاب کتاب براى آنها راحت باشد، کتابها را به گونه اى در طبقات قرار دهید که بتوانند جلد روى کتاب را ببینند.

۳ )در صورت نیاز، کتابها را ترمیم کنید
اگر کتابهایى که دارید خراب و یا پاره شده اند، از چسب هاى شفاف براى ترمیم کردنشان استفاده کنید.

۴ ) کتابها را تغییر دهید
هر از چند گاهى کتابهاى جدید بخرید و جلوى چشمشان در قفسه هاى کتاب بگذارید تا آنها تشویق شوند که خواندن داستانهاى جدید را هم امتحان کنند!

۵ ) به علاقه فرزندتان در زمینه کتاب توجه کنید
کتابها و مجله هایى را براى فرزندتان تهیه کنید که به موضوعات آنها علاقه دارد و از خواندنشان هیجانزده میشود. شاید در این زمینه بتوانید از معلم و یا مسئول کتابخانه مدرسه کمک بگیرید.

۶ ) کتابها را معاوضه کنید
با پدر و مادرهاى دیگر قرار بگذارید که کتابهاى بچه ها را به یکدیگر قرض دهید. بچه ها میتوانند کتابهاى مورد علاقه شان را به دوستانشان بدهند و کتاب هاى جدیدی از آنها بگیرند.

۷ ) تجربه فرزندانتان را از کتاب خواندن فراتر ببرید
آنها را تشویق کنید در مورد کتابهایى که میخوانند فکر کنند و داستان آن را به زبان خودشان براى شما تعریف کنند. از آنها بخواهید که با استفاده از خلاقیتشان و ابزارهاى مناسبى که در دسترس دارند، شخصیتهاى داستان را دوباره خلق کنند و کاردستى هاى جدید درست کنند.

۸ ) از آنها بخواهید که کتابهاى مخصوص به خودشان را درست کنند
کاغذ، مداد، مداد رنگى و ماژیک در اختیار کودک بگذارید. تشویقش کنید که کتابهایى بنویسد و طراحى کند. قرار دادن کتابهایى که آنها طراحى کردن در کتابخانه منزل، یک حس فوق العاده خوب را به شما منتقل میکند.
مطمئن باشید هم شما و هم فرزندتان از داشتن کتابخانه ای کوچک لذت خواهید برد.

منبع: بانوی کوچک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه