رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

اعمال سهمیه می‌تواند عدالت آموزشی را در کشور زیر سئوال ببرد

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر ضرورت تغییر راهکارهای حمایتی از خانواده‌های ایثارگران و شهدا برای ورود به دانشگاه‌ها تغییر یابد، گفت: اعمال سهمیه در کنکور علاوه بر زیر سئوال بردن عدالت آموزشی، می‌تواند داوطلب سهمیه‌ای را به دلیل تفاوت‌های علمی با سایر داوطلبان متحمل آسیب‌های روحی و روانی کند.

اعمال سهمیه می‌تواند عدالت آموزشی را در کشور زیر سئوال ببرد

به گزارش ۸دی، مسعود شفیعی، به تبعات اعمال سهمیه در آزمون‌های سراسری و غیره… اشاره کرد و افزود: اصولا اعمال سهمیه‌ها برای داوطلبان در آزمون‌های مختلف با هدف قدردانی از زحمات افرادی است که برای دفاع از کشور تلاش کرده و جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین مقوله قدردانی و تشکر از افرادی که برای کشور زحمت کشیده‌اند، امر بسیار پسندیده‌ای است و اصولا حکومت‌ها نیز این امتیازات را برای افراد در نظر می‌گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: اعمال سهمیه کنکور برای داوطلبانی از خانواده‌های ایثارگر، شهدا و رزمندگان ممکن است نتایج درستی به دست ندهد، چرا که کسانی که وارد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌شوند باید از صلاحیت علمی کافی برخوردار باشند تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند. در واقع وقتی تعدادی از امتیازها برای عده‌ای از داوطلبان در نظر گرفته می‌شود، ممکن است این افراد از لحاظ سطح علمی در رتبه پایین‌تری قرار بگیرند. طبیعتا سطح علمی کلاس نیز متفاوت خواهد شد و بهره‌برداری و اثربخشی کافی را نخواهد داشت.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه باید راهکارهای حمایتی از داوطلبان خانواده‌های ایثارگران در دانشگاه‌ها تغییر یابد، تاکید کرد: افرادی که از طریق سهمیه یا به احتمال زیاد با سطح علمی پایین‌تری وارد دانشگاه می‌شوند در طول دوران تحصیل از لحاظ روحی نیز با مشکلات و آسیب‌هایی مواجه خواهند شد، چرا که نمی‌توانند با افرادی سطح علمی بالا رقابت داشته باشند.

دکتر شفیعی خاطرنشان کرد: در اوایل سال‌های دفاع مقدس به منظور حمایت از خانواده‌های ایثارگران از شیوه‌هایی نظیر برگزاری دوره‌های کمک آموزشی استفاده می‌شد تا داوطلبان سطح علمی کافی برای ادامه تحصیل در عرصه‌های بالاتر را کسب کنند، یا نمره‌های قبولی در کلاس‌های درس به دست بیاورند. بنابراین به نظر من اقداماتی از این دست برای خانواده‌های ایثارگران و شهدا انجام بگیرد بسیار مفیدتر خواهد شد.

استاد دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: ما به هیچ عنوان با نفس این عمل که باید از خانواده‌های شهدا و ایثارگران در عرصه‌های مختلف حمایت‌های لازم صورت بگیرد مشکلی نداریم و این یک وظیفه برای حکومت به شمار می‌رود. چرا که باید یادمان باشد اگر این رزمندگان نبودند معلوم نبود چه آینده‌ای برای کشور پیش می‌آمد،‌ اما نحوه این حمایت‌ها و کمک‌ها باید به گونه‌ای باشد که آینده کشور و خود این افراد با مشکل مواجه نشوند واز راهکارهای دیگری غیر از سهمیه برای کسب رتبه‌های قابل قبول داوطلبان ایثارگر در دانشگاه‌های کشور اتخاذ شود.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه برای داوطلبان می‌تواند عدالت آموزشی را در کشور زیر سئوال ببرد، افزود: به نظر من اشکال این امر ممکن است از جایی باشد که یک قانونی مصوب می‌شود و افراد در اجرای آن سر دوراهی قرار می‌گیرند، چرا که وقتی قانونی مصوب و سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شود مخالفانی نیز دارد و ممکن است این استنباط باشد که مخالفان استثناء خاصی برای خانواده‌ها شهدا، ایثارگران و رزمندگان قائل نیستند، ولی اینگونه نیست حرف مخالفان این است که از راهکارهای حمایتی دیگری برای این افراد استفاده شود نه اینکه مخالف زحمات و رشادت‌های آن باشند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه