بی‌برنامگی در طرح تحول سلامت علت کمبود دارو

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی بی‌برنامگی در طرح تحول سلامت را علت کمبود دارو عنوان کرد.

بی‌برنامگی در طرح تحول سلامت علت کمبود دارو

به گزارش ۸دی،فرامرز اختراعی (رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی) از فعالیت ادامه‌دار یک شرکت انحصاری و اختصاصی دارو خبر داد که حوزه فعالیت این شرکت برچسب اصالت دارو و یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت دارو است.

اختراعی گفت: فرصتی به شرکت‌های داروسازی داده شد که برچسب را بر محصولات خود بزنند. البته این برچسب، به تولیدکنندگان انحصاری تعلق می گیرد که سازمان غذا و دارو معرفی کرده است. در واقع انحصاری برای تولید دارو وجود ندارد؛ اما در اعطای برچسب اصالت انحصار وجود دارد.

اختراعی گفت: این برچسب باید به تولیدکنندگان انحصاری تعلق گیرد؛ متاسفانه با یک حرکت نابجا این کار را به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت خصوصی گذاشتند؛ حتی سرور نرم افزار این شرکت در خارج از کشور است که این کار غیرقانونی است.

وی ادامه داد: آنها با انحصاری کردن این کار هزینه سرسام‌آوری را به داروی تولید ملی تحمیل کردند؛ همچنین این مساله برای داروهای وارداتی نیز اتفاق افتاد که موجب افزایش قیمت داروهای وارداتی نیز شده است.

اختراعی تاکید کرد که این کار بسیار غیرمنطقی و غیراصولی است و شواهدی مبنی بر تخلفات همین شرکت انحصاری و اختصاصی در واردات به صورت کم‌نمایی وجود دارد؛ چون فقط این شرکت امکان دستکاری در این نرم افزار را دارد.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در ادامه مدعی شد: این شرکت اختصاصی، سازمان غذا و دارو را حذف کرده و تبدیل به یک سازمان رگولاتوری برای مجوزهای واردات و … شده‌است؛ حتی تخلفاتی در حوزه گمرکی دارند؛ اما امیدواریم که با اتمام قرارداد این شرکت این تخلفات متوقف شود؛ البته انتظار داشتیم که از طرف وزارت بهداشت شکایت و رسیدگی جدی به این مساله انجام شود؛ اما تا امروز حرکتی صورت نگرفته است. کار آنها صدمات جبران ناپذیری به نظام دارویی کشور وارد کرد.

اختراعی در رابطه با مشکلاتی که در حوزه تامین دارو در کشور وجود دارد، بیان داشت: علت بسیاری از مشکلاتی که در حوزه تامین دارو در بازار وجود دارد، کمبود دارو نیست؛ بلکه بی برنامگی در طرح تحول سلامت است. بدون در نظر گرفتن منابع گشاده روی بزرگی کردند که حاصل آن افزایش بدهی بیمه ها و بیمارستان‌ها به زنجیره دارو است.به تناسب در زنجیره دارو حلقه ها را به هم بدهکار کرده است؛ لذا تجارت دارو با بحران مواجه شده است.حلقه‌های پایینی منابع تامین دارو و منابع پایینی نیز منابع خرید دارو را ندارند؛ بنابراین عوارض ناشی از عدم برنامه ریزی در تامین دارو بروز پیدا کرده است.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی تاکید کرد: عوارض ناشی از عدم برنامه‌ریزی طرح تحول سلامت موجب ایجاد بحران در بخش دارویی شده است اما مساله این است که مشکل جدی در رابطه با بازار دارو وجود ندارد. داروهای قلبی و عروقی به مقدار زیادی موجود است و بسیاری از مواد موثره آن در داخل تولید می‌شود و ده‌ها کارخانجات به صورت موازی به تولید این دسته از داروها می‌پردازند، اما چون قیمت دارو متاثر از تغییر نرخ ارز و تغییرات تورمی است که البته طبیعی و متعارف است این مساله باید تغییر کند.

دولت در برابر تغییر نرخ دارو مقاومت می‌کند

او افزود: دولت در برابر تغییر نرخ دارو مقاومت می‌کند، به هر شکل عوارضی که ممکن است به صورت کمبود دارو بروز پیدا کند به وجود می‌آید؛ اما در حال حاضر سعی در حل آن دارند و به نظر نمی‌رسد که مشکل حادی در رابطه با کمبود دارو به وجود آید. برخی از داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش شیطنت‌هایی دارند، چرا که نگران هستند؛ قیمت دارو افزایش پیدا کند و می‌خواهند که دارو را با قیمت بالاتری به مردم بفروشند. اگر دولت در افزایش نرخ برخی از اقلام بخصوص برخی از داروهای عمومی انعطاف نشان بدهند و برعکس برای داروهای عمده‌ای که قیمت رانتی گرفته‌اند (مثل داروهای تحت لیسانس و داروهای مشابهی که در داخل تولید می‌شود و قیمت‌های بسیار بالایی دارند) انعطاف نشان بدهد و قیمت‌های آنها را تعدیل کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

اختراعی گفت: اگر دولت قیمت‌گذاری عادلانه در رابطه با داروها را اجرایی کند قیمت‌ داروها نه تنها افزایش پیدا نمی‌کند بلکه با کاهش مواجه می‌شود.

در هیچ کجای دنیا مصرف دارو به اندازه کشور ما نیست

او درابطه با موجودی صفر داروخانه ها از ایمنوگلوبولین هپاتیت بی بیان داشت: تولید کننده داروهای ضدهپاتیت باسابقه‌ای داریم که به تولید مشغول هستند؛ اما در رابطه با ایمنوگلوبولین هپاتیت بی مخصوص نوزادان که باید بعد از به دنیا آمدن به نوزاد تزریق شود با کمبود مواجه شده‌ایم.

اختراعی گفت: اگر پروتکل‌های درمانی خارج از کشور را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که در هیچ کجای دنیا مصرف دارو به اندازه کشور ما نیست؛ چرا که روش تجویز و اثر آن خوب نیست. وقتی که درهای مملکت را به روی واردات دارو باز کردند گروه کثیری تحت عنوان ویزیتور دارو بوجود آمدند، شغل و کارشان این است که تبلیغات غیرقانونی و خارج از شان نظام جمهوری اسلامی را انجام دهند.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی گفت: این ویزیتورها سفرهای غیرعلمی دارند که در خارج از کشور برای این آقایان ترتیب می‌دهند و موجب می‌شود که تقاضای القایی و تقاضای نابجا در حوزه دارو به وجود بیاید. با توجه به شرایط جاری و با وجود سازمان غذا و دارو ممکن است این مشکلات حل شود.

وی گفت: باید پروتکل‌های درمانی به درستی در کشور تصویب و اجرا شود تا تقاضاهای القایی از بین بروند. بنابراین داروهایی خارج از عرف و بسیار بیشتر از متوسط جهانی وارد کشور می‌شود که منافع سوداگران دارو در کشور را تامین می‌کند و این مساله باید سروسامان بگیرد در این صورت سلامت بیماران نیز بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه