دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:

اگر یک تروریست در ایران اعدام شود هزاران عربده حقوق بشری بلند می شود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با انتقاد از سیاست های دوگانه حقوق بشری در دنیا، گفت: اگر در ایران یک تروریستی را اعدام کنیم هزاران عربده حقوق بشری در دنیا شنیده می‌شود.

اگر یک تروریست در ایران اعدام شود هزاران عربده حقوق بشری بلند می شود

به گزارش ۸دی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در حاشیه دیدار با معاون دادگستری سوئیس و هیأت همراهش،  در رابطه با موضوع جلسه اظهار کرد: در نشست امروز همکاری‌های دو کشور در حوزه حقوق بشر بررسی شد.

لاریجانی گفت: ما گفتگوهای دوجانبه‌ای در حوزه حقوق بشر داریم که در حال حاضر بخشی از گفتگوهای سیاسی بین دو کشور مطرح است، ضمن این‌که مباحث پایه‌ای حقوق بشر و نحوه‌هایی را که ما در عمل با آن روبه‌رو هستیم بررسی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: عمده مذاکرات ما مربوط به همکاری‌های دوجانبه در حوزه قضایی بود که طرف سوئیسی بسیار علاقمند بود، چه در مسائل حقوق بشری و چه مسائل قضایی مثل مسئله مبارزه با جرایم جوانان و نوجوانان، مبارزه با جرایم اینترنتی، نحوه مدیریت زندانها، ادامه زندگی زندانی پس از آزادی و برخورد با جرائم مواد مخدر از جمله مباحثی بود که مورد علاقه طرف مقابل قرار گرفت و تجربیات جمهوری اسلامی در این خصوص بسیار برای طرف سوئیسی جالب بود.

لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی دارای سیستم قضایی مبتنی بر تلقی مدرن و امروزی از قوانین قضایی و کیفری در دنیاست. البته این مسایل برای خیلی از کشورها توضیح داده نشده است.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: تلقی کشورهای غربی این است که سیستم قضایی ایران شبیه برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس است، اما وقتی متوجه می‌شوند در سیستم قضایی ما چه دقت‌ها و پیچیدگی‌های قانونی دارد و نظامات آیین دادرسی ما چه ویژگی‌هایی دارد برای آن‌ها جالب به‌نظر می‌رسد و ما این مسائل را در نشست امروز توضیح دادیم و آن‌ها هم تجربیات خوبی داشتند.

لاریجانی تصریح کرد: البته کشور سوئیس از کانون‌های مختلفی تشکیل شده که تجربیات خاص خود را برای اجرای عدالت دارند و می‌گویند “این‌ها آزمایشگاه‌های اجتماعی ما هستند و بررسی می‌کنیم که کدام موفق‌تر هستند”.

وی ادامه داد: امروز هیأت سوئیس تقاضای بازدید از کانون اصلاح و تربیت را مطرح کردند که تجربه‌ای جالب برای آن‌ها است. سوییسی‌ها چیزی شبیه به این را در کشورشان دارند و ما هم به این تقاضا جواب مثبت دادیم و اعلام کردیم ان‌شاءالله ما همکاری قضایی بین دو کشور را توسعه خواهیم داد.

لاریجانی گفت: لذا این روش مثبتی برای معرفی جمهوری اسلامی و سیستم قضایی ایران است. ضمناً باید اشاره کنم که سیستم قضایی ما امروز در سیبل تهاجم کشورهای غربی است، علی‌رغم اینکه ما مدرنترین سیستم قضایی را در جهان اسلام و منطقه و حتی غرب آسیا داریم، اما بیشترین تهاجمات هم به‌سمت ما می‌شود.

وی تصریح کرد: در این جلسه مطرح کردیم که گفت‌وگویی سازنده با موضوع حقوق بشر در سطح بین المللی دارای سه مانع عمده است؛ مانع اول استاندارد دوگانه است. کشورهای غربی با یک گروه با یک معیار برخورد می‌کنند و با گروه دیگر به‌نوعی دیگر.

لاریجانی ادامه داد: ما امروز مثال زدیم که در یمن، آمریکا، فرانسه و انگلیس همه آمده‎اند با مزدورانی که از جاهای دیگر استخدام کرده‌اند و با پول عربستان، امارات و امثال آن‌ها بزرگترین جنایات بشری را صورت می‌دهند. کودکان و زنان بسیاری کشته می‌شوند، اما آنجا هیچ مسئله حقوق بشری اتفاق نیافتاده است! این در حالی است که اگر در ایران ما یک تروریستی را اعدام کنیم هزاران عربده حقوق بشری در دنیا شنیده می‌شود. خب، این رفتارها همان استاندارد دوگانه است.

وی با بیان اینکه محور دیگر مسئله سیاست‌بازی است گفت: حقوق بشر اگر موضوع سیاست‌بازی شود دیگر حرمت نخواهد داشت و وسیله‌ای مانند تحریم‌ها می‌شود و این موضوع را هم در صحنه بین المللی می‌ببنیم، رژیم صهیونیستی که بزرگترین جنایات را مرتکب شده دارای کمترین مصوبات حقوق بشری است. همچنین علیه عربستان و حتی خود آمریکا که خودش بزرگترین ناقض حقوق بشر است و نیز علیه انگلیس و فرانسه این موضوع وجود دارد، اما علیه ایران که موفق‌ترین کشور در مبارزه با تروریسم است این‌همه قطعنامه وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: سومین مسئله، مسئله تروریسم است. ربط حقوق بشر با تروریسم این است که امروز به اسم مدافعان حقوق بشر یک پوششی برای کارهای تروریستی درست کرده‌اند. این موارد موانعی برای گفت‌وگوی سازنده برای مسئله حقوق بشر است؛ لذا باید این موانع برطرف بشود تا ما بتوانیم درباره حقوق بشر به‌طور جدی صحبت کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه