وزیر خارجه انگلیس: قصد خروج از توافق هسته‌ای را نداریم

وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر اینکه کشورش از برجام خارج نخواهد شد، گفت: اقدامات لازم برای تضمین منافع مورد انتظار ایران از توافق هسته‌ای را انجام می‌دهیم.

وزیر خارجه انگلیس: قصد خروج از توافق هسته‌ای را نداریم

به گزارش ۸دی، بوریس جانسون به نامه‌ تام تاگنهات رییس کمیته امور خارجی مجلس عوام این کشور که از وی درباره برنامه‌ لندن برای تضمین اجرای برجام پس از خروج آمریکا، اقدام اتحادیه اروپا برای اجرای مقررات مسدودکننده برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و اینکه انگلیس چه تضمین‌هایی از ایران برای ادامه پایبندی به تعهداتش پس از خروج از برجام گرفته، پرسیده بود، پاسخ داد.

جانسون در ابتدای نامه خود در پاسخ به سوالات تاگنهات نوشت: همان‌طور که من و وزیر امور خارجه در مجلس عوام تاکید کرده‌ایم، انگلیس قصد خروج از برجام را ندارد. توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ما ضروری است و تا زمانی که ایران به محدودیت‌های تعیین شده در متن توافق پایبند باشد ما نیز به تعهدات‌مان ادامه خواهیم داد. اکنون من به سوالات شما در نامه‌تان پاسخ می‌دهم؛

اقدام برای تضمین ادامه اجرای برجام

ما به همکاری با تمام طرف‌های باقیمانده در برجام برای حفظ آن ادامه می‌دهیم. رهبران سه کشور اروپایی روز هشتم ماه مه این مساله را صراحتا مورد تاکید قرار دادند، همان‌طور که وزیران امور خارجه این سه کشور و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست روز ۱۵ مه خود در بروکسل تاکید کردند و وزیران امور خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست شورای روابط خارجی اروپا نیز روز ۲۸ مه این مساله را مورد تاکید قرار دادند. کمیسیون مشترک طرف‌های باقیمانده در توافق (انگلیس، فرانسه، آلمان، ‌چین، ‌روسیه و ایران) نیز روز ۲۵ ماه می برای گفت‌وگو درباره ادامه اجرای توافق بدون آمریکا دیدار کردند.

ادامه پایبندی ایران به تعهداتش در برجام

همزمان با تشکیل جلسه کمیسیون مشترک، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران کماکان به محدودیت‌های تعیین شده در برجام و تعهداتش پایبند است. پاسخ ایران به خروج آمریکا از این توافق تاکنون حساب شده بوده است. رییس‌جمهور روحانی اعلام کرده که ایران مایل به ماندن در توافق است هر چند وی اعلام کرد که به مقامات انرژی اتمی ایران گفته است که برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی در صورت لزوم آماده باشد.

ما انتظار داریم که ایران به تعهداتش ادامه دهد، در ازا ما نیز به همراه شرکای اروپایی و دیگر متحدان‌مان اقدامات لازم را برای تضمین اینکه ایران از منافع مورد انتظار از رفع تحریم‌ها ذیل این توافق بهره‌مند می‌شود، به کار خواهیم گرفت.

ما ایران را ترغیب کرده و همچنان از این کشور می‌خواهیم تا در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از توافق خویشتندار باشد، ایران باید به تعهداتش بر اساس این توافق عمل و به طور کامل و به موقع با درخواست‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

رایزنی‌ها با آمریکا درباره برجام

ما پس از سخنرانی روز ۱۲ ژانویه رییس‌جمهور ترامپ و تصمیم او در روز هشت مه برای خروج از برجام گفت‌وگوهای سختی را با آمریکا داشته‌ایم. موضع ما تغییر نکرده است؛ برجام نتیجه موفقیت‌آمیز ۱۳ سال دیپلماسی بی‌وقفه است و ما می‌دانیم که شروع مذاکرات جدید با ایران درباره تمامی رفتارهای منطقه‌ای‌اش در این چارچوب زمانی معقول بعید به نظر می‌آید.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود روز ۲۱ مه اذعان کرد که ما رویکرد متفاوتی داریم و لندن قصد دارد به اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد. ما و متحدان اروپایی‌مان همچنان این توافق را برای امنیت مشترک‌مان مهم می‌دانیم و بنابراین برای تضمین ادامه اجرای آن مصمم هستیم. ما با طرف‌های باقیمانده در توافق برای رسیدن به این هدف همکاری می‌کنیم. ما از آمریکا خواسته‌ایم دستاوردهایی که توافق هسته‌ای با ایران تاکنون حاصل کرده را حفظ و از اقداماتی که موجب شود طرف‌های باقیمانده نتوانند به تعهدات‌شان عمل کنند، پرهیز کند.

مقررات مسدودکننده اتحادیه اروپا

همان‌طور که شما گفته‌اید پس از دیدار رهبران اتحادیه اروپا در روز ۱۶ مه، از کمیسیون اروپا خواسته شد برای ارتقای مقررات مسدودکننده اتحادیه اروپا دست به اقدام بزند.

مقررات مسدودکننده اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید. این مقررات از کشورهای عضو، افراد حقوقی در اتحادیه اروپا و دیگر افراد در این اتحادیه می‌خواهد تا با تحریم‌های آمریکا که تاثیرات فرا مرزی دارند، همکاری نکنند. اجرای این مقررات وظیفه کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و می‌تواند جریمه‌هایی را برای کسانی که علیرغم وجود این مقررات با تحریم‌های آمریکا همکاری می‌کنند به همراه داشته باشد.

کمیسیون فرآیند ارتقای این مقررات را به گونه‌ای که شامل تحریم‌های آمریکا با تاثیرات فرا مرزی که قرار است پس از خروج این کشور از برجام مجددا اعمال شوند، آغاز کرده است. این بخشی از یک بسته گسترده‌تر اتحادیه اروپاست که قصد دارد برای حمایت از برجام انجام دهد. ما می‌دانیم که این اقدام می‌تواند تاثیری روی تجارت داشته باشد. ما در سطح ملی و اتحادیه اروپا تلاش خواهیم کرد تا تضمین کنیم که تجارت و بازرگانی شفافیت و راهنمایی لازم در این زمینه را دریافت کند.

سیاست تحریم‌های اتحادیه اروپا

انگلیس پس از برگزیت در برجام باقی خواهد ماند و از این رو به همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا برای تضمین ادامه شروط برجام که ایران را ترغیب به همکاری می‌کند، شامل رفع هدفمند تحریم‌ها ادامه خواهد داد. ما انتظار داریم که رژیم تحریم‌های کنونی اتحادیه اروپا علیه ایران شامل آنهایی که تحت رژیم تحریم‌های هسته‌ای ایران ادامه دارند، همچنان اعمال شود. این مساله تضمین خواهد کرد که انگلیس کماکان به تعهداتش در برجام عمل خواهد کرد.

گفت‌وگوها با فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا

همان‌طور که در بالا اشاره شد انگلیس و متحدان اروپایی‌مان توافق هسته‌ای با ایران را برای امنیت مشترک‌مان ضروری می‌داند و به همین دلیل به طور جدی متعهد به تضمین ادامه اجرای آن است. برای این منظور ما ارتباطات نزدیکی با شرکای اروپایی‌مان داریم و رایزنی‌های متعددی را با آنها در سطح رسمی و وزیران علاوه بر گفت‌وگوهایی که در بالا به آن اشاره شد، انجام داده‌ایم.

ما به همکاری با فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و دیگران شامل ایران برای تضمین ادامه اجرای برجام و رسیدگی به مسائل دیگر شامل برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

به طور قطع خروج آمریکا تاثیراتی عملی بر اجرای برجام خواهد داشت و ما با شرکایمان در حال بررسی گزینه‌هایی برای مدیریت این مساله هستیم.

ما همچنان بر ادامه حمایت خود از نظارت و راستی آزمایی ضروری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کنیم. در واقع نماینده ما در آژانس روز چهارم ژوئن ادامه پایبندی‌مان به برجام را مورد تاکید قرار داد و بودجه داوطلبانه انگلیس برای کمک به فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را اعلام کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه