چطور بفهمیم که محصولی واقعا ارگانیک است؟

اصطلاحات “ارگانیک” و “طبیعی” همه جا در صنعت زیبایی به چشم می‌خورند. ولی معنی آنها چیست؟

چطور بفهمیم که محصولی واقعا ارگانیک است؟

به گزارش هشت دی،  خرید محصولات زیبایی ارگانیک، با ادعاهای بسیاری که در مورد ارگانیک و طبیعی بودن و داشتن منشا طبیعی وجود دارد، می‌تواند طاقت فرسا باشد و منجر به سردرگمی شود.

جورج که مامور ارشد تایید محصولات ارگانیک استرالیا (ACO) است می‌گوید: برای مصرف کنندگان تشخیص اینکه آیا شامپوی به اصطلاح ارگانیکی که پیدا کرده‌اند واقعا ارگانیک است یا مواد تشکیل دهنده‌ی نارگیلی واقعا طبیعی هستند، بسیار دشوار است.
او می‌گوید: در صنعت، برچسب‌های دروغین زیادی وجود دارند که گاهی اوقات مصرف کنندگان برای فهم آنها به مدرک دکترا نیاز دارند. ترزا که مدیر شرکت ارگانیک KORA (ومادر مدل استرالیایی Miranda kerr) است، می‌گوید: بین “ارگانیک” و “ارگانیک تایید شده” تفاوت زیادی وجود دارد.

یک محصول بدون گواهی و تاییدیه شاید شامل یک یا دو ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی ارگانیک و طبیعی باشد ولی بقیه‌ی ترکیباتش ممکن است شیمیایی یا مصنوعی باشند.
تایید رسمی توسط یک هیئت قانونی تضمین میکند که آن محصول تا ۹۵ درصد دارای مواد تشکیل دهنده‌ی ارگانیک تایید شده است و بقیه‌ی مواد هم طبیعی هستند.
جورج توصیه می‌کند که روی محصولات بدنبال آرمهای اصل و واقعی مانند ACO یا Ecocert که مربوط به هیئت‌های رسمی و قانونی هستند باشید.

ترزا می‌گوید: اگر در همه جای آرم کلماتی مانند “شامل”و یا “مواد تشکیل دهنده” وجود دارد، به احتمال زیاد توسط یک مرجع درست و قانونی تایید نشده است. شاید برخی از مواد تشکیل دهنده‌اش تایید شده باشند ولی بقیه ممکن است از هر منبع دیگری بدست آمده باشند.

جورج می‌گوید: تایید توسط سازمانی که او در آنجا کار می‌کند یک فرایند سخت و بسیار دقیق است. در ACOما بررسی می‌کنیم که حداقل ۹۵ درصد از مواد تشکیل دهنده ارگانیک تایید شده، استفاده شده باشد و تحقیق می‌کنیم که مواد به اصطلاح طبیعی، با توجه به مقررات استاندارد تولید شده باشند.

آنسوی نام تجاری
اکثر برندهای ارگانیک تایید شده، صرفا بخاطر علاقه و اشتیاق شخصی بوجود آمده‌اند، مانند Harmony Harvestکه یک خط تولید محصولات مراقبت از پوست و موی ارگانیک تایید شده است.
“امی ناکامورا” که یک انرژی تراپیست اهل ژاپن است، پس از یک مبارزه‌ی مادام العمر با حساسیت‌های شیمیایی، این خط تولید را تاسیس کرد. او می‌گوید: اگر من غذاهای بیهوده یا شیمیایی بخورم، بدنم آنها را پس می‌زند و بیمار می‌شوم. همین موضوع در مورد لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست هم صادق است. بدن می‌داند که چه چیزی برایش خوب است و من می‌خواهم آن را با مردم به اشتراک بگذارم.
ناکامورا وقتی در سال ۱۹۹۷ از ژاپن نقل مکان کرد، با جنگل تاسمانی آشنا شد و خط تولیدش را بر اساس گیاهان درمانی تاسیس کرد. او می‌گوید: من همه چیز را مانند دارو میدیدم. اوکالیپتوس، عسل، درخت چای، سبزیجات خام، رازیانه و بسیاری از گیاهان دیگر. پوست، هرچیزی که رویش قرار دهیم را مصرف می‌کند. بنابراین باید از محصولات ارگانیک استفاده کنیم.
ترزا می‌گوید: تا ۷۰ درصد از چیزی که شما روی پوستتان قرار می‌دهید، جذب جریان خونتان می‌شود. شعار ما این است: اگر چیزی را نمی‌خورید آن را روی پوستتان قرار ندهید.
جینی دالاس، گیاه شناس چینی و موسس محصولات مراقبت از پوست Air spaمی‌گوید: ویژگی خاک به دانه و سپس به پوست ما منتقل می‌شود. اگر خاک و دانه، بطور ارگانیک خالص نباشند، تاثیر مورد نظر را روی پوست نخواهند داشت. بهمین دلیل است که ما نمی‌توانیم به تولید یک سری از محصولات ارگانیک تایید نشده، فکر کنیم. این موضوع با آموزش‌ها و باورهای من سازگاری ندارد.

هیئت های رسمی و قانونی
در حالی که چندین هیئت رسمی و قانونی در سراسر جهان وجود دارند، ACOو Ecocertاز شناخته شده ترین و قابل اعتماد ترین آنها هستند.
Ecocertیک هیئت تایید فرانسوی است که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است و در لوازم آرایشی تخصص دارد.
ACOیک هیئت رسمی تایید محصولات ارگانیک استرالیا است که در بازارهای جهانی مورد احترام است و مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی را تایید می‌کند.

نکاتی عالی برای استفاده از محصولات ارگانیک
حواستان به تاریخ مصرف باشد
فقدان مواد نگهدارنده‌ى مصنوعی به این معناست که این محصولات ماندگاری کوتاهتری دارند. این محصولات را دور از آفتاب و رطوبت نگه دارید.

قبل از استفاده، آنها را تکان دهید
چون آن‌ها از امولسیون‌های مصنوعی استفاده نمی‌کنند، بعضی از مواد ممکن است ته نشین شوند. پس برای فعال کردن مواد تشکیل دهنده، آنها را تکان دهید.

بیش از حد از آنها استفاده نکنید
شامپوهای ارگانیک ممکن است به اندازه‌ی شامپوهای غیر ارگانیک،کف نکنند ولی با اینحال مفیدند. نرم کننده‌های ارگانیک هم سرشار از روغن‌های ضروری هستند، بنابراین بیش از حد از آنها استفاده نکنید. مخصوصا بر روی ریشه‌ی موها.

منبع: مجله سلامت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه