رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران:

پای دلالان به خرید تضمینی گندم باز شد/خروج گندم تولیدی از چرخه آرد و نان

یک مقام مسئول گفت: گندم تولیدی کشاورزان با نرخ ۱۲۰۰ تومان به صورت نقدی به دلالان فروخته می‌شود، این امر موجب شده تا گندم تولیدی از چرخه آرد و نان خارج شود.

به گزارش هشت دی، علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران، با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت کنونی خرید تضمینی گندم گفت: ثبات نرخ خرید گندم، نقض خرید تضمینی محصولات کشاورزی و نابسامانی بازار نهاده های دامی موجب شد که بسیاری از دلالان، واسطه ها، مرغداران  به خرید گندم روی بیاورند که با این وجود بازار دلالی این محصول حسابی داغ شده است.

وی افزود: طبق اعلام سخنگوی دولت، کشاورزان تا پایان آبان ماه سال گذشته مطالبات خود را به طور کامل دریافت نکرده اند؛ بنابراین با یک حساب سرانگشتی در می یابند که پولی که امروز دریافت می‌کنند، بهتر از نسیه ای است که طی چند ماهه می‌گیرند، به همین خاطر اقدام به فروش گندم با نرخ ۱۲۰۰ تومان به دلالان و مرغداران به صورت نقدی می کنند.

ایمانی ادامه داد:  تمایل کشاورزان نسبت به فروش گندم به صورت نقدی به دامداران و مرغداران  موجب شد تا گندم از چرخه آرد و نان خارج و به سمت خوراک دام و طیور رود .

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران از کاهش میزان خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: اگر آمار خرید تضمینی گندم  را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم، در می یابیم که میزان گندم تحویلی به دولت توسط کشاورزان کاهش یافته است، چراکه با وجود خرید نقدی گندم با نرخ ۱۲۰۰ تومان توسط دلالان و مرغداران و تمایل کشاورزان، خرید گندم از چرخه دولتی خارج و به سمت مصارف خوراک دام و طیور رفته است که این امر نگرانی هایی برای آینده خودکفایی گندم در بر دارد.

به گفته وی؛ با توجه به افزایش قیمت تمامی اقلام به جز محصولات کشاورزی از جمله گندم، انتظار می رود که دولت تجدید نظری در قیمت گندم داشته باشد، چرا که هنوز گندم تولیدی برخی از استان ها برداشت نشده است.

ایمانی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه خرید گندم توسط دلالان و مرغداران تهدیدی برای تولید داخل و خودکفایی گندم در سال های آتی به شمار می رود، از مسئولان ذی ربط تقاضا داریم که تجدید نظری در نرخ خرید تضمینی گندم داشته باشد تا در سال های آتی با کاهش تولید گندم در کشور روبرو نشویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه