سردار سلیمانی در حرم امام حسین(ع)+تصاویر

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از پروژه بلندسازی گنبد حرم امام حسین (ع) دیدن کرد.

سردار سلیمانی در حرم امام حسین(ع)+تصاویر

به گزارش ۸دی، در جریان این دیدار که همزمان از دو پروژه‌ی لاغرسازی ستون‌های اطراف حرم امام حسین (ع) و آماده‌سازی ترفیع گنبد این حرم صورت گرفت، حسن پلارک ـ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ و مهاجری ـ مدیر پروژه ـ گزارشی از روند پیشرفت این طرح ارائه کردند.

بنا به روایت اسناد تاریخی و شواهد موجود، گنبدی که اکنون بر فراز قبر مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) قرار دارد و ستون‌های اطراف ضریح مطهر که گنبد روی آن‌ها واقع شده، در دوران حکومت جلایران و در قرن هشتم هجری ساخته شده است و بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، هرچند که در دوره‌های بعد تزئینات آن کامل‌تر شده است.

ستاد بازسازی عتبات عالیات پیش‌تر اعلام کرده بود؛ بیش از یک و نیم قرن (سال ۱۲۷۳ شمسی) از آخرین بازسازی این گنبد می‌گذرد و آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی و گلوله باران و به توپ بستن حرم مطهر توسط حکومت دیکتانوری صدام در سال ۱۹۹۱ میلادی (۱۳۷۰ شمسی) به این گنبد وارد شده که بازسازی، تعمیر و ترفیع آن را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

گنبد کنونی حرم امام‌حسین (ع)، دومین گنبد این بنا است. گنبد نخست که در عامه به قبه حسینی مشهور است، زیر گنبد دوم محفوظ مانده است. گنبد کنونی حرم از نظر تاریخی و فرهنگی، یک میراث ارزشمند و هنر ایرانی و اسلامی مربوط به عصر صفویه به شمار می‌آید، بر همین اساس طرح ترفیع گنبد جدید به‌گونه‌ای تعریف شده که سازه‌ی قدیمی تخریب نشود و گنبد جدید روی آن نصب خواهد شد. به این ترتیب حرم سیدالشهدا (ع)، تنها حرم اعتاب مقدسه است که همزمان دارای ۳ گنبد خواهد بود.

ارتفاع گنبد در دست ساخت امام‌حسین (ع)، ۲۱ و نیم متر و قطر آن حدود ۱۷ متر است. به همین خاطر ارتفاع سومین گنبد نسبت به گنبد کنونی، حدود ۷ متر و قطر آن نیز یک ونیم برابر بیشتر خواهد شد.

برای ساخت گنبد جدید به ۲۴ هزار خشت طلا نیاز است. این خشت‌ها از طریق نذورات مردمی تامین خواهد شد.

با توجه به این‌که با نصب گنبد جدید فشار وارده به ستون‌ها ۲۰۰ تن افزایش می‌یابد، در فاز نخست اجرای این پروژه ‌باید ستون‌های اطراف ضریح مطهر تقویت و به منظور افزایش فضای تردد زائران در اطراف ضریح، حجم ستون‌ها نیز باید کاهش می‌یافت. در گذشته فاصله این ستون‌ها یک متر و ۷۰ سانتی‌متر بود که پس از لاغرسازی این فضا به چهار متر و ۳۰ سانتی‌متر گسترش یافته است.

مراحل ساخت گنبد جدید حرم مطهر سیدالشهدا (ع) که بیش از ۷ متر از گنبد کنونی بلندتر خواهد بود، با پشتیبانی مالی خیرینی از سراسر کشور و با همت متخصصان ستاد بازسازی عتبات کرمان در حال اجراست.

به گفته مهاجری ـ مجری پروژه ترفیع گنبد و تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع) ـ، ساخت این گنبد و نصب آن تا پایان سال ۹۸ انجام خواهد شد.

منبع: برنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه