رییس کل دادگستری تهران: ثلاث در بیمارستان اعتراف کرد

رییس کل دادگستری استان تهران درباره پرونده محمد ثلاث توضیحاتی ارائه کرد.

رییس کل دادگستری تهران: ثلاث در بیمارستان اعتراف کرد

به گزارش ۸دی، غلامحسین اسماعیلی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با ابهامات اجرای حکم قصاص محمد ثلاث اظهار کرد: همانگونه که استحضار دارید در روز گذشته شاهد اجرای حکم قصاص قاتل شهدای نیروی انتظامی در خیابان پاسداران بودیم. جو سازی سنگین رسانه‌ای با همراهی برخی از فتنه گران داخلی که دارای محکومیت قضایی هستند با ادعای دفاع از حقوق بشر به جای حمایت از خانواده داغدیده شهدا تلاش کردند جای شهید و جلاد را عوض کنند.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: برخی افراد که ادعای حقوقدانی داشتند با گفت‌وگو با رسانه‌های ضد انقلاب و در فضای مجازی اذهان عمومی را نسبت به اجرای حکم مشوش کردند.

وی گفت: جنایت خیابان پاسداران در تهران، در پایتخت، در خیابان و در حضور جمع کثیری از شهروندان اتفاق افتاد و در شب و بیابان نبود که شناسایی آن برای ضابطین سخت باشد و در اسرع وقت مورد شناسایی قرار گرفت.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: اتوبوس محکوم‌علیه موسوم به اتوبوس مرگ، در روزهای قبل از حادثه در محل پارک بوده و به نحوی به پاتوق و محل تجمع جمعی از افراد قرار گرفته بود. محمد ثلات بر اساس ادعاها با سبق تصمیم و نیت مجرمانه اتومبیل را روشن کرده و عامدا و عالما به افراد حمله کرده و سه نفر از مامورین انتظامی را مورد حمله قرار داده است.

اسماعیلی عنوان کرد: به محض اطلاع دادسرا، بازپرس به بیمارستان مراجعه و از متهم تحقیق کرده است و متهم به صراحت به سبق تصمیم اعتراف و اقرار کرده است و همچنین به شهادت رساندن جمعی از مامورین و مصدومیت تعدادی دیگر نیز در همان بیمارستان اقرار و اعتراف کرده است که علی‌رغم ثبت و ضبط این موارد، فیلمبرداری توسط دوربین‌ها در بیمارستان نیز به صورت صریح موجود است. هم در دادسرا و هم در دادگاه این فرد مکرر به جرم خود اقرار و اعتراف کرده است، همچنین صحنه جرم با حضور مقام قضایی و مامورین توسط متهم بازسازی شده و متهم در فرآیند بازسازی ضمن تبیین جزئیات، نحوه اقدام را بار دیگر اقرار و اعتراف کرده است که این مراحل نیز فیلمبرداری و مستندسازی شده است.

رییس کل دادگستری استان تهران نکته قابل توجه دیگر در خصوص محمد ثلات را مربوط به جلسات رسیدگی دادگاه دانست و گفت: جلسات رسیدگی دادگاه با رعایت تمامی موازین به صورت علنی و با حضور خبرنگاران و مشارکت بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان برگزار شده است که فیلم کامل به صورت ضبط شده موجود است و متهم در آن جلسه نیز صراحتا به جرم خود اعتراف کرده است. شهود نیز در جمع هیات قضایی شعبه به انجام عمل مجرمانه توسط شخص گواهی و شهادت دادند.

وی با بیان اینکه در مرحله بدوی برای متهم، وکیل تسخیری تعیین شد، عنوان کرد: بعد از جلسه اول مشارالیه شخصا وکیل تعیینی انتخاب کرد. وکیل جدید از دادگاه برای مطالعه استمهال کرد و یک هفته به او وقت مطالعه داده شد. جلسه بعدی با حضور وکیل تعیینی برگزار شد و بعد از صدور رای، وکیل فرجام‌خواهی کرد و پرونده به دیوان رفت و سپس رای دادگاه کیفری یک در دیوان تایید شد.

اسماعیلی افزود: همچنین برای متهم پرونده شخصیت تشکیل شد و اوضاع و احوال فرد به سلامت روحی و روانی او دلالت داشت اما از باب احتیاط برای بررسی تعادل روحی و روانی به پزشکی قانونی معرفی شد و سلامت روحی و روانی او مورد تایید پزشکی قانونی قرار گرفت. خانم وکیلی که این روزها با ادعای وکالت از محکوم‌ علیه، داد بی‌گناهی سر داده است اصلا در مراحل دادسرا، دادگاه، فرجام‌خواهی و قطعیت فرجام‌خواهی وکالت نداشته و اصلا پرونده را مطالعه نکرده است و از جزئیات اطلاع ندارد بلکه پس از قطعیت حکم از متهم وکالت‌نامه اخذ کرده و از دیوان تقاضای اعاده دادرسی کرده است که دیوان این تقاضا را بررسی کرده و قرار رد اعاده دادرسی صادر شده است.

رییس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه حکم صادره قبل از ماه مبارک رمضان قطعی شده بود، اظهار کرد: با انجام فرآیند قانونی، اجرای حکم مصادف با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان شد که بنابر روند همیشگی و به احترام این ماه عزیز و با امید بهره‌مندی از برکات این ماه، اجرای حکم به بعد از عید سعید فطر موکول شد و در نهایت روز دوشنبه بعد از تمام تشریفات قانونی برای اجرای حکم اقدام شد.

وی افزود: امروز کسانی که به اجرای حکم خدشه وارد می‌کنند هیچ اطلاعی از محتوای پرونده ندارند و به جای حمایت از امنیت مردم و خانواده‌های داغ دیده در این حادثه، فضاسازی‌های دروغی علیه مجموعه قضایی به راه انداخته‌اند که لازم دانستم بر اساس مدارک مستند توضیحات لازم را منعکس کنم.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه