هشت دی گزارش می دهد:

سیل رودسر؛ زنگ خطری برای حفظ حریم رودخانه ها و جنگل ها در شمال کشور/ خدمت رسانی سپاه و نیروهای دولتی به مردم حادثه دیده + تصاویر

با برداشت بیش از حد منابع زیرزمینی در کشور خطر رانش زمین بیش از پیش محیط زیست و جان و مال مردم را تهدید می کند.

سیل رودسر؛ زنگ خطری برای حفظ حریم رودخانه ها و جنگل ها در شمال کشور/ خدمت رسانی سپاه و نیروهای دولتی به مردم حادثه دیده + تصاویر

به گزارش ۸دی، سیل و طغیان رودخانه در روستای کاکرود اشکور رحیم آباد شهرستان رودسر صحنه های دلخراشی را رقم زد و جان ۴ نفر را گرفت این خبری بود که در هیاهوی جام جهانی روسیه و پیروزی پر شعف و شیرین ایران برابر مراکش مخصوصا در رسانه های مرکزی کمتر به آن پرداخته شد.

در پی بارش شدید باران و وقوع سیل در منطقه اشکور رحیم آباد شهرستان رودسر در استان گیلان بیش از ۲۰۰ متر راه ارتباطی و ۷۰ روستای بالادست تخریب و به دنبال آن سه دستگاه منزل مسکونی ویران و ۴ نفر نیز مفقود شدند که تاکنون جسد یک نفر از مفقودین کشف شده و اثری از دیگر قربانیان نیست.

به گفته علی وارسته، فرماندار رودسر، پس از اطلاع از وقوع حادثه تیم های واکنش سریع جمعیت هلال احمر شهرستان های رودسر، املش، لنگرود و لاهیجان در محل حادثه مستقر شدند.

 

 

** سیل رودسر؛ زنگ خطری برای حفظ حریم رودخانه ها و جنگل ها

در بسیاری از موارد تجاوز به حریم رودخانه ها باعث شده با بارش هایی متوسط هم سیل رخ دهد که این زنگ خطر را برای حفظ حریم رودخانه ها و جنگل ها آن هم در شمال کشور روشن می کند و باعث خسارت های جانی و مالی می شود.

اما مساله مهم تر رانش زمین در این منطقه بود، براساس وقوع سیل در محل روستای کاکرود در مسیر راه فرعی رحیم آباد به لشکان، حدود ۲۰۰ متر از راه فرعی مذکور دچار رانش شد.

فرشایش و تغییرات آب و هوایی معمولاً باعث تغییر آهسته ی دشت ها و کوهسارها می شوند. رانش زمین زمانی صورت می گیرد که توده ای عظیم از خاک و سنگ به سرعت از دامنه ی تپه جدا شود و هرچیزی را در سرراهش در هم بکوبد. نکته مهم این است که با برداشت بیش از حد منابع زیرزمینی در کشور خطر رانش زمین بیش از پیش محیط زیست و جان و مال مردم را تهدید می کند، رانش زمین می تواند حتی یک شهر و روستا را به طور کامل نابود کند و باید دقت بیشتری برای حفظ محیط زیست کشور کرد.

 

 

** از انتشار اخبار غیرموثق خودداری کنیم

نکته بعدی دروغ پراکنی و اخبار نامعتبر برخی از رسانه ها در فضای مجازی بود، به صورتی که تصاویر سیل های گذشته را به سیل اخیر نسبت می دادند.

در این میان یک کانال معلوم الحال که در دروغ پراکنی شهره خاص و عام است تصاویری از سیل مناطقی از استان تهران، لرستان و خراسان رضوی منتشر کرده است که ربطی به سیل رودسر ندارد همچنین تصویری به عنوان قبرستان اشکور منتشر شد که متعلق به سیل گذشته رامسر است.

اما نکته مثبت این حادثه حضور سپاه و کمک به سیل زدگان بود و باز هم ثابت کرد خدمات سپاه به مردم از سر وظیفه است و حتی زمانی که بیشتر مردم ایران سرگرم جام جهانی هستند و حتی بسیاری از وقوع سیل با خبر نشده اند سپاه باز هم به میدان می آید و به مردم کمک می کند در این راستا ماشین آلات قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سدپلرود) برای کمک به سیل زدگان اشکور رودسر عازم شدند.

خدمت رسانی سپاه در آواربرداری

 

در رابطه با خدمات رسانی به سیل زدگان نیز مهدی علیزاده رئیس آبفار رودسر در گفتگویی گفت: از ساعات ابتدایی تشکیل ستاد بحران در منطقه حاضر شدیم و تاکنون سه ماموریت را به انجام رسانده ایم. طرح فوریتی برای انتقال آب روستای کاکرود، استقرار تانکر آب شرب سیار برای مصدومان، نیروهای امدادی و مردم و توزیع ۵۰۰ پاکت آب بسته بندی از جمله این اقدامات بوده است و برنامه ریزی کردیم ۱۰۰۰ بسته آب آشامیدنی دیگر نیز بسته بندی شود.

وی افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته اکیپی از کارشناسان مجموعه آبفار برای مرتفع کردن مشکل آب شرب ۴ روستای بالادستی کاکرود با هماهنگی امداد هوایی به منطقه اعزام خواهند شد.

 

وضعیت لوله کشی روستای کلایه پهلو

 

سیل جمعه ۲۵ خردادماه به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان تاکنون آسیب‌های بسیار زیادی به تأسیسات زیربنایی و زیرساخت‌های منطقه وارد کرده است به طوری‌ که برآورد اولیه آن حدود ۲۰۰ میلیارد ریال رقم زده می‌شود و ۴ نفر مفقود شدند.

به طور یقین برای پیشگری از این نوع حوادث باید تا جایی که می توان عوامل پیشگیری نظیر، برداشت معمول از ذخایر زمینی آب، حفظ حریم رودخانه ها، جنگل ها و کوه ها را انجام داده و محیط زیست بکر گیلان را به نسل های بعدی هدیه داد و از حوادث جانی و مالی در امان ماند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه