رویکرد سایبری پنتاگون تهاجمی‌تر می‌شود

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که «پنتاگون جنگجویان سایبری خود را در حالت تهاجمی قرار داده که خطر درگیری را افزایش می‌دهد.»

رویکرد سایبری پنتاگون تهاجمی‌تر می‌شود

به گزارش ۸دی، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم دیوید سنگر نوشت: وزارت دفاع آمریکا به ستاد فرماندهی سایبری این کشور اجازه داده است برای دفاع از کشور در برابر حملات سایبری، رویکرد تهاجمی تری در پیش بگیرد. تغییر رویکرد دولت آمریکا در زمینه مقابله با حملات سایبری، خطر بروز مناقشه بین این کشور و حکومت هایی را که برای به راه انداختن حملات سایبری هکرها به خدمت می گیرند، افزایش خواهد داد.

این گزارش مدعی است: فرماندهی سایبری آمریکا تا کنون رویکرد تدافعی داشته و تلاش کرده است تا از وارد شدن هکرها به شبکه های رایانه ای کشور پیشگیری کند و فقط در موارد خاصی در این زمینه رویکرد تهاجمی داشته که از جمله موارد آن ایجاد اختلال در فعالیت های آنلاین داعش و عوامل آن در خلال چند سال گذشته بوده است.

نیویورک تایمز ادامه داد: از چندی پیش وزارت دفاع آمریکا زمینه را برای حمله سایبری به شبکه های رایانه ای کشورهای دیگر فراهم آورده است تا جنگ افزارهای سایبری دشمنان آمریکا را قبل از اینکه علیه این کشور به کار گرفته شوند، از فعالیت بازدارد. به گفته مقامات پیشین و کنونی آمریکا تغییر رویکرد سایبری این کشور پیش از اعلام آن از سوی وزارت دفاع، در کاخ سفید مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. تردیدی وجود ندارد که ترامپ در این زمینه اختیارات بیشتری به فرماندهان نظامی واگذار کرده است.

سنگر نوشت: معلوم نیست که آیا دولت آمریکا پیامدهای مخاطره آمیز این اقدام خود را سنجیده است یا خیر چون ممکن است رویکرد تهاجمی واشنگتن در زمینه نبردهای سایبری، این کشور را در مقابل دیگر قدرت های جهان از جمله روسیه، چین و کره شمالی قرار دهد که پیش از این حملات گسترده سایبری به راه انداخته اند. مساله بحث برانگیز دیگر این است که برای به راه انداختن حمله سایبری علیه یک کشور متخاصم، به ورود غیر مجاز و پنهانی به شبکه یک کشور دوست و متحد، مثل آلمان نیاز است و همین مساله باعث شد تا دولت اوباما از این کار خودداری کرد.

این روزنامه افزود: در بیانیه‌ای که در این زمینه از سوی پنتاگون منتشر شده علت تغییر رویکرد این وزارتخانه در عرصه حملات سایبری، پی بردن به توانمندی، نقاط ضعف و اهداف دشمنان و مقابله با حملات آن ها در همان منشاء و سرچشمه حملات است.

بر اساس این گزارش، سند دیگری که در سال۲۰۱۷ از سوی پنتاگون منتشر شده است به جنبه های قانونی و حقوقی مربوط به حمله با موشک های هسته ای در سکوهای پرتاب آنها با بهره گیری از حملات سایبری اشاه شده است بدون اینکه نیازی به بمباران سکوهای پرتاب این گونه موشک ها باشد.

این سند دو ماه پس از انتشار مقاله ای در این روزنامه صورت گرفت که در آن توانمندی تازه آمریکا برای حمله به موشک های کره شمالی از طریق سایبری و الکترونیک تشریح شده بود.

نیویورک تایمز نوشت:‌ در سندی که پنتاگون درباره رویکردی سایبری جدید این وزارتخانه منتشر کرده است از آماده بودن یکصد و سی و سه تیم عملیات سایبری پس از سال ها برنامه ریزی برای این نوع از توانمندی، اشاره شده است اما بیشتر این تیم ها به دفاع از شبکه های رایانه ای وزارت دفاع سرگرم هستند. حملات سایبری آمریکا بسیار اندک بوده است چون به راه انداختن این گونه حملات بسیار وقتگیر است و صدور فرمان حملات گسترده سایبری، فقط در حوزه اختیارات رئیس جمهوری قرار دارد. اختیارات رئیس جمهور آمریکا در زمینه به راه انداختن جنگ سایبری، مشابه اختیارات وی در زمینه صدور فرمان حملات هسته ای است.

سنگر ادامه داد: ساختار سنتی حاکم بر کاخ سفید در زمینه نظارت بر عملیات تدافعی و تهاجمی سایبری با منصوب شدن جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ مورد بازنگری جدی قرار گرفته است و بولتون توانسته است توماس بوسرت وزیر امنیت ملی را که دسترسی مستقیم به ترامپ داشت، از کابینه کنار بگذارد.

این روزنامه افزود: دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تهدیدهای سایبری را عمده ترین تهدید علیه این کشور ارزیابی کرده اند در حالیکه برای سالیان متمادی حملات تروریستی عمده ترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا محسوب می شد. فرماندهی سایبری آمریکا در سال ۲۰۰۸ در پی حمله سایبری عظیم روسیه و رخنه به شبکه سری وزارت دفاع آمریکا تشکیل شد. این حمله باعث شد تا برنامه های متعددی که در زمینه مسایل سایبری وجود داشت در یکدیگر ادغام و فرماندهی سایبری تشکیل شود.

نیویورک تایمز نوشت: اکنون فرماندهی سایبری آمریکا را ژنرال پل ناکاسون بر عهده دارد. وی در سال های اولیه تشکیل ستاد فرماندهی سایبری در ردیف افسران این ستاد بود و نقش مهمی در نخستین طرح های طبقه بندی شده سایبری یعنی” نیترو زئوس” داشته است که از جمله اهداف آن از کار انداختن سامانه های دفاع ضد هوایی، سامانه های مخابراتی و شبکه های برق رسانی ایران در صورت درگیری بود.

این روزنامه آمریکایی افزود: برای به راه انداختن چنین حمله ای، آمریکا می باید به گونه گسترده به شبکه برق رسانی ایران و حتی ستاد فرماندهی سپاه پاسداران رخنه می کرد و برای اجرای این طرح به صدها نفر از نیروهای نظامی و غیر نظامی نیاز بود. این طرح هرگز از مرحله طرح به مرحله اجرا نرسید و توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ از بروز مناقشه بین دو طرف پیشگیری کرد. اما اکنون که ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج شده است، این طرح های بایگانی شده به گفته چندین مقام مختلف، از قفسه هایی که در آن ها خاک می خوردند بیرون آورده شده اند.

بر اساس این گزارش، ژنرال ناکاسون در مراسم گرفتن رای اعتماد از کنگره بدون تشریح جزئیات گفت که در زمینه جنگ سایبری، رویکرد به مراتب تهاجمی تری در پیش گرفته خواهد شد.

این گزارش نوشت: در پیش گرفتن رویکرد تهاجمی در عرصه حملات سایبری تهدید علیه زیرساخت های آمریکا از جمله بانک ها، بازهای مالی، شبکه های مخابراتی و سدها را به میزان چشمگیری افزایش می دهد اما ترامپ به علت بیگانه بودن با دنیای رایانه و پیشینه حرفه ای خود که هنوز هم از رایانه استفاده نمی کند، توجه چندانی به این تهدید نشان نمی دهد.

سنگر در پایان نوشت: خطر عمده در این زمینه تبدیل شدن اینترنت به میدان نبرد “همه علیه همه” است چون نه فقط کشورها به شبکه های دشمنان خود رخنه می کنند یعنی کاری که آمریکا، روسیه ، چین، کره شمالی و ایران در سطوح مختلف از پیچیدگی، انجام داده اند بلکه درگیر شدن کشورها در حملات و ضد حمله های سایبری به فعالیت روزمره تبدیل شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه