مدیریت آب و همکاری کشاورزان مانع بروز تنش آبی در گیلان شد

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان اعلام کرد : در سالجاری زراعی مدیریت کارشناسی منابع آبی و همکاری و هماهنگی کشاورزان شالیکار مانع بروز تنش آبی در استان شد .

مدیریت آب و همکاری کشاورزان مانع بروز تنش آبی در گیلان شد

به گزارش ۸دی، کاظم لطفی اظهار کرد : پیش از آغاز فصل زراعی شرکت آب منطقه ای گیلان به عنوان متولی منابع آب استان اقدام به برنامه ریزی برای مدیریت آب کشاورزی نمود که در این خصوص با توجه به تاکید استاندار گیلان به عنوان رییس شورای حفاظت از منابع آب استان طی چند نشست با حضور اعضای شورا و فرمانداران توصیه ها و تصمیمات لازم برای مدیریت اب کشاورزی استان انجام گرفت.

وی افزود : با هدف نیل به اهداف حدود یک هزار کیلومتر از انهار کشاورزی استان لایروبی شد که در نوع خود بی سابقه است و برای استفاده از ظرفیت اب موجود در آببندانهای استان نیز تدابیری اتخاذ شد،۴۱۸ ایستگاه پمپاژ استان در مسیر بهره برداری قرار گرفت ،که ظرفیت بهره برداری از محل این ایستگاهها ۱۱۰ میلیون متر مکعب و از محل بازچرخانی آب و آورد رودخانه ها حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب بر آورد می شود .

لطفی گفت : همچنین ۲۱۸ حلقه چاه عمیق در اختیار این شرکت نیز در سال زراعی جاری بطور کامل راه اندازی و وارد مدار است .
وی افزود : علاوه بر موارد یاد شده در طول فصل زراعی جاری حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب کشاورزی برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق اندوخته سد سفیدرود تامین و رها شده است.

لطفی ادامه داد: با همکاری و همدلی کشاورزان ، تاکنون فصل آبیاری و زراعی موفقی را پشت سر گذرانده ایم و انتظار داریم شالیکاران، تقویم زراعی خود را با تقویم آب گذاری شرکت آب منطقه ای تنظیم کرده و به راهکارهای مصرف بهینه توجه کنند.

براساس آخرین گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان، تاکنون در بیش از ۸۰ درصد شالیزارهای گیلان وجین صورت گرفته است.
آب ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفید رود و آب ۵۸ هزار هکتار دیگر شالیزارها از رودخانه ها ، چاه ها و آب بندان ها تامین می شود.
هر سال در استان گیلان، ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید تولید می شود .

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه