«ایوان دوکه مارکز» به ریاست جمهوری کلمبیا انتخاب شد

نامزد حزب راستگرای کلمبیا روز یکشنبه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید.

«ایوان دوکه مارکز» به ریاست جمهوری کلمبیا انتخاب شد

به گزارش هشت دی،به نقل از رویترز، مردم کلمبیا روز یکشنبه برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق های رأی رفتند.

با شمارش قطعی ۹۸.۲ درصد از صندوقهای رأی، «ایوان دوکه مارکز» نامزد راست گرا در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا با کسب ۵۳.۹ درصد آراء و چیرگی بر رقیب چپ گرای خود به نام «گوستاوو پترو» (با ۴۱.۸ درصد آراء) به عنوان نامزد پیروز این انتخابات معرفی شد.

در دور اول انتخابات نیز ایوان دوکه مارکز، نامزد راست‌ گرا با کسب بیش از ۳۹ درصد آراء، پیشتاز این انتخابات در کلمبیا شد و گوستاوو پترو از حزب چپ‌ گرای «جنبش مترقی» هم با ۲۵ درصد آراء به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور راه یافت.

ایوان دوکه مارکز عضو حزب راست میانه و از حامیان «الوارو اوریبه» رئیس جمهوری پیشین کلمبیا (۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰) است.

دوکه بنیانگذار این حزب است که شعار تغییر در معاهده صلح با شورشیان فارک را سر می‌دهد. دوکه مارکز و هم حزبی‌های او توافق با گروه فارک را سهل و ملایم توصیف می‌ کنند. از سوی دیگر، پیروزی وی به مثابه قوت قلبی برای سرمایه گذاران خواهد بود.

در مقابل، رقیب او یعنی گوستاوو پترو چریک سابق «جنبش نوزدهم آوریل» با شعار نخبه‌گرایی وارد عرصه انتخابات شد. فراهم آوردن زندگی بهتر و مسکن برای فقرا و همچنین بی نیاز کردن کلمبیا- چهارمین اقتصاد آمریکای لاتین- از سوخت فسیلی از وعده‌های مهم انتخاباتی وی بود.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه