دشمن طبیعی آفت شب پره شمشاد در گلستان شناسایی شد

کارشناس حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که دشمن طبیعی آفت شب پره درختان شمشاد در شهرستان بندرگز واقع در غرب استان شناسایی و نمونه آن برای بررسی علمی بیشتر به تهران ارسال شد.

دشمن طبیعی آفت شب پره شمشاد در گلستان شناسایی شد

به گزارش هشت دی،فریدون فریدی شنبه شب  اظهار کرد: این دشمن طبیعی گونه ای از مگس با نام علمی Compsilura concinnata از خانواده Tachinidae است که پارازیتوئید شفیره های شب پره شمشاد با نام علمی Cydalima perspectalis می باشد.
وی در توضیح این موفقیت علمی گفت: کارشناسان اداره کل منابع طبیعی گلستان طی بازدید‌های مستمر از توده‌های آلوده درختان شمشاد دشمن طبیعی این آفت را که یک گونه مگس می‌باشد، از روی شفیره‌های شب‌پره جمع‌آوری و برای بررسی علمی تحویل موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور دادند.
وی اظهار کرد: با بررسی‌ علمی صورت گرفته مگس عامل پارازیتوئید شفیره‌های شب‌پره شمشاد شناسایی و هم اکنون کار در دست کارشناسی بیشتر است تا بتوان به روش طبیعی و ارگانیک آفت شب پره شمشاد را از بین برد.
به گفته وی ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان در منطقه چشمه بلبل شهرستان بندرگز قرار دارد.
وی با بیان اینکه شب پره شمشاد یکی از آفت های سرسخت و بسیار خسارت زا برای گونه شمشاد در شمال کشور به شمار می رود، گفت: آفت شب پره پنج مرحله در طول یک سال زاد و ولد دارد و پس از حمله به درخت موجب خوردن برگ و پوسته می شود.
این در حالیست که زاد و ولد آفت در سایر درختان یک سال طول می کشد.
کارشناس حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: آفت شب‌پره شمشاد برای نخستین بار خرداد سال ۱۳۹۵ از منطقه چالوس و نوشهر در استان مازندران گزارش شد و طی دو سال اخیر موجب خسارت زیادی بر روی درختان شمشاد گردیده است.
فریدی در خصوص وضعیت درختان شمشاد استان گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون کنترل آفت شب پره در درختان شمشاد به روشهای بیولوژیکی انجام شده است.
شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد ولی تا ارتفاع حدود یکهزار و ۲۰۰ متری در مناطق مختلف جنگلی استانهای گیلان، مازندران و گلستان می روید.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه