قیمت واقعی سکه تمام بهار آزادی چقدر است؟

این روزها بازار سکه داغ داغ است و هر روز به طرز وحشتناکی به قیمت آن افزوده می شود. خیلی از کارشناسان معتقدند که قیمت های جدید سکه دارای حباب است. از جمله این کارشناسان محمد کشتی آرای رئیس کمیته تخصصی طلا و جواهر می باشد که معتقد است هر سکه تمام بهار آزادی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد. پرسش این است که قیمت واقعی سکه تمام بهار آزادی هم اکنون چقدر است؟

قیمت واقعی سکه تمام بهار آزادی چقدر است؟

به گزارش ۸دی، قیمت واقعی سکه تمام بهار آزادی چقدر است؟این روزها بازار سکه داغ داغ است و هر روز به طرز وحشتناکی به قیمت آن افزوده می شود. خیلی از کارشناسان معتقدند که قیمت های جدید سکه دارای حباب است. از جمله این کارشناسان محمد کشتی آرای رئیس کمیته تخصصی طلا و جواهر می باشد که معتقد است هر سکه تمام بهار آزادی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد. پرسش این است که قیمت واقعی سکه تمام بهار آزادی هم اکنون چقدر است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها بازار خرید سکه داغ داغ است و همین هجوم برای خرید سکه باعث شده است تا قیمت سکه به طرز وحشتناکی افزایش یابد. در حالی که قیمت سکه تمام بهار آزادی در روز شنبه مورخه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ حدود دو میلیون و ۱۹۴ هزار تومان بود در روز گذشته مورخه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ به دو میلیون و ۴۱۴ هزار تومان رسید. یعنی در عرض چهار روز قیمت سکه تمام بهار آزادی ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود با صدا و سیما، این افزایش قیمت سکه را ناشی از عوامل روانی دانسته و عنوان نموده است که این موضوع می تواند به تدریج برطرف شود.

محمد کشتی آرای رئیس کمیته تخصصی طلا و جواهر نیز معتقد است که قیمت کنونی سکه دارای حباب می باشد. وی طی مصاحبه ای در مورخه ۲۱ خرداد ۹۷، در زمینه دلایل افزایش قیمت سکه گفت: افزایش میزان تقاضای بازار و همچنین نوسانات قیمت دلار مهمترین عامل افزایش قیمت سکه و طلا هستند. وی ادامه داد: قیمت طلا در بازار حباب ندارد اما قیمت هر سکه تمام بهار آزادی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد.

حالا پرسش این است که قیمت واقعی سکه تمام بهار آزادی چقدر است؟

محاسبه قیمت سکه یک فرمول مشخص دارد. برای محاسبه قیمت واقعی سکه در ابتدا هر انس طلا را در نرخ دلار ضرب می کنیم. سپس از آنجایی که هر انس طلا ۳۱.۱ گرم می باشد، بنابراین عدد به دست آمده را بر ۳۱.۱ گرم تقسیم می کنیم. در مرحله بعد و با توجه به اینکه وزن هر سکه مطابق با استاندارد بانک مرکزی ۸.۱۳۳ گرم می باشد و همچنین با توجه به اینکه مابه التفاوت طلای ۲۴ و ۱۸ عیار حدود ۰.۹ می باشد، عدد به دست آمده را در ۸.۱۳۳ و سپس در ۰.۹ ضرب می کنیم. در مرحله آخر و برای به دست آوردن قیمت واقعی سکه، عدد به دست آمده را با حق ضرب هر سکه که توسط بانک مرکزی اعلام شده است و مبلغ ۳۰ هزار تومان می باشد، جمع می کنیم.

حالا محاسبات را آغاز می کنیم. هم اکنون هر انس طلا در بازارهای جهانی حدود ۱۲۹۶ دلار می باشد. بنابراین با در نظر گرفتن نرخ دلار رسمی (۴۲۲۷ تومان) قیمت واقعی هر سکه تمام بهار آزادی، یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۳۴۷ تومان می باشد. با توجه به قیمت به دست آمده، قیمت سکه با نرخ دلار رسمی حدود یک میلیون تومان حباب دارد.

حال اگر نرخ دلار غیررسمی (حدود ۷ هزار تومان) را در نظر بگیریم قیمت واقعی سکه، دو میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۸۷ تومان می شود. یعنی با نرخ دلار غیررسمی نیز، قیمت سکه دارای حبابی حدود ۲۴۹ هزار تومان می باشد.

منبع: تابناک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه