سفیر مرگ یا فرشته نجات؟

“ریتالین” دوپینگ شب امتحانی‌ها /”اعتیاد” در کمین دانشجویان

با فرارسیدن فصل امتحانات مصرف قرص “ریتالین” که به قرص شب امتحان معروف شده هم بین دانشجویان و دانش آموزان افزایش پیدا کرده است.

“ریتالین” دوپینگ شب امتحانی‌ها /”اعتیاد” در کمین دانشجویان

به گزارش ۸دی، اسمش را “قرص شب امتحان” گذاشته اند؛ آنهایی که در طول یک ترم به فکر پایان کار نبودند، حالا در فصل امتحانات در تکاپو برای راه چاره ای هستند تا غول امتحانات را بشکنند و دست به کارهای عجیبی هم برای رسیدن به این کار می زنند، به قول خودشان چه چیزی بهتر از همین ریتالینی که اسمش را “قرص شب امتحان” گذاشته اند.

می گویند “یکی از این قرص را که بخورید راحت تا ۲۴ ساعت می توانید درس بخوانید”، واقعا هم این قرص های جادویی این کار را می کند، چشم هایشان تا صبح باز می ماند و موتور حافظه شان به کار می افتد و می توانند تمام شب را بیدار بمانند!

اما باسواد شدن به چه قیمتی، شاید همه این افرادی که به قول خودشان این قرص را فقط برای بیدار ماندن در شب امتحانات مصرف می کنند نمی دانند که ریتالین اعتیاد آور است؛ ریتالین از خانواده آمفتامین ها (مثل اکستازی) است که به شدت اعتیادآور و ترکشان بسیار پیچیده و تقریبا ناممکن است.

۴۸ ساعت بیداری با مصرف ریتالین!

مریم یک دانشجوی ارشد حسابداری درباره مصرف این قرص ها بین دانشجویان می گوید: دانشجوهای شب امتحانی که مجبورند شب را تا صبح بیدار بمانند برای اینکه تمرکز داشته باشند و بتوانند امتحانات را موفقیت طی کنند از این قرص های شب امتحانی مصرف می کند.

وی ادامه داد: قرص ریتالین بهترین گزینه بچه هاست که با مصرف یکی از این قرص ها راحت تا صبح می توانند بیدار بمانند، حتی دوستانم که مصرف کرده اند برخی تا ۴۸ ساعت هم نخوابیده اند و می گویند معجزه می کند!

وقتی میپرسم خودت تا حالا استفاده کرده ای یا نه خیلی قاطعانه جواب می دهد که “نه اصلا! چندبار دوستانم به من هم پیشنهاد داده اند، اما عوارضش را شنیده ام به هیچ وجه حاضر به مصرف نیستم.”

ریتالین، ورقی ۵۰ هزار تومان!

محمد، دانشجوی سال آخر دکتری مهندسی برق است،  برای سومین ترم است که به سراغ “ریتالین” می رود و می گوید: برای بعضی از امتحانات باید تا صبح بیدار بمانیم تا نمره خوبی بگیریم، چایی و کافیین ها هم که جواب نمی دهد، اولین بار یکسال پیش بود که دوستانم به من ریتالین را پیشنهاد دادند.

وی قیمت هر ورق از این قرص های جادویی را ۵۰ هزار تومان عنوان می کند و می گوید که خوردن این قرص باعث می شود تا تمرکزش بالا برود و به راحتی چندین فصل را بخواند.

این دانشجو ادامه می دهد: البته بعد از تمام شدن اثرات قرص حالت سرگیجه  و تهوع هم معمولا دارم، اما گذراست و فکر نمی کنم اعتیادآور باشد، چون فروشنده ای که از آن قرص ها را می خریم گفته این قرص ها اصلی اند و اعتیادآور نیستند!

افزایش ۵۰درصدی مصرف ریتالین در ایام امتحانات

وضعیت آنجایی وخیم تر می شود که دانش آموزان دبیرستانی هم به جرگه مصرف کنندگان ریتالین اضافه شده اند، چنانچه ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم اخیرا نسبت به مصرف قرص ریتالین از سوی دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات هشدار داد.

وی با اشاره به مصرف ریتالین از سوی برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان امتحانات گفت: در ایام امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و طبق بررسی‌ها حدود ۵ درصد از دانشجویان و۴.۵ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می‌کنند این در حالیست که این دارو عوارض جدی دارد و منجر به استفراغ، اسهال و در برخی موارد مرگ می‌شود.

ا

استفاده از ریتالین توجیه علمی ندارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: استفاده از قرص های ریتالین فاقد توجیه علمی است.

دکتر قباد محمدی افزود: ریتالین جز دسته ای از داروهای آمفتامینی است که با مهار و جذب دوپامین باعث تحریک پذیری سیستم عصب مرکزی است همین باعث ایجاد عوارض می شود.

وی بیخوابی، بی اشتهایی ، تهوع، کاهش وزن، کابوس شبانه، گیجی، تغییر ضربان قلب که اکثرا افزایشی اما گاهی کاهش است را از جمله عوارض استفاده از این قرص دانست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاهگفت: برخی فکر می کند تنها با مصرف این قرص در دوره امتحانات امکان ترک آن وجود دارد در حالی که ترک مصرف ریتالین به مراتب سخت تر از سایر مواد مخدر است زیرا با استفاده از یک قرص بعد از ۱۰ روز آن یک قرص دیگر جواب نمی دهد و با رخ دادن پدیده تحمل باید دو قرص مصرف شود تا همان هیجان به وی داده شود.

وی افزود: اسم اصلی ریتالین، متیل فنیدات است از همان ابتدای ساخته شدن، دانشجویان آمریکا و کانادا و استرالیا شروع به استفاده از آن کردند تا مدتی نخوابند و تمرکز و هوشیاری خود را افزایش دهند اما در کشور ما چند سالی است استفاده از آن به ویژه در شب امتحان شایع شده است.

دکتر محمدی گفت: دانشجویانی که در طول سال درس نمی خوانند و شب امتحان می خواهند جبران کنند به استفاده از این قرص می پردازند در حالی که مغز نیاز به فرصتی چند ساعته در قالب استراحت برای پردازش اطلاعات دارد اما دانشجویان با بیدار ماندن در کل شب زمان پردازش اطلاعات را به مغز نمی دهند در نتیجه از این افزایش هوشیاری محدود، نمی تواند استفاده کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاهخاطرنشان کرد: اگرچه قرص های ریتالین به مصرف کننده هوشیاری موقت می دهد اما چند ساعتی برای پردازش نیاز به زمان دارد که با توجه به بیدار ماندن در کل شب، استفاده از آن توجیه علمی ندارد.

به گزارش مرصاد، عدم اطلاع از عوارض مصرف ریتالین در بین دانشجویان و دانش آموزان مهمترین دلیل روی آوردن آنها به مصرف این قرص هاست که باز هم جای خالی فرهنگسازی در این حوزه به چشم می خورد.

منبع: مرصادنیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه