سرکوب شدید فعالان زن در عربستان/مقام‎های سعودی دستور برخورد با فعالان حقوق بشر را داده‎اند

پایگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی نوشته است که فعالان زن سعودی طی روزهای اخیر سرکوب شدیدی شده و به زندان انتقال داده شده‎اند.

سرکوب شدید فعالان زن در عربستان/مقام‎های سعودی دستور برخورد با فعالان حقوق بشر را داده‎اند

به گزارش هشت دی،پایگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی به نقل از گروه‎های حقوق بشری نوشته است که مقامات سعودی دو زن دیگر از فعالان حقوق بشر را طی سه روز گذشته بازداشت کرده‎اند.

بنابر این گزارش، گروه ناظر حقوق بشر عربستان که در انگلیس مستقر است، می‎گوید: مایا الظهرانی روز شنبه به دلیل گذاشتن پستی در رسانه‌های اجتماعی بازداشت شد. این پست مبنی بر حمایت از نواف عبدالعزیز الجراوی همکار فعالش بود که در روز یکشنبه نیرو‌های امنیتی به منزلش حمله کرده و او را دستگیر کردند.

الجراوی در پستی گفته بود چرا من باید به عنوان دشمن دولت و فردی که امنیت را به خطر می‌اندازد قلمداد شوم؟

گروه ناظر بشر حقوق بشر عربستان در مورد بازداشت این دو زن گفته که روند بازداشت فعالان ادامه دارد.

این گروه در گزارش خود آورده است که ما باور داریم مسئولان سعودی تمایل به سرکوب فعالان دارند و از آن حمایت می‌کنند؛ مسئولان سعودی علنا خواستار سکوت و سرکوب صدا‌ها و اقدامات مخالف عقاید خود هستند؛ آن‌ها از تاثیر این صدا‌ها بر روی جامعه شان واهمه دارند.

ماه گذشته دولت عربستان اعلام کرد که تعدای از فعالان رابطه‌ای مشکوک با نیرو‌های غربی داشته و از جمله این روابط می‌توان به حمایت مالی آن‌ها توسط آنچه دشمنان خارجی خواند، اشاره کرد.

پیش از این ۸ تن از ۱۷ فعال بازداشتی که ۵ نفر آن‌ها زن هستند به صورت موقت تا پیش از تکمیل مراحل بازجویی‏‎شان آزاد شده بودند.

علیرغم این که هیچ کدام از آن هابه صورت رسمی متهم نشده‎اند اما حق هیچ گونه ارتباط را با خانواده‎هایشان و یا وکیل خود ندارند.

الجزیره می‎نویسد: الجراوی، روزنامه نگار سعودی حمایت خود را از زنان بازداشت شده اعلام کرده و سیستم عربستان را مورد انتقاد قرار داد.

یحیی اسیری، مسئول گروه ناظر حقوق بشر عربستان در انگلیس به الجزیره گفت که فعالان به دلیل ارتباطشان با رسانه‌های بین المللی و سازمان‌های حقوق بشری بازداشت شده‎اند.

وی ادامه داد: دولت سعودی حمایت از حقوق افراد بازداشت شده را خیانت قلمداد می‎کند.

منبع: میزان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه