سهم گروه ۵+۱ از مبادلات تجاری ایران چقدر است؟

در ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، آمریکا از برجام خارج خواهد شد و تحریم های کشورش علیه ایران در مدت ۹۰ روز و ۱۸۰ روز باز خواهد گشت. همین موضوع باعث شد تا نگرانی ها برای برهم خوردن توافق برجام و بازگشت تحریم های کشورهای ۵+۱ علیه کشورمان افزایش یابد. سهم این ۶ کشور از حجم مبادلات تجاری ایران چقدر است و خروج این ۶ کشور از برجام چقدر می تواند بر حجم مبادلات تجاری ایران تاثیرگذار باشد؟

سهم گروه ۵+۱ از مبادلات تجاری ایران چقدر است؟

به گزارش ۸دی، در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بلاخره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدیدات خود مبنی بر خروج کشورش از برجام را عملی کرد و کشورش را از این توافق خارج کرد. وی بعد از خروج از این توافق اعلام کرد که تحریم های کشورش علیه ایران در مدت ۹۰ روز و ۱۸۰ روز باز خواهند گشت.

خروج آمریکا از برجام باعث شد تا نگرانی ها از برهم خوردن توافق برجام توسط ۵ کشور اروپایی باقی مانده در این توافق و بازگشت تحریم های این کشورها علیه ایران و قطع شدن روابط تجاری افزایش یابد. هر چند که این کشورها با خروج آمریکا از برجام اعلام کردند که همچنان به این توافق پایبند خواهند ماند اما پرسشی که مطرح می شود این است که سهم این ۶ کشور از حجم مبادلات تجاری ایران چقدر است و خروج این ۶ کشور از برجام چقدر می تواند بر حجم مبادلات تجاری ایران تاثیرگذار باشد؟ برای پاسخ به این پرسش مبادلات تجاری این ۶ کشور با ایران را در دو ماهه نخست سال جاری مورد بررسی قرار داده ایم.

مطابق با گزارش های گمرک جمهوری اسلامی ایران، در دو ماهه نخست سال جاری ارزش کل صادرات و واردات ایران به ترتیب ۶ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار و ۶ میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار بوده است.

در این مدت ارزش مجموع صادرات ایران به شش کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان حدود یک میلیارد و ۵۱۱ میلیون دلار بوده است. شایان ذکر است که صادرات ما به کشور چین در این مدت یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار بوده است.

با توجه به آمار فوق، سهم این پنج کشور از صادرات ایران، در دو ماهه نخست سال جاری ۲۴ درصد بوده است که اگر صادرات ایران به کشور چین را در نظر نگیریم این سهم به ۱.۵ درصد تنزل خواهد یافت.

همچنین ارزش مجموع واردات ایران از این شش کشور در دو ماهه نخست سال ۹۷، حدود ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار بوده است. باز هم بخش اعظمی از این میزان واردات یعنی حدود یک میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار متعلق به کشور چین می باشد. با توجه به ارزش کالاهای وارد شده از این شش کشور می توان گفت سهم واردات کشورمان از این کشورها در دو ماهه نخست سال ۹۷ حدود ۳۴ درصد بوده است که اگر واردات کشور چین را کنار بگذاریم این سهم به ۱۲ درصد تنزل خواهد یافت.

بنابراین از مجموع ۱۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار مبادلات تجاری ایران در دو ماهه نخست سال جاری، سهم این شش کشور ۲۹ درصد بوده است که باز هم اگر سهم چین را در نظر نگیریم، سهم پنج کشور باقی مانده به ۷ درصد تنزل خواهد یافت.

منبع: تابناک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه