موافقت اصولی ۴۲۲ پرونده بوم گردی در گیلان صادر شد

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار گیلان از ارجاع یکهزار و ۹۴۹ مورد پرونده بوم گردی از شهرستان ها به کارگروه استان خبر داد و گفت: تاکنون ۴۲۲ مورد از این پرونده ها موافقت اصولی دریافت کرده اند.

موافقت اصولی ۴۲۲ پرونده بوم گردی در گیلان صادر شد

به گزارش ۸دی، حجت شعبانپور با بیان اینکه در حال حاضر ۸۱۷ واحد بوم گردی درحال اخذ پروانه هستند، افزود: در مجموع در ستاد مسکن چهار و نیم میلیارد تومان و افزون بر ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اشتغال روستایی) برای بوم گردی استان اختصاص داده شده است.
وی با یاداوری اینکه احداث واحدهای بوم گردی با پیشنهاد دکتر سالاری استاندار گیلان در استان آغاز شد، اظهار کرد: زمین ها ی کشاورزی به صورت موروثی بسیار کوچک شده به طوری که سرانه هر کشاورز حدود شش دهم هکتار( شش هزار مترمربع) بوده و کفاف یک خانواده حتی دو نفره را هم نمی دهد .
شعبانپور اضافه کرد: در چنین شرایطی بدلیل قیمت پایین زمین و نیاز کشاورزان به پول در بیشتر موارد منجر به فروش زمین به کسانی می شود که در برخی مواقع قصد تغییر کاربری و ساخت ویلا را دارند.
وی تصریح کرد: درآمد پایین روستاییان و نداشتن منبع درآمد پایدار و بدنبال آن مهاجرت به شهرها و ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی مشکلاتی را برای آنان ایجاد می کند؛ از اینرو، بوم گردی به عنوان یکی از محورهای ایجاد درآمد پایدار در روستا از سوی استاندار پیشنهاد شد.
وی ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان، حفظ محیط زیست و حفاظت و حراست از اراضی و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، حفظ معماری بومی ، اشاعه فرهنگ گیلان و بازآفرینی رسوم ، فرهنگ و بازی های محلی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها را از اهداف اجرای طرح بوم گردی در استان عنوان کرد.
شعبانپور تصریح کرد: در مرحله اول در یک روند سه ساله احداث حدود پنج هزار واحد بوم گردی در استان پیش بینی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اظهار کرد: تاکنون آیین نامه اجرایی تنظیم شده و در دستور کار همه فرمانداران استان قرار دارد.
به گفته شعبانپور؛ علاوه بر احداث واحدهای بوم گردی، به منازل روستایی دارای اتاق اضافی به قصد استفاده از آن برای بوم گردی تسهیلات بهسازی پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه استاندار و تمامی دست اندرکاران این طرح بر حفظ محیط زیست و جلوگیری از عدم تغییر کاربری تاکید دارند، اظهار کرد: در جلسات متعدد با حضور استادان دانشگاه ، بخش دولتی و خصوصی این پروژه مورد بررسی قرار گرفته و دارای پیوست های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی می باشد.
بوم گردی یا اکوتوریسم در تعریف خلاصه یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ گذشته و اکنون مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند.
اقامتگاه های بوم گردی مکان هایی دیدنی و طبیعی هستند که با استفاده از امکانات محل ساماندهی می شوند و تبدیل به مکان هایی می شوند تا گردشگران ضمن استفاده از طبیعت و چشم اندازهای گردشگری با صنایع دستی و آداب و رسوم محلی هم آشنا شوند.
گیلان به طور معمول پنجمین استان پرتردد کشور است که بدلیل مواهب طبیعی و زیبایی های دلنوازش سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون گردشگر است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه